måndag, november 15, 2010

Don't look back at me in my mirror.

Jaha... Hmm. Här har det varit ganska dött. Nog för att jag varit lite död. Men en ... stalker ... till mig påminde mig om dess existens. Hej. Hur mår ni?

// Spongen

tisdag, oktober 12, 2010

Det går så bra för alla.

Det är kul när det går bra för dem runtomkring en. Men att man själv tycker allting går åt helvete är en annan femma. För det gör det. Big time. Darnit. Nåväl. Nya tag, nya veckor. Det är inte långt kvar till jul.

// Spongen

torsdag, oktober 07, 2010

Major Buzzkill.

I dag är jag helt galet dryg. Tror inte jag betett mig såhär drygt förr. Började med att jag drygade sönder en kollega. Sen när de tog en frukostfikapaus så var jag dryg. Jag tänker dryga tankar idag, onekligen. Det kommer bli en lååååång dag för dem runtomkring.

// Spongen

fredag, september 17, 2010

Min nya HTC Desire.

HTC Desire

Jag har fixat en ny telefon. En HTC Desire. Jag ville från början egentligen ha en iPhone 4, men det var omöjligt att få tag på till ett vettigt pris via jobbet, så till slut bestämde jag mig för en HTC Desire... och jag är sjukt nöjd. Riktigt, riktigt nöjd. Det finns några småsaker jag stör mig på, som att volymknapparna på sidan är lite för stora och är lätta att komma åt av misstag. Skärmen är ibland lite för responsiv, man ska vinkla telefonen och den tror man har tryckt på en massa grejer. Har förvisso bara hänt två gånger, men det är sådana där småsaker som man kan komma att tänka på. Jag har inte prövat autocompletefunktionen när man skriver heller eftersom jag kör på engelskt rakt av. Tar rätt lång tid att skriva mail och SMS i och med detta, men ja... ska nog ändra telefoninställningarna till svenska och testa det. Fast iofs, det kanske inte ens finns det alternativet? :D Har trots allt bara testat telefon en ganska kort stund. Måste fixa nya apps till Twitter dock, då den jag har kan man inte se konversationstrådar på Fixat Dropbox, Spotify och Gowalla. Syncat mina kontakter med Gmail.

Stora grejer på gång helt enkelt, och jag har gått 100% social. Innan kände jag mig bara 50% då jag kunde bara nås via samtal och SMS. Nu finns jag på resande fot även på Facebook, Twitter, Gmail, SMS och samtal. Det är ju en ökning på 150% mer tillgänglig! Big whoop, wanna fight about it?

// Spongen

måndag, september 13, 2010

Dop i Värmland

Var på dop i helgen. Min nya kusin Linnea Helena som skulle döpas. Det var en mycket fin ceremoni, men det fick mig att fundera.

Kommer jag döpa mina barn? Hmm... nu när jag just skrev föregående mening så fick jag två tankar i huvudet. "Oj, jag har visst bestämt mig för att jag kommer skaffa barn NÅN dag.", och den andra var min ursprungliga tankegång, nämligen: "Om jag skaffar barn, kommer jag döpa mitt barn?"

Jag är ateist, alltid varit sålänge jag kan minnas. Jag bekänner inte den kristna tron, och jag tror inte på gud. Se? Jag skriver t.o.m. gud med ett litet g just för att jag inte ärar hans namn då jag inte tror på att han existerar. En annan sak som jag tycker är ganska fint med religion, men som är en helt annan fråga, är möjligheten att alltid kunna börja tro. I alla fall, min poäng är att eftersom normen säger att man skall döpa sitt barn (i alla fall i mina kretsar), kommer jag göra det? Går inte det emot mig själv genom att döpa in mitt barn i kristendomen och någonting jag inte tror på? Är det "fel", eller ska man göra det "bara för att alla andra gör det?" Jag vet inte... Det är värt en tanke i mina ögon. Jag får fundera.

// Spongen

måndag, september 06, 2010

Mailproblematik.

Jag har funderat lite kring det här med e-post på jobbet. Ibland har man en konversation med en kund eller kollega, och så sätter man någon på CC. Vad vill man att den personen skall göra med det CC:ade svaret? Det är inte så uppenbart alla gånger har jag märkt. Skickar jag ett CC med information jag tycker är viktigt för min chef att ta del av, så agerar han på det. En annan kollega kanske bara tar det som så - information - när jag vill att han/hon kanske skall agera på det jag skriver.

Man kanske ska börja sluta vara så jävla kvinnlig och faktiskt skriva ned vad man vill i det CC:ade meddelandet till den som blir CC:ad? Och inte bara anta att han/hon förstår vad jag vill med det CC:ade meddelandet?

// Spongen

Att få en komplimang.

Det är väl helt enkelt en sådan dag i dag.

Jag tänkte nu lista de tre finaste komplimangerna jag kan komma ihåg jag fått.

1) Du kommer bli en sådan himla bra pappa.
2) Jag älskar verkligen ditt skratt. När du skrattar så blir hela jag glad.
3) Men, är det Marcus? Oj, wow, du har ju verkligen vuxit upp... och blivit en man. Denna kommentar blandat med hennes ansiktsuttryck made my day.

Alla tre citaten kommer från före detta kollegor som nu arbetar på annat håll. Tror jag nog alltid kommer komma ihåg de orden. Sen är en annan stor komplimang att Fannyjäveln benämnt mig som hennes "Bästa vän". Det ni, det är också stort.

// Spongen

måndag, augusti 30, 2010

He stumbled into faith...

Regina Spektor. Blue lips.

He stumbled into faith and thought,
"God, this is all there is?"
The pictures in his mind arose,
And began to breathe.
And all the gods and all the worlds
Began colliding on a
Backdrop of
Blue.

Blue lips,
Blue veins.

He took a step, but then felt tired.
He said, "I'll rest a little while."
But when he tried to walk again,
He wasn't a child.
And all the people hurried fast,
Real fast,
And no one ever smiled.

Blue lips,
Blue veins.
Blue,
The color of our planet from far, far away.

He stumbled into faith and thought,
"God, this is all there is?"
The pictures in his mind arose,
And began to breathe.
And no one saw, and no one heard.
They just followed the lead.
The pictures in his mind arose,
And began to breed.

They started out beneath the knowledge tree.
Then they chopped it down to make white picket fences,
And, marching along the railroad tracks,
They smile real wide for the camera lenses.
They made it past the enemy lines
Just to become enslaved in the assembly lines.

Blue lips,
Blue veins.
Blue,
The color of our planet from far, far away.

Blue,
The most human color.
Blue,
The most human color.
Blue,
The most human color...

Blue lips,
Blue veins.
Blue,
The color of our planet from far, far away.

// Spongen

"It's the wrong time for somebody new".

I dag lyssnar jag på Damien Rice och mår dåligt.

Vad gör du?

// Spongen

söndag, augusti 29, 2010

Att sova...

Kanske dags att gå sova? Jag tror det. God natt Sverige, vi syns.

// Spongen

fredag, augusti 27, 2010

Ryggen som faila.

Ryggen pajade under en fotbollsmatch en fem veckor sedan. Kiropraktorbesök i går konstaterade att det var ryggskott och inflammerad ländrygg. Efter behandling gick man runt hela dagen och såg ut att ha blivit fistad. Så nu vet ni, jag har inte försökt komma ur garderoben eller något liknande via att linka runt på det sättet.

// Spongen

Sverigedemokraterna i media

Det talas mycket om Sverigedemokraterna och deras senaste valfilm och hur de uppfattas av omvärlden.

Jag är väldigt kluven mot SD. Det känns som om man röstade för SD blir man stämplad som rasist, tyvärr, men så är det. Det är en stämpel för det partiet och dess anhängare som jag tror mer eller mindre aldrig kommer försvinna. Däremot är jag för en hälsosammare invandringspolitik som jag inte tycker några av de andra partierna erbjuder. Och i mina ögon är de lite som Piratpartiet, ett slags enfrågeparti på ett plan. Nu är det självklart inte så, men det känns som det, vilket gör det svårt att enbart rösta SD utifrån deras invandringspolitik och deras åsikter i fråga. Jag är för en förändring i invandringspolitiken, men min röst går inte till SD efter hur min egna relation till det partiet utvecklats genom mina år i livet.

// Spongen

tisdag, augusti 24, 2010

Kvinnor, upp med blickarna.

Det är svårt att få kontakt med tjejer när man bara är ute. 95%, utan att överdriva, går och stirrar rakt fram men utan att egentligen se något, eller så st irrar de ned i backen eller stirrar på sin telefon.

Varför inte pröva och lyfta blicken och möta ett par främmande ögon?

// Spongen

måndag, augusti 23, 2010

The heart.

Why is my heart racing? It is pounding with an intensity that I am not comfortable with. Please, little heart, slow your pace.

Do not have such a rush finding out the truth about the man in the moon. Will it be anything like the figures we've seen if we get to see a face?

I doubt it. I've believed all my life that it is not so, so while my life is passing me by, I hear you, my little heart. Your pounding away to keep a lifeless mind alive. Don't be so stubborn. Rejoice over what we've felt and been through. Together. When I open my eyes, I wish for you to slow down. For my sake. The salty taste on my tongue no longer tastes like tears, it is now ... bitter. Why didn't I say what I've wanted to say? To my family, to you? If that is alright with you.

// Spongen

tisdag, maj 18, 2010

En god dag i stil.

Gårdagen blev rätt lyckad ändå. Jag hade släppt in hantverkare på morgonen som skulle åtgärda litet besiktningspunkter som framkommit vid garantibesiktningen av lägenheten. När jag väl orkat pallra mig hem från jobbet så var jag tvungen att inspektera vad de gjort, och märkte att de åtgärdat allting riktigt bra faktiskt, så det var skönt.

Träffade på grannen som stod och grillade lax, så jag slet upp mina upptinade fläskkotletter och slängde på grillen tillsammans med två majskolvar. Kaffe och diskussion på det, sen blev det långpromenad. Vid slutet av promenaden så blev vi upphämtade av en annan granne som körde hem oss, och sedan blev det en till kaffe på det och vid elva så bröt vi upp. Gick och ställde i ordning det sista i lägenheten då Oscar hade hjälpt mig precis innan promenaden med det värsta. Sen gick jag ned och reparerade min cykel som jag tog till jobbet i morse.

Så i kväll blir det träna armar och sedan cykla hem och putsa fläskfilén till middag.

// Spongen

måndag, maj 10, 2010

And we're singin' the song i stil.

Jag tror jag är litet småkär i två damer. Jag kollade precis på Zombieland där en tjej vid namn Emma Stone figurerade. Det slog mig litet senare att hon är rätt lik Amy MacDonald, som jag för övrigt haft en crush på under en längre tid. Och att jag sedan bara lyckades hitta två bra bilder gjorde mig litet gladare för att bevisa min poäng ^^


Amy MacDonald?

Amy MacDonald
Emma Stone?

Tror nog att jag är svag för ett visst typ av utseende. Hm. Who would've thought? ;P Men seriöst... De är så jävla snygga så jag vill bara bita sönder knogen -_-

// Spongen

fredag, maj 07, 2010

Mysa till det en fredag i stil.

I dag är jag sådär busig igen. Jag hade honung i mitt té. Men det tycker jag att jag får. En fredagseftermiddag såhär är man värd litet bus. Sugarrush, woohoo! :-D

Annars blir nog utsikterna för helgen rätt lugna. Ingenting inplanerat, men vi får se vad som händer. Har inte planerat något kröka i alla fall, men men... Det vet man aldrig vad som kan hända.

// Spongen

tisdag, maj 04, 2010

Hey, hey I wanna be a rockstar i stil.

Tisdag igen. Nästa vecka fyller lillgrabben år, så då ska vi dit och fira honom på fredag. Ska se till att köpa presenter åt honom, då det fungerar tydligen bättre än min kärlek och kramar. Otacksamma unge ^^

Livet har sin stilla gång. Jag ser vackra tjejer överallt och det känns som jag går runt som kåtast i kungsan av någon anledning på jakt efter en flickvän. Har t.o.m. börjat ta upp nätdejting på allvar, och funderar på att faktiskt köpa ett tremånaders för att se hur det funkar.

Jag är väldigt förvirrad just nu. Jag vet inte vad jag vill. Helst av allt skulle jag nog kanske vilja göra som kollegan. Säga upp sig, åka till Barca och ta nya tag. Fast i mitt fall då byta Barca mot Thailand, och det nya jobbet skulle bli som dykmästare på någon dykskola. Skulle vara grymt. Måste bara fixa femtio dyktimmar till så drar jag... :)

// Spongen

fredag, april 30, 2010

Valborgare i stil.

Glad Valborg då. Fick precis höra tråkiga nyheter om en vän, men hoppas ni har en bättre Valborg än en annan har nu. Nu ska jag åka ut till Ekerö en sväng och hänga litet. På återseende.

Update: Blev inget Ekerö. Spenderade kvällen hemma med kaffe, cigg och dystert regn.

// Spongen

onsdag, april 28, 2010

Häng på i stil.

I morse hände något litet ... udda. Jag klev på tunnelbanevagnen, som var av modell äldre, och som var relativt full. Det kliver på en väldigt söt tjej bakom mig, och hon ställer sig framför mig med ryggen mot mig. Jag står med handen runt "strippstången" som finns i mitten av de gamla tunnelbanevagnarna. Sakta med säkert märker jag hur tjejen framför mig mer och mer börjar typ... luta sig in i min arm och kommer väldigt nära.

"Vad fan...?" tänker jag, men det är inte direkt att jag ryggar tillbaka. Funderar på om inte hon är inne i sitt SMS bara och inte märker vad hon gör, men hon skriver klart med ena handen om telefonen och den andra om stången, men ändå glider hon närmare. Det slutar med att hon står ganska när mig, typ som att jag skyddar henne mot folket runtom och nästan lutar huvudet på min arm. Vid Fridhemsplan kliver hon av och ser sig inte om, och jag krafsar skallen och undrar vad tusan som precis hände. Det var inte direkt att det var en snabb "ramla in i mig"-grej utan hon gled mer eller mindre mer och mer för varje station, så till slut så stod hon nästan mer eller mindre i min famn och jag med armen precis om hennes axel och höll i mig i stången.

Weird shit.

// Spongen