tisdag, april 21, 2009

The J-man.

angman. säger (09:13):
Gut morgen!
Jocke säger (09:17):
Tjo
angman. säger (09:18):
läääget?
Jocke säger (09:19):
Jorå.. en hel del att göra här. sj?
angman. säger (09:19):
Jo då... Sitter och komponerar ett mail
WEEE
Jocke säger (09:23):
till kund eller till staten? ^^
angman. säger (09:25):
kund faktiskt
haha
Jocke säger (09:26):
inte säkert i dessa dagar ^^

True that, my friend, true that :-D

// Spongen

måndag, april 20, 2009

Så var dem bara tre.

Nu har jag mailet tre Europa parlamentariker. Intressant. Första gången i mitt liv tror jag som jag är så politiskt aktiv. Hurra mig. Eller? Telekompaketet.se.

// Spongen

fredag, april 17, 2009

Domen i .PDF

Läs hela domslutet i PDF-format: http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isidor/files/83/6276.pdf. Den är bara på hundrasju sidor. En lätt eftermiddagsläsning!

// Spongen

"Shit, klockan är leet."

"Shit, klockan är leet" kläcker jag ur mig när jag tog upp för att kolla om någon ringt på min telefon, som låg på laddning. Fick en huvudvridning från en kollega som såg ut som ett stort frågetecken. Jag förstår det. Det är inte lätt när datornörden slinker ur en sådär helt oväntat.

// Spongen

The Pirate Bay-domen

Då var det officiellt. The Pirate Bays skapare döms till ett års fängelse samt trettio miljoner i skadestånd.

Läs om det här: http://live.piratpartiet.se/

De flesta bloggarna skriver redan det jag själv tycker och tänkar. Ska vi nu kunna fällas för att länka till andra? Kan jag bli fälld för att jag länkar till Pirate Bay eftersom de i sin tur, vad jag förstått att Tingsrätten tycker, länkar till upphovsrättsskyddat material? Intressanta tider, må jag säga... Sverige håller på sänka sig själv som tekniskt ledande inom internet. ACTA, IPRED, Telekompaketet... The horror never ends.

// Spongen

torsdag, april 16, 2009

KEEP YOUR LANE!

Gwuäh! Blir så trött på alla idioter som rör på sig i tunnelbanor och stora grupper. Hur tänker folk egentligen? Bara för att ni ska gå Av en pendel eller en tunnelbana, VARFÖR ta hela trappen i besittning? Ska vi som är på väg neg flyga över er för att magiskt kunna landa där vi vill vara? Fan, alltså. Tänk, era jävla spån. Sen när man försöker gå ned och håller kanske till höger, för där fanns en lucka, så rundar man en hörna och stöter på någon som ser skitsur ut. "Men oj, ursäkta MIG att detta var det enda ställe där denna jävla folkmassa lämnade mig att gå på, och så kommer du här och kräver att JAG ska flytta mig eftersom Jag uppenbarligen går mot din jävla ström." Ta din jävla gruppmentalitet och kör upp någonstans! GAH! Sedan! Oj, i'm on a roll here, så vad FAN kan folk i tunnelbanorna bara VÄGRA gå från de där fyrkantiga mitterna och bege sig IN I GÅNGARNA. Varför stå och trängas trångt trångt tjugo personer när man kan knata tre meter och göra det bra för alla? IDIOTER. *Kräkas* -_-

Till mitt egna försvar så tänker jag på hur det ser ut när jag går nedför trappor och/eller upp, går av tunnelbanan och visar hänsyn till de jag möter.

// Spongen

onsdag, april 15, 2009

Mein anus!

Ont i rumpan i dag. Inte pga någon dirrty anledning som ni antagligen tänker, utan för att jag cyklade till jobbet i dag. Visst var det kallt, men skönt. Trots ont i rumpan. Men ge det några cyklingar så går det över. Pröva ni med, det är faktiskt riktigt gött att cykla :)

// Spongen

tisdag, april 14, 2009

Nog för att vara närsynt...

men att nästan slå ansiktet i spegeln när man litet halvstressad sådär försöker få in linserna är väl litet Väl närsynt?

Fick för övrigt tillbaka mina datorprylar i dag som efter en vecka i Göteborg äntligen hittat hem igen. Wee.

// Spongen

Ständigt denna ström av Irish Coffee.

Får inte glömma kvällen hemma hos grannen när Madde fyllde år. Det var oerhört trevligt, om än litet sent sänggående och för mycket alkohol senare.

Icamas: "Trötthet är en bieffekt av för mycket blod i koffeinomloppet".
Jag skulle snarare säga att det är för mycket blod i mitt koffein-/alkoholomlopp. Känns som en strid ström av irish coffee som simmar runt bland vener och blodådror.

// Spongen

söndag, april 12, 2009

They'll be damn proud of me.

Påsken har förflytit bra, kan man väl säga. När jag landade hos min bror i går så möttes vi av en stressad fru som precis slängt in Love (min brorson) i baksätet på bilen, hojtar att han nog brytit armen och kör rivstart bort till sjukhuset. Brorsan följer efter, ser skitsne ut och allt var typ... kaos. För att göra en lång historia kort i alla fall, så hade han inte brytit armen utan det verkade vara en stukning och han var glad efter några timmar. Han verkade däremot ha något ont, för när han stödde på den började han gråta och så... Stackars liten ^_^ Han hade tydligen slängt sig bakåt uppe på en klätterställning av någon anledning och ramlat handlöst ned på marken. Tror brorsan mest var sur för att han inte kunde förutse vad som hände och kunde stoppa det, och därför var så jävla arg. Men men... Påskmiddagen var riktigt god!

Kvällen spenderas hemma hos Mats med William, och gick i diskussionernas tecken. Mycket om och men kom fram, men det var riktigt trevligt. Knatade hem och sov hos mina föräldrar en sisådär mitt i natten. Eller på morgonen. Det var ljust ute och klockan hade passerat strax tjugo över fem. Nu nalkas det grillning hemma hos mig. Förhoppningsvis blir kvällen lugn så man slipper få en varning till av bögstyrelsen ;P

// Spongen

torsdag, april 09, 2009

Påskägg.

Vi fick påskägg som låg på borden när vi kom till jobbet i dag. Det var en fin gest. Så nu sitter jag här och äter godis. Klockan tio i tio en torsdag. Fucking bastards.

// Spongen

onsdag, april 08, 2009

Se Danmark, ja jävlar!

http://www.dn.se/kultur-noje/skadestand-ipred-danmark-1.838921. Ja, visst är det så att IPRED gör att artister kommer få mer pengar. Absolut. Självklart. Blinda, dumma, idiotjävlar till Riskdag...

// Spongen

måndag, april 06, 2009

Son, have you seen the world?

"He said, "Son, have you seen the world?
Well, what would you say if I said that you could?
Just carry this gun, you'll even get paid"
I said, "That sounds pretty good"

Black leather boots, spit shined so bright
They cut off my hair but it looks alright
We marched and we sang
We all became friends as we learned how to fight

A hero of war, yeah that's what I'll be
And when I come home they'll be damn proud of me
I'll carry this flag to the grave if I must
'Cause it's flag that I love and a flag that I trust

I kicked in the door, I yelled my commands
The children they cried but I got my man
We took him away, a bag over his face
From his family and his friends

They took off his clothes, they pissed in his hands
I told them to stop but then I joined in
We beat him with guns and batons
Not just once but again and again

A hero of war, yeah that's what I'll be
And when I come home they'll be damn proud of me
I'll carry this flag to the grave if I must
'Cause it's flag that I love and a flag that I trust

She walked through bullets and haze
I asked her to stop, I begged her to stay
But she pressed on
So I lifted my gun and I fired away

And the shells jumped through the smoke
And into the sand that the blood now had soaked
She collapsed with a flag in her hand
A flag white as snow

A hero of war is that what they see
Just medals and scars, so damn proud of me
And I brought home that flag, now it gathers dust
But it's a flag that I love, it's the only flag I trust

He said, "Son, have you seen the world?
Well, what would you say if I said that you could?"


Rise Against - Hero of War

// Spongen

Crazy weekend!

Nja, kanske inte, men inte långt ifrån. I fredags var jag så trött, så jag stack från after worken redan vid åtta, kom hem, åt, duschade och somnade klockan halv tolv. Gick upp på lördagsmorgonen efter dryga tio timmars sömn men kände mig knappt utvilad ändå. Sedan satt jag och peppade mig så gott det gick inför Joacims stundande tjugofemsårsfest som blev litet sporadiskt ihop plockad sådär. Men det var mycket trevligt. Drack inte alls mycket, men blev väldigt onykter på det lilla, så redan vid klockan två gick jag (läs raglade) hem i natten och somnade innan jag ens hann lägga huvudet på kudden.

Söndagen gjorde jag verkligen ingenting vettigt. Jo, promenerade och köpte frukost till måndag morgon. Annars låg jag mest i sängen och kände mig apatisk. Kanske sjuk utan att veta om det? Men nej, kan inte vara mer sjuk, varit det så mycket redan. Fitta fat, handgranat.

// Spongen

fredag, april 03, 2009

Dagens ordspråk, tack Djess!

'Du är fan satsen din mamma borde ha svalt.'

Vad mer behöver jag säga? Måste komma ihåg den nästa gång jag blir riktigt arg på någon.

// Spongen

Grattis, Joacim!

Joacim fyllde tjugofem anrika år i går, så det blev sporadiskt kalas hemma hos mig med blommor, tårta och vin. Och öl. Och jordnötter. Men det blev en ruskigt trevlig kväll med goda minnen och även cigaretter. Inte att förglömma dessa små underbara tingestar! Tack Joacim, Elin och Mats i alla fall för en bra kväll :D

Sen sänggående och tidig uppgång banar inte väg för någonting givande. Riktigt trött i dag efter strapatserna i går. Får se om man orkar dra på afterwork med "Da Gang" här på jobbet. Eller så blir det fixa god middag hemma och ta en skön, lugn kväll...

// Spongen

torsdag, april 02, 2009

Wideseeker.com

Verkar som att vårt interna aprilskämt gick ut till ganska många. 102 unika besökare visar Google Analytics. Inte illa!

För att se vårt lilla aprilskämt, titta här: Wideseeker.com - Get better search results.

Sedan mailet från VDn för att förhöja trovärdigheten:

"Nu när Sesam har lagts ned så passar vi på att lansera en söktjänst som faktiskt gör det bättre för användarna. Kortfattat kan man säga att söktjänsten har en algoritm som tar ut det bästa ur Google, Live och Yahoo.

Vi räknar med att finansiera den med annonsering om 3-6 månader beroende på när användarbasen har nått rätt volym.

Testa själv hur väl det fungerar och hjälp oss sprida den goda nyheten!

http://www.wideseeker.com/

Bästa hälsningar"

Observera kycklingen. Den är fan bäst.

// Spongen

onsdag, april 01, 2009

"Oh look, a teddybear!"

En kvinna som inte kan prata svenska stod och pratade med vår VD, varav hon ser min teddybjörn jag har under min skärm på jobbet som jag fick när jag fyllde år. Bör tilläggas att hon inte är grymt het på engelska heller, men i alla fall.

"Oh look, a teddybear!"
Vår VD tittar på mig, ser litet skeptisk ut på hur ska svara, men säger: "Yeah, well, I guess you could say he looks like a teddybear."

The triple dot.

// Spongen

Ipred - ett huvudvärkspiller som ger dig huvudvärk.

Jag är ruskigt sugen på att dra igång och ladda hem allt jag ser från The Pirate Bay. För att se om man får kravbrev hem och köra en rättslig process, så man kan se vad som händer och kan veta hur man bör agera om de kommer och knackar. Väntar på spänning för att se gammelmedia skriva om de första pilotprojekten...

// Spongen

TonTon på väg!

Nu var han alltså på väg, TonTon a.k.a Tony. Ni kan läsa allt om hans bravader på tonyullman.se. Jag önskar honom all lycka till, och hoppas han håller sin blogg uppdaterad så man kan följa hans bravader. Var ett tårfyllt farväl hemma hos honom i går, med manliga kramar och bröstbankande. Ok, kanske inte, men i alla fall. Ska bli tomt utan att ha honom nära hem. Jag får väl glädja mig med att Linnéa kommer hem i maj och Fanny, min älskade, ramlar hem... när hon nu gör det. Vart tog den söta lilla flickan vägen? Ingen som vet, ingen som vet...

// Spongen

tisdag, mars 31, 2009

Ms. Zelmani

Hon låter exakt likadan live som på skivan. Det är ganska ovanligt.
Sophie Zelmani live

// Spongen

måndag, mars 30, 2009

Ang. Giraffen

Glömde skriva med det.

Jag satt och småspanade på en tjej inne på Anchor, varav en kille som sitter bredvid mig frågar: "Så är det du som baggat giraffen?" Ok... Visst var tjejen jag kollade på rätt lång, men jag tänkte inte mer på det och svarar: "Ja, det hade jag väl gjort." i tron på att han syftade till tjejen och om jag dragit över henne om jag fått. Jag ställer mig upp och går halvmetern bort till Mats, som frågar mig vad killen ville, då han tyckte det var så jävla konstigt för han suttit och blinkat åt Mats. Helt plötsligt fick innebörden av att "ha baggat giraffen" en helt ny innebörd.

// Spongen

"Så, är det du som har baggat giraffen?"

Ja, herre jeflar vilken skön helg. Fredagen spenderades med planerad träff med några gamla kamrater på Bronco's Tegnérgatan och avslutades med spontanträff på Anchor med headbanging och Slayer samt "Dancin' Titties" från Annelies håll. "Det var en väldigt lyckad dag", som Bo Sundström sjöng. Men helskotta vad kul vi hade! Mats blev raggad på av en man, Annelie fick som sagt sina bröst kommenterade av en av sångarna i livebandet, som numer officiellt tror jag döpte hennes egna bröst till "Dancing Titties". En kille som var väldigt lik Bamse skrek att han ville höra en Slayer-ballad så han fick hångla. Och vid tillfrågan om sagda hångel till Annelie blev det, tyvärr för hands del, ett bestämt nej. Kan det vara för att hon har pojkvän sedan lång tid tillbaka? Vad vet jag. Inget värre med det, han var glad och fortsatte rocka loss. Kvällen avslutades med att Annelie sov i min fåtölj och Mats i min utbytessoffa. Mats hade somnat redan vid halv fem drygt, jag och Annelie satt och pratade och spela gitarr bl.a. fram till sju på morgonen innan vi blev för trötta.

Lördagen då? Ja, då blev det återträff med gamla 85-gängen. Riktigt trevligt! Italiens på Vapiano på Sturegatan följt av Grill. Goda drinkar, mat och öl samt ett riktigt trevligt sällskap gjorde ju att kvällen knappast kunde bli misslyckad. Jag önskar Tony, som jag för övrigt ass jag kickade på Soul Calibur efter krogen på lördagen, mycket lycka till i Japan på sin språkresa. Jag personligen tror att han inte kommer komma tillbaka de närmsta åren, men den som lever får se. Det var sjukt kul att träffa Nin igen, som gått och blivit tvåbarnsmorsa. Inte sett damen i fråga på, tja, säkert en sex år, så det var oerhört kul! Alla var sig lika och föll in i våra gamla roller. De enda som saknades var Adam, Jonas och Kasper för att fylla ut de åtta vi var så hade jag nog känt att cirkeln var komplett.

// Spongen

fredag, mars 27, 2009

Kaffe är svepskälet.

Att gå och hämta kaffe för att egentligen få trycka i sig godis ur fredagsgodisskålen är bra skit. Synd bara att man blir så tjockare än vad man redan är. Nedrans värld med dessa sockerstinna godbitar!

// Spongen

Zippin' on Gin 'n' Juice

Då var man hemma igen. Från Götet. Det var trevligt. Vacker stad, måste åka dit mer. En liten anekdot dock. Fan vad man märker direkt att Göteborgare verkligen inte tycker om oss Stockholmare. Nog för att man hört om det och så, men det var verkligen påtagligt. Vi var tvungna att fråga efter vägen till Kungsgatan i Göteborg, och de tre vi frågade skakade bara på huvudet och muttrade att de inte visste. Det var först när vi frågade en kille som delade ut tidningen Metro som vi fick ett svar så vi kunde röra oss i rätt riktning från tågperrongen.

Presentationerna gick bra, även om de drog ut på tiden litet. Det blev knappt någon tid till lunch (10 min) och en språngmarsch tillbaka till tåget, men det var kul. En givande dag!

// Spongen

tisdag, mars 24, 2009

Welcome to Moscow, the new Sweden!

Känns fan som vi bor i Ryssland, jävlar vilket snö oväder det är som pågår utanför. HUZZAH! Party att bo i Sverige nu. Bra väder, fullt med sol och glada miner. Värdelöst.

// Spongen säger: Nödrim ftw.

måndag, mars 23, 2009

And we're singing this song, thinking this is the life...

Avgrunden är djup, långt bortom allt förklarat och mjukt
tankarna snurrar i banor som för alla andra behandlats sjukt
steget bort är lätt och det händer gång på gång
det är därför vi tar och sjunger vår sång.

Mörkret är så mycket svartare, ljuset så ljust
dalgångens svacka är svår att klättra ur
om jag klarar mig nu har jag tur
tankarna omkring och rösterna diffust.

Håll om mig därför att du kan,
Håll om mig därför att du vet,
Det är svårt nu, för en man, gråter du?
Kom, öppna din famn och håll om.

// Spongen

Göteborgsskräcken

Biljetten till Göteborg bokad och klar. Yäääy.

// Spongen

Vart tog den söta lilla våren vägen? Ingen som vet?

Vad hände med vädret? Man hann ju nästan vara glad i några dagar, men icke sa nicke. Då ska vår käre jord bestämma sig för att i Sverige ska det minsann snöa igen. Wee. Thanks, Earth!

Vidare så var det fest hos en kollega i helgen. En slags utflyttningsfest. Att man för det första vill flytta ifrån sin grymt fräscha lägenhet ute på Östermalm, löjtnantsgatan, är bortom mitt förstånd. Men köper man hus på Tyresö så är det ju litet svårt med dubbelboende. Men men. Det var i alla fall en trevlig kväll. Blev ganska överförfriskad och kommer inte riktigt ihåg alla samtal som pågick i telefon under kvällen, så jag ber redan nu om ursäkt om jag sade någonting olämpligt till vederbörande. Fast, i och för sig, sådant gör väl aldrig jag... eller?

Måste även passa på att berömma min hjärna som fyllt mina drömmar med the weirdest shit ever. Tror till och med en drömtydare skulle rygga för att tolka mina drömmar.

// Spongen

torsdag, mars 19, 2009

Jag drömde om dig i natt.

En tjejs blogg jag följer, som jag för övrigt inte känner, drömde jag om i natt. Det var en väldigt konstig dröm. Vi bara satt och pratade. Filosoferade. Hon sade så smarta saker, hade så goda insikter och såg på världen på ett alldeles speciellt sätt. Det var en väldigt varm dröm. Med konstig dialekt. Men det var trevligt. Nästan som en sådan där alldeles för sen lördagskväll efter några öl när man hamnar på en båtbrygga med någon man tycker om, och kan sitta och prata i flera timmar tills gryningssolen påminner en att det är dags att gå hem. Samtidigt en väldigt jobbig dröm, eftersom de dagarna känns förbi, vilket är oerhört tråkigt.

- Spongen

onsdag, mars 18, 2009

Då var det klart.

Nu fick jag precis bokningsbekräftelsen från SAS om flygturen till Dublin. That is kick-ass! Nu blir det av. Fru Joacim Hägg fick följa med också. *Fniss*

- Spongen

Hur kör du egentligen?

Sitter och gör sökningar åt en kund, så sitter jag helt plötsligt och läser om en kvinna på tjugosju som efter andra barnet tror hon aldrig kunde hitta en man pga bristningarna på sin mage, bröst och lår.

Det är rätt fascinerande hur man hittar till vissa saker.

- Spongen

Inget nytt på horisonten.

Förutom en blå himmel. En väldigt blå himmel mitt i city. Jag vill ha lunch så jag kan sätta mig i tessinparken och göra ingenting. Lukta på blommorna, under min korkek...

- Spongen

måndag, mars 16, 2009

Den andra lärdomen.

Den andra lärdomen har jag hittat. Den låg vid diskbänken och det var då jag kom på det. Glöm inte plastredskap i en stekpanna när du lagar mat.

- Spongen

söndag, mars 15, 2009

Två lärdomar från helgen.

1) Försök inte springa uppför kullen med statyn längst upp på fyllan, den vid den där "parken", korsningen sveavägen/odengatan vid Rådmansgatan, den vid McDonalds. Det är väldigt lerigt. Du blir smutsig.

2) Glömde jag bort nu precis innan jag skulle skriva. Heja mig.

PS. Jag drar till Dublin i maj. Weeee! Vat House, here I come. Och Fanny, förstås.

- Spongen

torsdag, mars 12, 2009

The cake is a lie.

Efter tre dagars sjukvistelse hemma är jag återigen på hästen, om en aning vinglig. Yrsel, huvudvärk, ont i halsen och kräkas. Det är GOA grejer det gumma lilla! ... En överfull mailbox och massor med arbete att ta igen. Remind me to not get sick again.

- Spongen

tisdag, mars 10, 2009

En dag om sommaren

Hade en sådan underbar dröm precis innan jag vaknade. Det var sommar, sol och bad. Vi var på en strand, osäker på vilken, i huvudsak jag, Tony, Marcus och Jesper av någon anledning. Flummade runt. Garvade. Hade roligt. Flash till sent på kvällen. Du sitter där, ihopkrupen bredvid mig under en vacker solnedgång. Det ser ut som Busviken. En varsin folköl i handen och med min arm runt dina axlar. Vi njuter av stillheten, värmen vi delar till varandra och den glödande solen som sakta sjunker ned över horisonten. Vykortsbild. Det var vackert. Det var sommar. Det var du. Och jag saknade det, något fruktansvärt. Jag vill ha sommar, dig och goda vänner, halvkall öl på stranden och få prata en hel natt utan att bry sig om morgondagen. Jag tror det var min bästa tid, som var då.

- Spongen

söndag, mars 08, 2009

Metallica Stockholm Globen

Metallica. Var. Fett. Enter the Sandman, Sad but true, Seek and Destroy... Mycket och mångra bra låtar. Jag tycker Cyanide var en av de tyngre, men både Aftonbladets och Expressens utsända klagade. Hm. One, Nothing else matters och The day that never comes var nog de tre jag kommer ihåg mest. Eller... Enter the sandman var riktigt fet. Fick golvet att gunga. Jag vet inte... Haha. Allt var bra trots allt. Jag tycker Aftonbladets utsända gjorde konserten mest rättvisa. Däremot tror jag att jag själv personligen hade upplevt konserten bättre från sittplats. Jag upplevde själv publiken (runt mig) som rätt tråkig och passiv, att det inte var något tryck (mer om detta nedan) men Lars B (en kamrat som hade sittplats) var helt lyrisk över att publiken var så grym, vilket även de båda dagstidiningarnas utsända tyckte.

Så... För att summera: Det var en grym konsert. Jag fick ett plektrum med mig hem som jag slogs över (literally, fick skydda plektrumet med handen från en kille som stampade på mig) för at få det, grymt bra framträdande och ett väldigt ös ändå när jag och en tjej framför mig började peppa på dem runtomkring oss. Det roliga var att Lasse sa till mig i telefonen efteråt om jag märkt "det galna gäng i mitten av allt som stod och hoppade som galningar". Det var vi. Jag och tjejen och de sex-åtta andra personer vi eggade upp. Ganska kul att det syntes från läktarna ^_^

- Spongen

fredag, mars 06, 2009

Rakbladsljus

Undertecknad har upptäckt Razorlight. Riktigt bra musik. Speciellt dessa två låtar (länkar till YouTube):
Razorlight - 60 Thompson
Razorlight - North London trash

Jag vet inte varför, men varje gång jag lyssnar på "North London trash" tänker jag på Fanny. Inte det att jag ser henne som ett north London trash, mer textraderna i den låten som av någon anledning får mig att tänka på damen i fråga. Kanske textraden "I've got a hotbodied girlfriend, she helps me spend my cash" och att låten generellt sett handlar om London och litet andra referenser? ^_^

- Spongen

torsdag, mars 05, 2009

YouToo.

U2's nya album är faktiskt riktigt bra. Jag har aldrig lyssnat på U2 förut, men jag gillar detta album riktigt mycket. Se där! Jag kom ihåg någonting att skriva om! Yeeeey me!

- Spongen

Goda idéer och tankar...

... det har jag många. Tyvärr glömmer jag plita ned dem, eller skriva dem på bloggen. Tyvärr får ni inte ta del av lika mycket tankar längre, för jag glömmer bort dem. Guldfisken och jag. Vilket team!

- Spongen

onsdag, mars 04, 2009

Spotify & Loreena

Eftersom skivbolaget som hade Loreena McKennits musik bröt sitt licenskontrakt med Spotify så försvann en av mina favoritartister från deras lista. Det var perfekt statistikmusik som jag kallar det, när jag sammanställer statistiken inför rapporter som skall lämnas till kunder. Som tur är fanns Hans Zimmers verk med, så nu får hans vackra orkester göra mig sällskap istället.

- Spongen

tisdag, mars 03, 2009

H-h-h-h-håning!

Honung är bra skit. Speciellt i té. Men inte när locket på honungs... grejen vi har här fastnar och det typ rinner oavbrutet. Flytande honung med en skvätt vatten och litet tésmak. Nja. Och Joacim, ingen bryr sig om ditt tycke om honung så du behöver inte kommentera ;p

- Spongen

Creeping Death

Blev precis medbjuden till Metallica på lördag. Fucking Metallica! Wehooo! Har alltid velat gå på en av deras konserter, de är ju Metallica trots allt. Tack Malin, för att du tänkte på mig :-D

- Spongen

måndag, mars 02, 2009

Tranquilitas - Peace and quiet.

Lugn och fin helg. Var faktiskt riktigt länge sedan som jag tog en lugn helg och inte gjorde någonting. Vi skulle ju ha gått ut på lördagen, men det var ingen som hörde av sig och sa att något blev inställt, så jag ställde in själv. Skickade ett SMS och frågade om det blev något, men fick aldrig något svar, så jag sket i det hela och orkade inte pusha utan bestämde mig för att inte göra något på lördagen. Så jag tog det lugnt helt själv hemma. Ingen fest i huset, bara lugnt och stilla. Faktiskt riktigt skönt. Får jag ta och göra igen...

- Spongen

fredag, februari 27, 2009

Canonical link elements.

"Developers keep SEO in business." Så sant, så sant.

Vidare så fick TonTon smaka på badmintonen i går. Han svor, var arg, kallade det en bögsport som han inte kan avreagera sig på. Det var ganska kul ^^ Men han lär nog inte följa med och spela badminton igen ;D

Ni missade väl inte att professorn som vittnade i TPB-rättegången i går, en herr Roger Wallis, fick blommor för över 40.000:-. Det tycker jag säger en del om hur mycket sympatisörer det finns för rättegången, och att folk gärna betalar för sig för någonting de tycker är bra ;)

Expressen hittade även denna lilla nyheten, däribland även SvD och många andra. Good work, community :)

- Spongen

torsdag, februari 26, 2009

TonTon+Badminton equals Yeez.

I kväll blir det badminton med kollegor och Tony to the U. Ska bli skojsigt värre. Får se vem som vinner. Tror Erik, som vanligt, den rackaren. Får se hur duktig TonTon är, men han lär nog få det varmt om baken, stackaren, då han sa att han inte var så duktig i går när jag träffade honom. Den som lever får se. Och att min stiertmuskel håller ihop. Inte ringmuskeln, utan sätesmuskeln :p

- Spongen

onsdag, februari 25, 2009

IPRED1 is done.

Då blev det klart. Ipred1 blev genomröstat. Läs mer på Rick Falkvinges blogg. Nu är det bara vänta på att kravbreven dimper ned då exempel skall statueras. Det är inte ofta jag bryr mig om politik, men just angående IPRED och Pirate Bay-rättegången och saker däromkring är onekligen någonting jag brinner för. Att censurera internet och göra skivbolagsjättar till privatpolis är i min mening att kränka den personliga integriteten, och det är någonting jag verkligen inte tycker om.

Kan nästan garantera att om jag som privatperson och upphovsrättshavare av ett verk, skulle ta mig till domstol för att försöka skaffa fram en adressuppgift via domstolen från ett IP-nummer som tankat min låt, inte skulle få det även om andra skivbolagsjättarnas advokater skulle få det just bara för att dem har ordentligt betalda advokater, då jävlar ska det ta hus i helvete. Fy fan, är det enda jag kan säga. Jag är enkelt sagt riktigt jävla förbannad. Tur att jag ska gymma i dag. Får ta ut min ilska på oskyldiga hantlar.

- Spongen

"Tja. Elen räcker inte. Vi släckte precis hela kvarteret."

Saxat från FZ.se
... "I Amsterdam där utvecklarna är belägna dök då ett tämligen intressant problem upp. Den massiva mängden ström Guerrilla slukade var för mycket för kvarteret de arbetade i, så Sony fick komma till undsättning med en dieselgenerator. Så tacka fossila bränslen för möjligheterna att spela Killzone 2." ...

Haha. Förstå insidejokesen som lär hagla över den företeelsen.
"Hej. Sony? Det är Guerrilla. Vårt kvarter i Amsterdam pallar inte av strömförsörjningen. Ni fixar problemet? Gött."

En dieselgenerator...

- Spongen

Massage och biltvätt.

Det slog mig när jag låg och blev masserad av vår inhouse-massör (fin arbetsförmån vi fått, massage varannan vecka nu tydligen för en nätt summa pengar), att det lät som en biltvätt när hans händer gick upp och ned längs ryggmusklerna. Svosch, svosch, svosch. Sådär som en biltvätts armar låter när den slår mot bilen och skall tvätta den ren och fin. Det var ganska kul. Men ack, så mör och fin jag själv blev efteråt. Fortfarande rätt dåsig, trots behandling för litet mer än en timma sedan.

Nu är det analys av en webbsida som gäller. Och följa TPB-rättegången via live.piratpartiet.se när uppdateringar kommer.

- Spongen

tisdag, februari 24, 2009

Me, myself and a semla.

Fettisdagen i dag. Firades av tvångsintag av semla, trots att jag inte direkt är ett fan av det. Däremot bjöds det på riktig konditoribakad, vilket för första gången gjorde att jag motsäger mig redan nu. Semla var faktiskt gott. Brukar ogilla marsipanschmeten i mitten, men denna rackare var faktiskt riktigt bra. Mums. Hur blev er temmeldag?

- Spongen

Tonight, is the night.

I kväll står det följande på agendan:
  • Tvätt.

  • Middag bestående av ugnsrostade rotfrukter med lövbiff.

  • Slappande. Antagligen litet datorspel, it's been a while.

Tvätten skall bli intressant. Har en sjukt överfull tvättkorg med kläder över hela vardagsrummet. Tror inte jag kommer hinna få allt torrt, som vanligt.

- Spongen

Nya fönster, nya möjligheter.

I dag fick vi äntligen vårt nya fönster till kontoret. Det blänker. Nypolerat. Det gamla hade tyvärr inte överlevt nyår, någon glad nyårsfirare hade slängt in en skumpaflaska, sparkat sönder glaset eller vad nu vilken helfestlig anledning det kan ha varit. Så nu ser vi ut. Till världen. Ljuset. Och ljuset ser in, och människorna som går förbi. Ett nytt glas som är nyputsas har en slags lyster, och människor ser oss. Vi. Här inne. I IT-bubblan. Vi vill ut.

- Spongen

måndag, februari 23, 2009

Gud hatar mig och kastar iskokor på mig.

Tydligen. När jag och Pelle tog en välförtjänt rast utanför vårt kontor, så fick jag en liten iskoka i huvudet, som faktiskt gjorde riktigt ont. Tur att den inte träffade mina glasögon i alla fall, jag har verkligen inte råd att köpa nya. Nej, toppen av pannan utgjorde tydligen ett alldeles utomordentligt mål, med ett fint, rött märke som tack för kaffet.

- Spongen

Schtekare på tretton.

Två roliga saker på väg till jobbet. Nej, tre. De första två har med pendeln att göra. Otroligt nog, trots snöstorm under helgen och mycket snö kvar på vägarna så gick pendeln utan avbrott till centralen. Men, den luktade kräftspad. Jag ljuger inte. Det luktade fan ordentligt med kräftspad på tågjäveln. Weird etravagant.

Vid centralstation kom nästa roliga. Tänkt dig stekarnas stekare. Brattarnas brat. En schtekare. På tretton år. Han kan fan inte ha varit en dag äldre, och det såg så jävla skevt ut när han stod där med snobbig uppsyn och en fet prada-väska (fet som i stor, inte som i "wow-vad-fet-väska-som-är-dyr") efter sig då han antagligen skulle ut och åka tåg eller någonting. Tror han ville litet VÄL mycket. Can't wait for Stureplan! *dunkadunkadunka*

- Spongen

söndag, februari 22, 2009

Irritation i drömmar.

I natt drömde jag om att jag blev oerhört irriterad på vissa personer. Orkar inte dra hela drömmen, men när jag vaknade så var jag fortfarande riktigt irriterad och kände mig lättretad som aldrig förr. Visst har man tagit med sig känslor ut ur en dröm förr, men aldrig att jag känt mig irriterad eller uppretad. Fortfarande känner jag mig förbannad, trots att det ändå gått en bra stund. Så himla weird.

- Spongen

Vad i...?

Jag ljuger inte när jag säger att min granne precis stått och pissat i en fucking minut. Det hörs rätt bra när han ställer sig och pissar, men kom igen nu. En fucking minut. Eller så har han oerhört kul med att hälla vatten i sin toalett, sakta men säkert.

- Spongen

lördag, februari 21, 2009

When the day breaks...

Oerhört vacker dag ute i dag. Synd att man kom hem i skaplig tid (sju på morgonen...) för att bakis kunna njuta av denna dag med solglasögon inne under en filt och en varm kopp té. Huga. Fick årets jävla sendrag i natt. Eller, i morse. Vaknade och kunde knappt stå på vaden då jag vet inte VAD den haft för sig. Jag trodde jag drömde bara om att hela jävla vaden låst sig, men icke. Nej då, den är helt cp. Som min arselmuskel. Haha. Jävla skumma problem man har ^^

Vart after work på Saddle & Sabre, efter sedvanligt vis. Denna gång blev det däremot ett väldigt problem vid betalningen, då ingen hade koll på vad man druckit och folk hade ätit och ja... Tur att jag gjort det lätt för mig och bara körde white russians rakt igenom :) På vägen hem lyste det hos mina kära grannar, så jag plingade Magnus på mobilen, fick svar, och blev uppbjuden på en pokerkväll! Mycket trevligt, Magnus. Det blir alltid grymma kvällar med "the gang on the third". Synd bara att dem i ghettot, a.k.a. bottenvåningen, inte har tillstånd att vistas vid de förnäma lika ofta ;) Med detta menar jag att jag måste pallra mig upp dit oftare, då det blir oerhört trevliga kvällar varje fucking gång jag är där. Love you, neighbours! Bizu!

- Spongen

fredag, februari 20, 2009

Bensinen tog slut, guppe Roswall.

Kom igen nu... Haha.

Så skönt när Sunde säger tillbaka vid en utfrågning, där åklagare Roswall sket i att ställa följdfrågan om vilket projekt det rörde sig om, då åklagaren bara försökte få det att låta som att det var TPB som Sunde varit involverad i ekonomiskt. Sunde: "Ska inte åklagaren fråga vilket projekt detta gällde också?" när åklagaren så fint fått svar på att Sunde varit involverad om en uppedlning av ekonomisk vinning i procent, då genom att bara vara tyst kanske skulle kunna misstolkas att det faktiskt inte var TPB utan ett annat projekt det rörde sig om. Underbart att han ställde frågan tillbaka till åklagaren som en liten knäpp på nosen.

- Spongen

torsdag, februari 19, 2009

Åklagare Roswall, Wadsted, Danowsky, stolpskott.

Haha, vad fan. Känns som han (Danowsky) hela tiden försöker pressa dem att säga fel saker, men jag tycker de undviker att falla in i hans sämsta försök att få dem säga fel.

Pusha, pusha och försöka få dem säga fel. Blir ledsen i ögat på sådana dryga Yes-såpflaskor. Så kommer Wadsted och är lika dryg hon. Jävla glåpare. Kryp in i era kokonger istället och återkom ett annat decennium.

Go Go Pirate Bay!

- Spongen

Sunrise - AdmiralBob77



Så. Jävla. Bra.

- Spongen

Spectrial. Dag fyra.

Nu börjar dag fyra i den uppstående rättegången benämnd "Spectrial" för The Pirate Bay. The King Kong defense verkar stå hårt, och jag tror personligen att åtalet må ha fallit innan det ens börjat... men vi får se. Kanske har åklagaren ett ess i rockärmen som gör det hela väldigt svårt för försvaret, men jag vet inte. Vi får se, helt enkelt.

- Spongen

onsdag, februari 18, 2009

Ett nytt sätt att beskrivas på.

Bäst att skriva detta innan jag glömmer bort det. Igen.

En god vän till mig beskrev Fanny på ett ganska intressant sätt. "Territorial bitch." Haha. Fick mig att skratta högt.

Ta åt dig, Fanny. Ta åt dig :-)

- Spongen

Galna katter och grannar.

Var uppe hos hon på trean i går då jag ville diskutera litet styrelsesaker. Blev en del prat om annat också, trevligt värre. Hon ska bl.a. åka till Thailand snart, den jaeveln. Avundsjuk? Inte alls. Bastard...

Jag tror däremot att hennes katt försöker undfly henne på något sätt, då han var galet kelsjuk. I princip så försökte han klättra in i min tröja och typ, bo där. När han inte fick tillräcklig uppmärksamhet så blev han sur som satan och skulle bitas och klösas. På något vis känns det som att han bara avspeglar sin ägares personlighet. Som säkerligen också bits och klöser om hon inte får som hon vill ;)

- Spongen

Sensation inom EU!

För en gångs skull är jag riktigt nöjd med att vi är med i EU; Ipred & FRA krävs i princip att slopas tack vare EU. Deras utskott för mänskliga rättigheter bestämde enhälligt med röster på 44-0, att en rapport benämnd "De grundläggande rättigheterna på internet" behandlades och röstades igenom. Helt fucking otroligt!

Måste läsa genom hela inlägget själv, men läs mer om spektaklet på Rick Falkvinges blogg. En riktigt bra morgon!

- Spongen

tisdag, februari 17, 2009

Pirate Bay-rättegången.

Följ rättegången live från Rick Falkvinges blogg, Piratpartiets ledare, där han skriver sina tankar och reflektioner över vad som händer. Om inte annat har dem en alldeles suverän sida, Piratpartiet LIVE! där man kan följa i princip hela bloggosfären, twitterflöden m.m. om hur det går.

Jag själv ger mitt stöd åt herrarna, då det är mitt sätt att ge min åsikt om vad jag tycker om de stora musikbolagen. Finn innovationer istället för att stämma alla runtom p.g.a. dålig CD-försäljning. CDns tid är ute. Mp3, streaming och direct download är den nya gräddbakelsen man vill mumsa i sig. Lägg energi på att utveckla nya tekniker istället för att kämpa på någonting som, i mina ögon, är förlegat, eller på god väg att bli.

- Spongen

Darn you, Mallan!

Jag är verkligen jätte-trött i dag. Var du tvungen att komma hälsa på i går så vi kunde ha trevligt och prata om allt och ingenting? Gör om det.

- Spongen

Shaolin Kung-Fu. Och ont i röven.

I går kväll var jag, bror och min far i väg på Cirkus och kollade på Shaolin-munkar som utövade kung-fu. Oerhört häftig show, må jag säga. Sjukt vad dem är duktiga, men det är inte så konstigt med tanke på killen på sju år som hoppade, snurrade och gjorde inte det ena och det andra. Lägg på femton år på det, så förstår jag att de vuxna killarna är som dem är. Det häftigaste med showen var en mot en-momenten, med riktigt häftig koreografi och riktigt snabba reflexer blandat med en fantastisk uppvisning. En annan del, den som jag personligen tyckte var häftigast, var när en av munkarna använde en synål för att ha hål på en ballong. Bakom en glasskiva på 1 cm. What the... ? Hur fan lyckas man kasta en synål genom en glasruta så att en ballong spräcks? Förvisso tog det fyra försök, men på fjärde small det. Visst, folk kan tänka sig att det är fake, men icke då. Dem gick ut till publiken med glasskivan och ballongen, några tog på den, knackade m.m. Det var riktigt glas. Sedan drogs en smal kedja genom hålet där nålen gått genom, för att visa var. Riktigt ballt :)

Väl hemma så kände jag för att ta en joggingtur efter helgens slappande, vilket var både bra och dåligt. Joggingturen kändes bra, men vid slutspurten hem (brukar försöka spurta sista sträckan hem), så vid de sista fyra, fem stegen så small det till. I röven. Ok, inte så som ni tänkte nu kanske, men min skinkmuskel gav sig till minnes, och jävlar vad ont i skinkan jag har i dag. Går som en kvinna (eller man, förvisso) som träffat en alldeles för välhängd som inte vill göra det "The Ordinary Way." I kvinnans fall. I mannens fall är det ganska ordinärt. Antar jag. Jisses.

- Spongen

måndag, februari 16, 2009

Oh my darling clementine.

Stod och skalade en clementin ovanför papperskorgen uppe på ekonomin. Té och clementin-paus. Mmm... I alla fall. Skalet åkte bort, runda för runda. På sista rundan med skalning så fastnar skalet och vips, skalet får med sig frukten som "rundar" min hand och ramlar i papperskorgen nedanför, som någon precis tömt en kaffesump i. Fuck. Stirrar kaffesumpen i vit(svart?)ögat en stund innan jag förargad och bitter tar mitt milda vaniljté och går, samtidigt som jag försäkrar mig själv att det snart är lunch ändå.

- Spongen

"En underbar måndag."

Inte bara jag som älskar måndagar. Joacim beskrev det ganska bra såhär:

"Jodå. Jag flög upp ur sängen en kvart innan klockan ringde, slog upp mina fönster och bjöd in fåglarna att delta i min skönsång.
Jag saluterade vår nya arbetsvecka och trippade som på små moln ut till köket där duvor dukade fram mitt rostbröd och bredde på himmelskt god marmelad!

Jag bara älskar måndagar. De är så jävla bäst.
*Insert bullet to brain here*"

- Spongen

Fan då!

Hela vägen in i morse tänkte jag på hur skönt det skulle bli att få komma till jobbet, plugga i hörlurarna i datorn och köra igång Spotify, och sedan få drömma sig bort i musikens värld i samband med rapporterna. Men icke. Idioten i fråga glömmer hörlurarna hemma. Tror inte riktigt mina kära kollegor har lust att höra Serj Tankian's ylande röst, där Daron Malakians misshandlande av gitarren för att uppbåda den vackra musik System of a Down utgör. Eller Loreena McKennits vackra stråkar ackompanjerats av hennes vackra harpa och röst. Fan.

- Spongen

På jakt...

Shaolinmunksuppvisning i kväll. Ska bli mycket intressant. Ser fram emot det. Med middag med bror och far innan själva uppvisningen.

Är på jakt efter en ny datorskärm. Tror det får bli en 22" Wide, Samsung eller liknande. Tröttnat litet på min gamla CRT-skärm hemma på hela 19". Tar så mycket plats och är otymplig. En ny, fin slimmad... när jag ändå bytt TV så är det väl lika bra att slimma till andra delar av hemmet? Synd bara att det är mycket svårare att slimma till en själv...

- Spongen

söndag, februari 15, 2009

Helgen tar slut. Igen.

Nu är helgen slut. Igen. Blev retrokväll hemma hos Elias på inflyttningsfest i fredags, vilket var mycket trevligt. Tyvärr hann jag inte med grannarna ut på kalas, då jag fastnade hos mina kära vänner. Får ta igen det en annan gång. Dubbelt upp.

Lördagen, återigen i vänners sällskap. Bjöds på singeltårta och Guitar Hero, samt snack om allt och ingenting. Trevligt, trevligt. Blev dock väldigt sent båda dagarna, så nu sitter man här, trött och jävlig. Knata iväg och kirra middagen hade jag tänkt. Har varit duktig och tvättat i dag. Får se om jag orkar sticka och träna också. Är inte sådär *supersugen* på det i dag, men jag skulle verkligen behöva. Får köra armar annars under lunchen i morgon... fast jag ska ju köra badminton igen på torsdag med kollegorna, så då försvinner ju min friskvårdstimma. Hmm. Och i morgon ska jag titta på Shaolinmunkar på Cirkus med bror och far. It's hard to plan at the moment :P Aja. Det löser sig alltid. Tihi. Blev inget kort heller på Valentine's, så det verkar som att jag inte har några gömda beundrarinnor. Fan. I år igen.

- Spongen

Happy Singles Awareness day!

Some sagt, Happy Singles Awareness day alla mina singla vänner. Nu är det dags att knyta sig, och förbereda sig inför en morgondag. Igen. Som singel.

- Spongen

fredag, februari 13, 2009

Bollocks!

"Bollocks!" ljuder det i korridorerna när vår käre chef över norden var litet förtretad över att kaffemaskinen inte fungerade då han ville ha sin choklad.

- Spongen

Seven Pounds och tolvhundra kronor senare.

Vart en riktig höjdarkväll i går. Filmen vi såg, Seven Pounds, började rätt knackigt men tog sig sedan rejält. En bra film att ta med en känslomässig tjej till, då jag nästan garanterat kan säga att hon kommer börja gråta. Det var en djup, vacker film med en oerhört bra rollprestation från Will Smith. Den mannen har gått in i ett nytt ljus för min del gällande skådespeleri, främst efter I am Legend. Hyllningar till dig, Will Smith, för att du gör ett bra jobb. Filmen får fyra av fem utan större krusiduller, då den berörde mig, vilket inte händer sådär jätteofta av en ensam mans kamp att hjälpa sju personers liv.

Kvällens höjdpunkt stod Tony för, då han åkte på reducerat pris och åkte fast hos en kontrollant. Det kostar tydligen tolvhundra fucking spänn att åka utan giltigt färdbevis. Fuck that alltså. Man har ju hört så mycket "man kan göra" för att undvika spärrvakter. T.ex. att dem har ingen rätt att hålla kvar dig på plats utan det är bara att blåneka och vägra visa upp ett färdbevis. De kan ju inte slita upp plånboken och tvinga fram ett körkort eller ett personnummer? Eller? Vad är det som gäller? Måste forska i saken. Surt för herr TonTon i alla fall. Bjöd han på öl innan hemgång. Det var uppskattat.

Tack för en trevlig kväll, mina herrar!

- Spongen

torsdag, februari 12, 2009

Eye-tracking & heat maps.

Eye-tracking och heat maps. Ganska intressant. Jag tittade då sannerligen inte där datorn trodde ^_^

- Spongen

Screw you, Joaquin! Traitor!

It's gonne be me, TonTon and Faadn! After tomorrow, I'll be Seven Pounds lighter baby!

- Spongen

Nyskyltad T-Central och vispgrädde.

T-Centralen verkar ha fått fina, nya skyltar. Var på tiden. Kom inte ihåg hur de gamla såg ut, men de nya var i alla fall snygga, med både svensk och engelsk text.

Men så till dagens weird: En till synes ganska smal kille på tunnelbanan stod framför mig, med en stor väska och någorlunda svettig, samt en liten tetra vispgrädde i handen. Börjar fundera litet och drar slutsatsen att han således måste ha varit och tränat, då han såg stressad ut och svettades, vilket jag antog var eftersvettningar som man lätt kan få när man duschat varmt efter ett hårt konditions- eller träningspass. Hmm. En tanke slår mig (nej, det gjorde inte ont) att undrar om han köpt den där till någonting han skall göra under dagen, eller dricka den som en slags "gainer" efter träningen? Står och filurar en minut eller två, då killen börjar riva av toppen på sin gräddförpackning. The Triple Dot. (...) Vad fan... ? Snubben börjar dricka ur sin vispgräddstetra, och låter nöjt: "Aah" efteråt. Oooookej. Visst vet jag att det är bra att få i sig någonting efter träning, men det skall vara snabba kolhydrater, eventuellt protein, för att hjälpa kolhydraterna ut i musklerna. Men... vispgrädde!? Det trodde jag folk bara drack rent på fester efter påtryckning av åtta andra.

- Spongen

onsdag, februari 11, 2009

Är det ett långt straff på att...

strypa sin granne? Hmm.

- Spongen

Mental note:

Add to list: Glöm inte kolla vad "The Big Bang Theory" är för serie. Den verkar skön. Hittade den i en "top comedy series" jag sökte på i Google när jag, som sagt, letade efter en ny serie. Tror den kan vara kul.

- Spongen

Ingenting att tillägga.

Jag har verkligen ingenting att tillägga i dag. Började kolla på Entourage Season 5 i går, då jag totalt glömt bort den serien och hade börjat leta efter nya alster att glo på till middagen och fram till det att man gick och la sig. Efter det ska jag nog kolla på Californication, verkar vara en rätt skön serie som även är varmt rekommenderad av Jocke.

- Spongen

tisdag, februari 10, 2009

Gentleman.

Hm. Fick precis en rätt skön tankeställare. En reggaeartist jag lyssnat på en hel del, Gentleman, visade sig vara en vit snubbe från Tyskland. Jag menar, wtf? Letade efter en låt på YouTube efter jag hört en låt av Sizzla, där Gentleman samplat (eller tvärtom?) en låt, nämligen Intoxication. Döm min förvåning när en vit snubbe med lite skägg börjar låta precis som Gentleman och det visar sig att det faktiskt är en vit snubbe. En tysk, vit snubbe. Vad hände där? Skitsamma, han gör bra musik, men blev ganska förvånad ^_^ Tänkte mig snarare en snubbe som Sizzla bakom micen, inte en tysk som deltid bor på Jamaica.

- Spongen

Occam's Razor.

Sitter på jobbet och lyssnar på en Podcast om "Web Analytics." Det värsta är att jag märkt att jag tycker det är kul med siffror och statistik och analyserandet av dessa.

"Hits is really an acronym for how idiots track success." Haha. Klockren kommentar :)

- Spongen

You've got mail.

Åtta mail på min MSN. Antingen har Joacim fått nippran, eller så har någon galning börjat kommentera något foto eller liknande på Facebook. Let's see...

Edit: Tanja som gått lös och lagt upp bilder. Är detta verkligen någonting jag vill se? Haha.

Edit, take two: Rätt rumsrena bilder faktiskt :)

- Spongen

måndag, februari 09, 2009

Wake-up call for the crooked.

Hm. Får väl ta tillbaka litet av senaste inlägget, då det slutade med litet kalas hos mig. Kunde vi inte lika gärna åkt dit med en gång istället för omvägen till Ekerö? Nåväl. Det var mycket trevligt, medan söndagen inte var lika trevlig större delen av dagen. Den spenderades således i soffan framför en marathonsittning av Dexter.

Apropå brödrost, fan vad flummigt vissa grejer leder till varandra. Skulle lägga in en länk till Dexter från Wikipedia, och nu sitter jag och läser som dissektion och "The Writers strike" som var under 2007/2008. Damn related articles section!

I alla fall, kvällen avslutades hemma hos min käre vän Joacim som tydligen fått hela sin arbetsplats att tro han är homosexuell, vilket är oerhört kul. Den danske medarbetaren samt alla tjejer tog honom tydligen för det, och en försynt kollega till honom var bara tvungen att ta reda på fakta under en ciggpaus. Stapplandes och med försäkran om att oavsett vad han svarar så tycker han inte si och så, inte illa om honom om det nu var så, och han behöver inte svara om han inte vill. Nu börjar såklart min kamrat bli litet orolig då den andra killen började det hela med att säga att han undrat någonting angående något som hänt efter julfesten, varav sagda fest min kamrat inte har något större minne av, men frågan ställs: "Är du homosexuell?" Haha! Oslagbart! Hur beredd tror du man kan vara på en sådan grej? "Visste inte du att Jocke var homosexuell?" hade tydligen dansken och alla tjejer på jobbet fått för sig. Hysteriskt kul. Så ja, Joacim, kul att du äntligen kom ur garderoben som du aldrig ens var inne i! :-D

- Spongen

lördag, februari 07, 2009

Fan.

Denna lördag som jag peppat för har precis blivit otroligt o-pepp. Lata jävla kamrater man har. Fuck you!

- Spongen

fredag, februari 06, 2009

It is friday. And it's party time.

Tydligen. Ölen har redan börjats öppna och musiken flödar. Ok, flödar var väl att ta i. Folket arbetar fortfarande, men med öl öppna och Spotify-Erik arbetar med att servera oss lite musik. Verkar som det blir after-work i dag igen.

- Spongen

I morgon kommer hon. Queen of the Streets.

Japp. Hon är förvisso i Sverige redan i dag, men hon kommer landa i min famn i morgon på lördagen. När, var, hur har jag ingen aning om. Men hon har i alla fall sagt att hon vill träffas, så vi får välla se. Kanske ska prata med Oscar och fråga om han är sugen? ^_^

- Spongen

Spell it with a C, damnit!

Vet inte varför, men jag retar mig när folk stavar mitt namn med K och inte C. Att skriva mitt namn med K ser liksom... malplacerat ut. Stava med C god damnit! Det står i alla mail osv, men ändå får man tillbaka mail ibland där det stär "Hej Markus!". Då blir jag putt. Men likväl blir jag glad att i uppföljningsmailet så står det "Hej Marcus" istället. Wee!

- Spongen

torsdag, februari 05, 2009

"Hur låter sälen då? Hur låter sälen då!?"

Två av mina kära kvinnliga (!) kollegor verkar ha fått nippran på hur sälar låter.
"Auh! Auh!" kan man höra ljudandes borta i hörnet följt av den andre som gör likadant och sedan apflabb. Sedan ropar de på mig, Erik och Marcus att göra sälljud för vi "kan" och "är duktiga på det". Hmm. Nåväl. Det är skön stämning ^_^

- Spongen

Etthundratjugosju kvadriljoner vill jag ha.

Då kan jag bygga min egen dödsstjärna.
Källa: http://www.metro.se/se/article/2009/02/05/12/1202-45/index.xml

- Spongen

By Kalle. For Kalle. With Kalle.

Måste få pusha för en av mina arbetsbloggar jag läser. Det är om en kille som tragglar sig fram i livet, hörselskadad och jävligt singel. Hans inlägg om ett helvete för sex kronor litern är nog av en "vanlig" skribent något av det bästa jag läst. Han liksom, har sex med orden på ett kärleksfullt sätt. Gillar sättet han skriver på skarpt, och valen av de ord han väljer att använda. Det blir som ett litet skönlitterärt verk i vardagen när man läser hans historier. Läs, begrunda, förstå. Om en annan vinkel av livet. Skrivet med känsla.

- Spongen

Inte för den med vek mage.

Tydligen kan man, om ens tarm får ett 'hål' eller liknande, börja svettas ut bajs i form av varbölder i ansikte och grejer, eftersom kroppen inte kan rena det som "sipprar ut". Det är fan första gången jag hör talas om det. Jag menar... vad fan! Haha. Så nasty! Tråkigt fundersam man lär bli när man tror man fått en ny finne och ska klämma den, så börjar det lukta bajs efter klämmandet (<- ORDVITS!!!!)... O_o

- Spongen

onsdag, februari 04, 2009

Så vet vi båda två...

Vi har blivit som dom, Som aldrig får bli
Som sitter tyst på nått café, ingen får ju se att han är gift hon och är fri

När jag går därifrån, Och du håller kvar
Så vet vi båda att det är såhär man mår när man hemligheter har

Så vackert.
- Spongen

Oväntad sovmorgon.

Vaknade i morse, otroligt trött och med en enveten huvudvärk. Vände på kroppen i sängen, somnade om efter jag satt larmet på trettio minuter senare för att se hur det kändes då, men det var inget vidare. Början till migrän tro? Konstigt, det har kommit rätt ofta nu... I alla fall, tog en Diprafolac eller vad det heter, någon slags migränmedicin som är starkare än vanlig ipren (vilket jag också tog) smsade en kollega och vände om igen. Gick upp runt kvart över nio, huvudvärken satt i, men inte lika farlig. Klädde på, vred om lås och gick mot tuben. Väl vid Fridhemsplan såg jag en tjej där som jag misstänkte var runt tolv, tretton år. Döm min förvåning när sagda tjej vänder sig om och ser typ ut att vara... tjugoplus. Eeeh? Bakifrån såg hon skitliten ut, kort och spänstig med en stor, tjock dunjacka. Men i ansiktet (förvisso väldigt mkt smink, men ändå) såg hon lätt ut att vara över tjugo, med råge. Det var helt bisarrt. Väl framme på jobbet åkte Spotify på, med Winnerbäcks ljuva stämma vaggandes mitt huvud till ro.

- Spongen

tisdag, februari 03, 2009

Sen kväll. Igen.

Fan, kom precis ur duschen nu och skall börja tillaga middag. Vart försvinner tiden egentligen när man drar tränar? Förvisso drog jag ju till Stadium innan jag åkte hem, men kom igen... klockan är redan åtta?! Jag var ju bara ute och tog en jogg på tjugofem minuter -_- Tiden flyger verkligen iväg. Inte ens bara när man ser tillbaka, utan även dagarna. I nuet. Fuck.

- Spongen

Ylande Pelle.

Nu måste jag få berätta om något av det sjukaste jag vart med om hände.

Jag satt på kontoret och jobbade, när någon knackade på fönstret bakom min kollega Pelle. Jag tittar upp, och får se en kille som vinkar. Tänker "fan vad jag känner igen honom. Ska jag känna honom?" Jag ser ut som ett frågetecken som för att förmedla "Eeeeh... Jaha ...?" så börjar han gestikulera mot Pelle framför mig och visar som en på en skylt med fingrarna genom att göra en rektangulär form. Jag börjar tänka i banor som "har han blivit utelåst och glömt kortet eller vad?" varpå Pelle börjar få upp uppmärksamheten på att jag gestikulerar till någon utanför. Han vänder sig om, tittar ut och han börjar gestikulera igen. Pelle vänder sig om och jag frågar "Vad vill han tro?", "Ingen aning" svarar Pelle. Han börjar då gestikulera mot entrén och vi tänker att "Aja, någon på en mediebyrå som vill in." Så Pelle går bort mot entrén och jag strax efter. Väl där öppnar han dörren, och killen stoppar in huvudet och säger:
"Pelle?"
"Ja?" svarar min kollega.
"Nej, nej. Jag är Pelle."
"Öh... Okej."
"Ja. Varför står det Howli'n Pelle på den där lappen?"
"Öh... Nej det är inte jag som gjort den där. Det är en gammal arbetskamrat till mig gjort den för länge sedan."
"Nej för det är jag som är Howlin Pelle."
"Ehm... Jaha."
Han småskrattar och säger då: "Ja.. så jag bara undrade."
Varpå han vänder på klacken och går, och Pelle vänder sig om väldigt konfunderad. Så jag kläcker ur mig: "Vafan... Det var ju Howlin Pelle från The Hives" och vi börjar sedan diskutera om hela grejen, och att han måste trott att min kollega var en galen fanatiker men som i själva verket inte visste vem han var för fem öre. Det, är humor det. Bra start på början av dagen om inte annat xD

- Spongen

måndag, februari 02, 2009

Nyligen är vi hemkomna.

Två och en halv timmes träningspass för kondition, rygg och axlar. Nu väntas middagen otåligt på tillagning. Fläskkotletter med potatis och broccoli. Inte illa!

- Spongen

Stolt vaktmästare.

Vår gamla vaktmästare skall sluta på onsdag, så en ny är i upplärningsfasen. Personen i fråga är en kille i tjugofemsårsåldern med utländskt ursprung. Jag hade inte brytt mig om att nämna våra vaktmästare här (läs inte detta som att jag försöker låta som jag är mer värd lr nåt sådant skit), men killen i fråga (den nya) är så stolt över sin kropp så det blir liksom lite humoristiskt. Han ser ut förvisso vältränad ut, absolut, men skulle killen ha mer tajtare kläder skulle han ha ett extra lager skinn. Tjejerna skämtade om det i fredags.

"Ja, precis! Och så hans tajta jeans och precis i "mellangärdet" så tittut! Står en liten grej ut för han har så tajta jeans!"
"Hahaha jag veeeeeeeeet!"

Vältränad i all ära, men kom igen? Det ser rätt kul ut. Dessutom kör han den klassiska "turrebygget". Stor överkropp, liten nederkropp. Sen att "han ser ut som en fyrkantig legogubbe" (Kollega som sa, reds. anm.) på överkroppen gör ju det andra också oerhört kul.

- Spongen