tisdag, januari 20, 2009

"I'm going to eat again, YES!"

En bra början på dagen; Stand-up i två timmar som spelas via Spotify på jobbet. Ett annat sätt man kan ha kul under arbetstid.

- Spongen

måndag, januari 19, 2009

Pedagogiska kollegan...

Min kollega berättade om ett spel där man kör motocross á la elastomania. Man skall således ta sig genom banor med en svajig motorcross utan att ramla. Nu har han och hans kamrat, som tydligen alltid käbblar om vem som är bäst när det kommer till spel, (en gammal feud dem emellan, jag har en liknande själv, min käre vän WackieMackie och hans bror gällande QW sedan gamla tider, men men). Det roliga är i alla fall att han nu sitter och ger tips och trix på hur man kan förbättra sina tider i spelet via telefon till en kamrat, där de diskuterar om det verkligen går att knäcka det sjuttonsekunders-rekord som min kollega innehar... Oerhört kul när jag hörde vad han faktiskt pratade om i telefonen efter att han fem minuter innan berättat och visat spelet som han suttit med tio timmar i sträck med. Typ... Slingshot Santa som var ganska populärt. Det ÄR kul att knäcka sina polare på meningslösa spel.

- Spongen

Svengelska is the art of a higher pitching.

Varför höjer så många svenskar tonarten i slutet av en mening när de pratar engelska, som om att varje mening avslutas som en fråga? Har inte riktigt hängt med på det, men jag har hört det ofta...

- Spongen

Snötäckt berg

Det snöar vackert ute. Små flingor som fångas av vinden och virvlar till, innan de läggs till ro på den våta asfalten, där de smälter så fort de landar. Nu vill jag sitta ute i en snöbeklädd skog. I tysthet. Ovant. Den enda värmen finns i termosen jag håller mellan mina händer, fylld med varm choklad. Det enda oljud är ljudet av vinden som leker sig fram genom grenverket. Precis så som jag vill ha det. Den enda känslan är vindens lätta smekning längst kinden. Inga tankar som stör, inga bekymmer pockar på uppmärksamheten. Under kläderna reser sig håret på ända och jag tar ett djupt andetag när jag ryser av välbehag. En djup suck, mer som en lång utandning, till följd av andetaget. Verkligheten kallar. Jag ställer mig upp, vänder om och ser inte tillbaka.

- Spongen

söndag, januari 18, 2009

Hektisk helg with lots to do!

Ja, så är nästan denna helg till övers. Det hanns med fester och firande. I fredags kom ett gäng kamrater på kalas här där vi drack för stor mängd alkohol, käbblade, skrattade och spelade Guitar Hero som vart meddraget, till grannarnas stora förtret. Tror jag i alla fall. Frågade min närsmta granne som tydligen hade somnat redan vid klockan elva och sedan inte hört ett spår. Otroligt nog egentligen, då vid ettiden så skrålades det till La Bamba för full hals. Nåväl. En trevlig kväll som ändock slutade hastigt i och med, som vanligt nuförtiden med par, att flickvännerna ville hem. Och vad gör inte de goda pojkvännerna då? De åker hem såklart. Den ene hade bil, och således slutade festen när många såg sin chans att få skjuts hem. Förutom Mats. Som troget stannade kvar och drack öl, konverserade och slog på trummorna till att somna i soffan när klockan väl passerat sista rimliga sängtimma.

I lördags firades min födelsedag med god mat grillad på framsidan hos mina föräldrar tillsammans med bror och hans familj. Riktigt trevligt! Grymt god mat, som jag har med mig en bit av hem till i dag som skall intagas till middag. Nu är det IT Crowd som går varmt på TVn efter rekommendation av Joacim, insupandes Sodastreamat vatten, av den Soda Streamer jag fick i present. Weee! Ska man orka gå träna i dag? Tror fan inte det...

- Spongen

torsdag, januari 15, 2009

Jensens Craphouse, som mannen sa.

Ja, vi tog en middag i går på Jensens för att fira undertecknad. Jag och Joacim, följt av Fanny som kom litet senare. Meeeen för att göra en lång historia kort så var det ingen höjdare och jag lär nog inte återkomma till Jensens. Folk som kom efter oss hann få in hela sin middag med förrätt, huvudrätt och efterrätt, samt att de hann t.o.m. betala innan vi fick vår mat.

För det första tog det en och en halv timme innan vi fick vår varmrätt efter att vår förrätt burits in. Chefsvärdinnan När den väl slukats så tog det ytterligare servitriserna/servitörerna strax över en timma att ens bära bort tallrikarna eller visa något som helst intresse, och det först efter förfrågan om "ursäkta, men dessert...", eftersom jag hade valt en BBQ-meny (trerätters), då först kom "Ska jag ta undan dem där?" följt av "Ja, tack" från min sida. Fanny och Joacim, som var ute och rökte, blev oerhört förvånade över att våra tallrikar var borta (men allt annat stod kvar, brödkorgar, tomma glas etc. Reds anm.). Berättade att jag frågade om dessert och först då verkade killen ha hajat.

Chefsvärdinnan, som för övrigt tog hand om vår beställning från början, gjorde ett uselt jobb, då vi som satt där vi satt längst in, jag, Joacim, Fanny samt ett par på ett bord bredvid oss, fick i min mening rätt kass service. Inte direkt att stället var packat, så det var bara usel service. Det roliga är att till slut tog servitören hand om de bredvid oss, men gav blanka fan i oss efter en lång stunds väntan. De bredvid lättade på några suckar och näpna uttryck som "Jaha?" "Nähä" när de inte blev uppmärksammade ett flertal gånger. Inte så att de inte gick förbi, för det gjorde servitörerna, bara det att ingen verkade ens se att vi ätit klart, druckit upp eller någonting alls. Inte ens en fråga om vi ville ha något mer att dricka, trots tomma glas sedan två timmar. Det kom en person och frågade under den drygt tre timslånga vistelse vi var där, som lätt skulle ha kunnat kortats till typ en och en halv. Hm. Aja, skitsamma... Det blev ingen dricks i alla fall och allmänt sura miner vilket var väldigt trist dagen till ära. Summan var att blev en rätt kass middag både service och smakväg, då när väl maten kom in så smakade köttet ingen höjdare. Apelsinsorbeten var väl det enda som smakade sådär extra gott.

Överlag var det däremot en trevlig kväll, men det är som Joacim skrev i sin egna blogg, det var inte tack vare Jensens, utan sällskapet och samtalsämnena. Men det får väl ändå ses som en bra födelsedag, förutom den undan tryckta ångesten över att bli gammal. Tror jag lyckades väl, då Joacim skrev att jag verkade ta det bra. Tihi.

- Spongen

onsdag, januari 14, 2009

Ångest.

Fan, jag har känt en konstig känsla hela dagen... kan nog mest beskrivas som ångest. Ingenting jag aktivt besväras av, men det finns en rastlöshet, tryck över bröstet och bara... känns konstigt, fel. Jag tror det har att göra med att jag fyller år, men jag vet inte. Jag tror det. Det BÖR vara det. Tror jag först nu insett hur mycket av mitt liv som egentligen redan gått, hur mycket jag inte gjort, hur mycket jag borde gjort. Insikten tar andan ur en, men samtidigt inte. Jag är glad att leva, har många kamrater som betyder otroligt mycket för mig, roliga kollegor och ett stimulerande arbete (till och från ;)), men att tänka på hur grannbarnen man sett som små knoddar är tonåringar som häver med största sannolikhet sprit, gamla barndomsvänner som blivit tjugotre, tjugofyra och tjugofem år gamla får en att känna sig... gammal. Tror jag har något slags mittlivskris. Den ska väl komma först vid trettio? Tror jag har min nu. I dag. Jobbigt värre, faktiskt :P

- Spongen

Grattis, fyrahundra!

Många saker att fira i dag. Dels är detta mitt fyrahundrade inlägg, samt att jag själv blir inte riktigt lika gammal. Tjugofem anrika år, fyller man tydligen i dag. Har redan fått två presenter. Den första var på tunnelbanan där en ruskigt söt/snygg tjej med årets bästa bakdel 2009 uppenbarar sig, och den andra fick jag nu på jobbet i form av blommor av mina kära föräldrar. Så kan det vara. Sedan har jag fått en hel del SMS också förvisso, så tack för det :) Nu ska vi se vad dagen har i sitt sköte... Fika i kväll med Fanny, Joacim och sedan kommer Alfons joina in också om jag förstod Fanny rätt.

- Spongen

tisdag, januari 13, 2009

Live.com bjuder på överraskningar!

Se själva på överraskningen Live.com erbjuder! Surfa över till Live.com och gör en sökning på "bmw 118d". Klicka därefter på 'Bilder' längst upp till vänster, så att det blir en bildsökning. Granska första bilden som visas i resultatet. Överraskning!

- Spongen

Kul vi haver här på arbetet.

Min kära finske kollega är på rundresa i Asien och skall återkomma till fredagen, så nu är stora delar av kontoret inbegripna i att hitta på bus på hennes kontorsplats tills hon kommer tillbaka. I dag går Photoshopskillsen högt hos en kollega som tydligen ska ordna ihop det med vår vaktmästare och sagda kollega. Tydligen har han fattat tycke för vår arge, risbastupiskande finska vän och nu skall det tydligen förevigas då hon inte riktigt hyser samma tycke. En fin bild där de står bredvid varandra, leendes, fabriceras för fullt. Får se om hysset är omtyckt, personligen är jag en aning osäker på det. Men men, det finns ju hjärta bakom det hela, så...

- Spongen

Diska borsten i maskin.

Thats gotta be a first. Skulle diska min matlåda och hittade inte diskborsten runt diskbänken. Hmm. *Krafsa i huvudet* Kollar under diskhon. Nix. Inte runtomkring. På micron? Nepp. Inte i... jo då. Den låg i diskmaskinen. Aldrig varit med om att man diskar en diskborste i en diskmaskin förut...

- Spongen

måndag, januari 12, 2009

I met the Fanny

Träffade Fanny och Malin i går för att avnjuta en middag på MEST på söder. Trevligt värre! Litet öl, rött kött på planka och gott sällskap, vad mer kan man begära av två vackra kvinnor som sitt bordssällskap?

- Spongen

You Can Go your own way

You Can Go your own way måste vara en av de bästa refrängerna som gjorts. Vet inte varför, men Fleetwood Macs alster "Go your own way" har en riktigt bra refräng. Mycket bra musik kommer från dem. Men, i alla fall, anledningen till inlägget är att jag tror mitt Spotify inte riktigt lärt känna mig än, då artister jag kanske tycker om enligt Spotify är:

* Nsync
* Jennifer Lopez
* Spice Girls
* Aaron Carter
* Marie Serneholt
* Five

Låter verkligen som min musiksmak. Vem vill inte dansa på arbetstid till litet Aaron Carter?

- Spongen

söndag, januari 11, 2009

"Marcus, jag har aldrig ätit såhär mycket glidmedel förut!"

"Marcus, jag har aldrig ätit såhär mycket glidmedel förut!" berättar min kära Fanny för mig över telefonen. Tydligen har hon varit på ett sådant där party med dildosar o grejer. Glidmedel kan tydligen smaka väldigt gott enligt Fanny, för hon hade tydligen ätit en del ^_^ Nåväl...

I går var jag på afterwork med jobbet som slutade i ett besök på Blue Moon Bar med Lars och hans respektive. Jag har aldrig varit med om något liknande. Stället var helt tomt. Det fanns typ som minst tjugo personer och som mest max femtion. Helt sinnessjukt! En fredag, och det är helt öde vid Stureplans krogar. Till och med Goldne Hits hade ingen kö, då vet man att det fan är dött i stan. Där brukar det alltid ringla sig en lång jävla kö med folk som är partysugna. Aldrig varit på Golden Hits själv, så jag vet inte riktigt vad som är charmen med stället... men en dag så.

Planen var i alla fall att vi skulle till Ambassadeur först, men det var bara gästlista som gällde. När inte ens fyra stureplansbrudar inte kommer in, med urringat, blonderat och tuggummi kommer in på ett klubb, då vet man att loppet är kört för oss "vanliga" :P

- Spongen

fredag, januari 09, 2009

Potatisen attackerar!

I går råkade jag utför någonting underligt under lunchen. Jag blev attackerad. Av en potatis.

Jag hade micrat min mat som vanligt när jag ska äta min fina matlåda. När jag sedan ska dela en potatis för att kolla hur vart det var (avsmakning för att avgöra värme) så typ... sprängs potatisen i två och jag får potatis över hela mig, mina glasögon och i ögat. Fruktansvärt konstigt. Jag börjar asflabba, vilket inte riktigt övertygar mina kollegor att jag faktiskt är normal.

- Spongen

Spotify - here I come

Fick precis två invites till Spotify. Måste pröva hur detta är och fungerar, det verkar grymt. En del kollegor har det på jobbet och vi kör oftast fredagsölen här på kontoret med Spotify poppandes i bakgrunden. Gratis musik med reklam var femtonde låt typ. Hur grymt som helst!

- Spongen

torsdag, januari 08, 2009

onsdag, januari 07, 2009

Jag fick precis en present!

Jag fick precis en present av min kära kollega Anniken. En bit av en penna. Den där delen som skall hålla fast pennan i fickan, som ofta går av. Hon tyckte jag såg så ensam ut här längst bort när mina två närmsat kollegor båda två fortfarande är frånvarande från sitt arbete. Dessutom hade hon bitit på biten jag fick. Jag blir verkligen varm inombords. Och ett nytt DNA att plantera på en brottsplats om jag skulle behöva det.


- Spongen

Riktiga män...

rakar pungen med vinkelslip.

Så ni vet.

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=79109052#pic

- Spongen

It's the first day of my life.

Så var jul och nyår avslutat. Det har trots allt varit ett gott 2008. Nytt jobb, nya vänner, gamla sorger och nya. Gamla synder och nya. Ny lägenhet, nya grannar och nya vänner. Många goda minnen i år, jag kommer inte ens ihåg några dåliga för tillfället då jag skriver detta. Jag tror 2008 var ett av de år jag utvecklats mest som människa. Jag vill göra saker för andra och inte bara för mig själv, har slutat ljuga i samma utsträckning som tidigare och gitarren har spelats på. Även elgitarren har dammats av på senare månader för en omsträngning och att bli misshandlad. En annalkande födelsedag ligger till hands, vilket tar mig till de ärofyllda tjugofem. Tjugofem år. Gammal. Jag börjar bli gammal. Riktigt gammal. Har fortfarande inte hittat kärleken, men jag tror jag varit förälskad. Inte i år, men tidigare i livet. Någon gång. Några nya låtar har det blivit av, men jag har fortfarande kvar att lära mig sjunga. Jag orkar dock inte ägna mig åt min röst, så de planerna har redan gått i stöpet innan dem kom upp. Jag har upptäckt en ny anime, läst många böcker men jag tror inte jag lärt mig någonting nämnvärt. Min brorson växer och jag tycker om att slösa tid på mina bekanta, vilket är någonting nytt för mig. Jag antar att det har att göra med att jag försöker ändra på vem jag är och hur jag uppfattar saker och ting. Kanske till det bättre, kanske inte. Tiden får utvisa. Jag orkar inte bry mig om kärleken, nu vill jag börja komma igång med träningen på allvar igen. Ta hand om mig fysiskt, men bry mig mer om andra psykiskt. Handleden är fortarande konstig av någon anledning, så det har inte blivit någon styrketräning. Motivationen föll pladask i och med att styrketräningen gjorde detsamma. Värdelöst.


- Spongen

fredag, januari 02, 2009

Nya året

Så var det nytt år. Blev kalas hos Jonny, Robert och till slut hos Mats. Riktigt trevligt, trots att man inte fick hångla upp någon vid tolvslaget. Nåväl. Att få göra det tre år i rad var väl att vara litet väl optimistisk kanske :)

Fjorton timmar sova i sträck. Thats a first. La mig klockan tio i går och gick precis upp. Vaknade förvisso klockan sju i morse, men vägrade gå upp då. Vaknade igen vid åtta, men kändes litet väl tidigt när man ändå är vaken... tre timmar till och en huvudvärk på köpet, ja, kanske dags att gå upp efter fjorton timmar i sängen? Säger väl en del om hur sliten jag var efter nyår dock.

- Spongen

måndag, december 29, 2008

Tidiga morgnar och sena eftermiddagar.

Lyckats vända rätt på dygnet de få dagar jag varit ledig. Första dagen lyckades jag med sänggående klockan nio och uppgång klockan tre på eftermiddagen. Hej, jag är femton år igen! Haha. Sjukt kul dock hur jävla enkelt det är att bli en nattmänniska igen. Klockan är halv tolv. Trött? Inte ett jävla dugg. Ska upp fem i morgon och åka till Arlanda och hämta mina föräldrar. Var ute i dag och ordnade med det sista i deras hus. Fyllde på alla Sodastreamflaskor, rengjorde öppna spisen och fyllde på med ved så vi kan tända den så fort vi kommer hem då det är ganska kallt där. Vattnade orkidéerna och satte på avfuktaren i källaren. Jag är en sådan duktig pojke ibland ^_^

I lördags garva jag läppen av mig då en granne knackade på här kvart över tre på natten.

"Hej. Jag är typ... utelåst. Jag lånade ut mina nycklar till en tjejkompis som skulle sova över hos mig."
"Okej..."
"Ja, och så nu när jag kom hem efter jag sagt åt henne att lägga nycklarna i skorna så jag också kom in så, tja, porten är liksom... låst... och jag, heh, har inga nycklar."
"... Haha. Ok. Aja, det händer den bästa." Hämtar således mina nycklar och släpper in den stackars tjejen så hon fick komma hem och lägga sig... kanske borde bjudit in henne istället på en kopp té, som min kära granne Oskar tydligen brukar köra med? ^_^

- Spongen

lördag, december 27, 2008

Christmas time is over

Då far julstöket över. Var hemma hos min brors familj och firade jul, som blev riktigt lyckat. Två dagar blev det då jag busade med Love och åt god mat och drack gott på kvällen. Riktigt trevlig jul faktiskt, trots att mor och far inte var med och en del traditioner inte fanns på plats. Men men, omväxling förnöjer :) I går blev det öl hos Jonny, vars mor fyllde år. Första gången jag själv var med, men tydligen var det en återkommande grej att festa hos Jonnys mama när hon fyllde år. Nåväl... Var väl trevligt det med.

I dag blir det kanske mellandagsreahandlande, om jag får arslet ur och åker in. Grejen är den att jag känner inte att jag behöver någonting, så jag vet inte vad jag skall handla... eller varför. Mer bara att man gör det "bara för att". Får väl se om Wille hör av sig och vi åker in eller inte. Personligen kan jag skippa det, men men.

- Spongen

onsdag, december 24, 2008

God Jul.

God Jul på er allihopa. Hoppas ni får en trevlig dag.

- Spongen

måndag, december 22, 2008

El presento.

Nu är alla julklappar färdighandlade i alla fall, vilket är riktigt skönt. Har bara femtioårspresenten till mor min kvar, men det ska nog bli någonting bra av det hela. Handleden har börjat kännats bättre, så i dag kanske jag kan orka masa mig iväg och träna. Vi får se... Eftersom jag inte tränat på strax över en vecka nu så har motivationen försvunnit och ersatts av att man bara kommer ihåg hur jobbigt det är att träna, svettigt, tröttsamt och jävligt. Nåväl. Man får bara gå dit, köra hårt och sedan gå hem och hoppas på att det funkar när man väl är där. Sen kanske jag ska tvätta litet i dag också... gjorde aldrig det i söndags då jag sov bort den dagen ganska rejält.

- Spongen

Det där med julledigt...

Jag har redan lyckats vända på dygnet rätt rejält. Det som krävdes var en Rock Band World Tour kväll med Wille och Mats. Till nio på morgonen. Och sova till halv fem. Hepp, and we just fucked it up good! Oj, jag känner mig sexton igen, när dygnsrytm inte var någonting man brydde sig om.

- Spongen

fredag, december 19, 2008

"Where do you live?" "Uuuuh.... up north."

I går när jag låg hemma sjuk så var det julkalas här på koncernen.

Nu fick innebörden på vad en av våra större chefer här inom koncernen kom in och frågade om på lunchen mycket större klarhet:

- So where is Jens?
- He's home with sick children svarar Pelle.
- Oooooh, so THATS what they call it nowadays! sa han skrattandes och gick.

En av våra IT-killar kom in nu på eftermiddagen efter han hört vårt stoj här inne, kikade in, och frågade vart Jens gömde sig.

- Nej han är hemma och vabbar.
- Jaha... haha. Ja, den stackarn fick stora koncernchefen och nån till stuva in i en taxi sent i går kväll, han blev tydligen litet kalas.

- Where do you live?
- Uuuuh.... up north!

Gotta love it.

- Spongen

I sjukdomens tecken.

Då var man på arbetet igen. Inte riktigt frisk, men inte riktigt sjuk. Helt knäppt, så fort jag satte foten ute (ok, fem minuter, men ändå) och var på väg till jobbet så blev jag hostig och snörvlig. Men det får man väl ta om man kommer tillbaka till jobbet innan man är frisk. Men det är skönt att ha allting undanstökat tills man går på julledigt, som jag för övrigt kommer få uppleva första gången på fem år. Förstå! Första gången på FEM ÅR jag är ledig julafton + nyårsafton. Ska bli konstigt att få uppleva julen som "alla andra". Spännande tider indeed... sedan att jag inte hittat en present till min mor som fyllde femtio i går är en annan femma. Eller julklappar klart till Love. Den lilla gullegrisen.

- Spongen

När man ändå är på muggen...

Varför inte spela lite golf samtidigt?

- Spongen

tisdag, december 16, 2008

Wooooo!

Jag sov riktigt dåligt i natt. Vaknade flera gånger, svårt att somna om, men jag vet inte varför jag vaknade hela tiden... Svaret kom halv sex i morse då en lång tirad kom:

"WOOOOOOOOOOOOHHOHOHHO HAHAHA HOOOOOOOOOOOOORAAAAAAAAAAAAA!" *dunk dunk dunk*
*skrap skrap*

...

Grannen var visst vaken med sitt jävla Playstation igen.

- Spongen

måndag, december 15, 2008

HJÄLP!

Läste precis en blogg. Tänkte: "Det var ju en rätt söt tjej...". Hon var en bisexuell shemale. Go-Go Power Spongen! Daadaadaaaadadadadaaa....

- Spongen

Sträck i handleden

Om man sträckt/överansträng handleden och det har inte gått bort efter drygt en vecka och litet till, vart vänder man sig? Min kamrat tyckte jag skulle kolla upp det. Vart gör man det? Går man till en vanlig läkare? Sjukgymnast? Vårdcentral? Akuten? Busshållplatsen?

- Spongen

Good morning.

God morgon.

Efter två mackor med ost, paprika och gurka samt en kopp citron och ingefära té känns denna morgon mycket bra än sålänge. Jag vaknade i min säng i morse utan larmet och trodde jag försovit mig. Det var ljust ute. Vad i... ? Vad fan är klockan!? Kollade... 07.20. Hmm. Snoozade om två gånger för mycket, klädde på mig och gick. Till jobbet. I dagsljus. Det brukar vara kolsvart men nu var det ljust. En konstig känsla...

- Spongen

fredag, december 12, 2008

I'm a honey-junkie

Det är sant. Jag älskar fan i mig honung. I havregrynsgröt. Té. Varmt vatten (varmavatten+honung när man är förkyld). När jag var liten tog jag och en granne ibland rostad macka med honung och litet smör. Länge sedan, men jag kommer ihåg att det var gott. Det är naturens bästa sötnignsmedel. Natures best sweetner. Mhm.

Sedan är jag såklart en honey-junkie i andra aspekter. Märkte jag inte minst sagt när jag gick till jobbet och fick följa en grymt härlig rumpa och ett par schysst ben som hörde till. Gubbsjuk? Javisst.

- Spongen

onsdag, december 10, 2008

Situation: Stockholm

Det finns en försäljare i centralgången. Han står där varje morgon och eftermiddag när jag går den vägen till och från pendeln, till och från jobbet. Jag brukar köpa tidningen Situation Stockholm av honom. Lennart tror jag han hette. Eller Janne. Kommer inte ihåg, sneglat som hastigast på hans namnskylt. Hejat, kommit fram, köpt min tidning och gått. Han har aldrig sett påverkad ut, av någonting. En aning sliten i ögonen möjligtvis, men han verkar kvick och på alerten, inte slö eller seg i ögonen, så som jag sett andra bli. Drar jag nu alla över en kam, bara för att han säljer Situation Stockholm? Är han en knarkare eller alkoholist som blivit hemlös, eller bara haft en väldig otur? I alla fall ser han någorlunda sliten ut efter vad jag kan tro är många års drickande. Känns taskigt att säga så om nu fallet inte var så, men det är känslan jag får. Nåväl. Varje månad köper jag alltid av honom. Han verkar kämpa. Han står där, som ett heltidsjobb, och det känns bra att försöka stötta honom på det lilla vis jag försöker göra. Kanske borde vara mer givmild, hej och hå, men jag gör i alla fall något. Speciellt till en herre som verkar ha kommit på fötter igen, och som alltid står där. Trogen. Kämpandes. Ska sälja sin tidning och tjäna inte litet deg. Tufft av honom, tycker jag. Därför köper jag av honom. Försäljaren i centralgången mot cityterminalen. Han står alltid där. De få gånger jag inte sett honom undrar jag alltid var han är, varför han inte är där och säljer... Det känns verkligen värt att köpa av honom då han verkligen kämpar för att få tidningarna sålda. Han står där, tillgänglig och ska kränga, som vilken knegare som helst. Åtta på morgonen, fram till sena kvällen. Antagligen med en break för lunch. Skillnaden är att hans lön antagligen kommer sporadiskt, stötvis. Därför köper jag varje månad, så han vet att det kommer in en liten slant i alla fall. Hoppas han har fler prenumeranter.

- Spongen

tisdag, december 09, 2008

It's too late...

Gött det är att bara kunna sätta i lurarna i öronen och arbeta ostört. Man kan koncentrera sig till 100% och bara köra. Aaaaah...

- Spongen

Google vet.

Googla: the answer to life the universe and everything

Svaret du får är...

- Spongen

måndag, december 08, 2008

Inte den typen av special, farsan.

Försökte förmedla till min far och mor i Thailand att de skulle pröva en speciell maträtt i restaurangen, så på ett SMS jag skrev efter jag fått reda på att de bor på ett ställe jag och brorsan båda varit på när vi varit i Thailand:

- Vad kul! Vad tycker ni då? Härligt? Ni får hälsa tillbaka (en av thaikillarna som bor där hade hälsat) :) Ni måste pröva deras special de har i restaurangen. Kommer inte ihåg namnet dock :P

Min far svarar:
- Har inte sett så mycket än men det känns som semestern börjar nu. Specialen heter nåt i stil med Lanta Lassi på engelska "Just special" 300 baht. provar den en annan dag.

För den som då inte vad vad en lanta lassi är så är det en glass-shake med gräs i. Så efter en skrattattack messar jag tillbaka:

- Det var en ny maträtt de hade när jag var där. Ta inte special i baren, det är helt fel typ av special haha. Tvinnad deg med currykyckling typ. Kommer inte ihåg.

Så kan det gå när man inte tänker sig för. Hade inte varit så lyckat om man hade fått sina föräldrar höga...

- Spongen

GAsellsheet.pdf

Kom inte på någon bra rubrik, så vad gör man? Jo, kollar random öppet dokument på taskbaren. Tadaa. Rubrik skapad.

Träffade världens goaste unge i lördags. Han bara växer och växer, min lilla brorson. Busar, springer, visar, hoppar, spexar. En liten teaterapa när farbror kommer på besök. Han har fått ett helt eget, stort rum nu när hans föräldrar flyttat ut söder om söder. Otroligt hus de köpt. Ett suteränghus som ligger precis invid vattnet med en 26kvm stor balkong som vetter ned mot sluttningen. Kommer nog spendera några kvällar där under semestern i sommar. Måste ändå få säga att det är så underbart skönt att de bor nära mig ändå. En gammal arbetskollega får nästan aldrig träffa sin brorson eftersom de bor uppe i Norrland. Tror jag. Mitt minne suger, så jag kan ha väldigt fel, men det känns så. Kontentan var att de bodde långt bort vilket inte min bror och hans familj gör. Det är najs. Sådant gillar vi.

Efter middag, cappuccino och cigg så åkte jag till Ekerö och spenderade kvällen hos Mats med hans nyinköpa rockband worldtour eller vad det heter. Gitarr och trummor och en helkul kväll. Är fasiken litet beroendeframkallande det där spelet. Blir rätt sugen på att skaffa det själv. Rätt dumt egentligen... borde jag inte ta tag i mitt egna gitarrspelande istället för att lära mig spela låtsasgitarr på Xboxen? I helgen kanske det blir ett sådant party hemma hos mig. Skulle vara kul. Rocka loss på grannarna litet.

Mor & Far verkar ha det bra i Thailand i alla fall. De var inte imponerade av Phuket, men vem blir det? Trött utnärd turistattraktion i Thailand...

- Spongen

Pingisboll i halsen.

Börjar tröttna på detta nu. Såg till att stanna inne hela helgen för att försöka råda bot på min ömmande hals. Nu i morse när jag vaknade, så kände jag att nu jeflar känns det bra. Tjugo minuter utomhus som jag behöver ha för att promenera till tunnelbana och från tunnbelbana till jobbet, så känner jag mig redan dålig i halsen igen. Hostade. Ont. Öm. River i halsen. Faaaan! Bara litet tid utomhus och halsen jävlas direkt. Trött jag blir. Sen att man sov som en skållad råtta (hur nu de sover) gör inte saken bättre.

- Spongen

lördag, december 06, 2008

Stefan Sauk. Vilket jävla stolpskott.

Man blir inte annat än mållös. Vilket jävla stolpskott till människa. Stör mig som fan på hans argumentationsteknik. Brrr. Stefan Sauk.

Här är det riktigt bra inlägg från CUFs förbundsordförande Magnus Andersson. Saken är den litet känner jag, att det parti som kommer ställa sig mot denna lag kommer vara det parti som kommer få riktigt bra med röster av de ungdomar som är insatta i frågan om ipred-lagen. Visst, kan väl vara politiskt "fel" att fiska röster på detta sätt, om de nu skulle göra det, eller om de motsätter sig lagen helt och fullt med hjärta bakom, då vinner de mycket förtroende. Det är väldigt många ungdomar som ÄR insatta i ipred-lagen och tar en diskussion om ämnet. Vakna, politiker, och ge fan i att låta äckliga musikindustrijättar få rätten att med sina toppadvokater gå på enstaka ungdomar när de inte ens har en bra bevisning eller för den delen, försöka leka polis med ett eget vinsintresse. Helt fucking värdelöst att försöka hoppa på via IP-adresser. De byts ut lika ofta som Rocco Siegfriedi får ligga. Förstår inte ens hur man kan försöka använda det som bevisning, eller att det skulle kunna fungera som bevisning. MAC-adresser går att skriva om, ip-adresser byta ut (om man inte sitter som jag gör, på en fast ip-adress. Tough luck for me :p ) men ändå. Kanske sitter hos en granne, slangar hem en låt, skickar över. Hooray, han är körd. Visst, extremt alternativ, jag vet. Men ändå. Det känns inte bra. Jag betalar gärna. Gör som Spotify. 99:- i månaden, all världens musik ligger för dina fötter. Grymt. Det, mina damer och damer, är framtiden.

- Spongen

fredag, december 05, 2008

Är man arg så är man.

Varför inte slå sönder bilen i ursinne när fogden kommer förbi?

- Spongen

Digitala vänner? Twilight.

Det är bra, denna digitala era. Man kan ta en rökpaus via telefon med sina kamrater man sedan tidigare bestämt att ta en rökpaus med via mail. Sådant gillar vi.

Såg filmen Twilight i går med Johan och Jocke på bio. Jag hade ganska svårt att bestämma mig för vad jag tyckte om filmen. Första halvan var jag typ... vad fan är det här? Sedan tog filmen av vid wtf-avfarten till vad nu?-avfarten och av någon anledning blev den bra. Kan inte riktigt säga när eller hur exakt vändningen kom, det liksom bara kom, smygandes. Slutet kunde man verkligen inte utröna, karaktärerna blev sköna, bitarna föll på plats och saker och ting blev... bra. De lyckades med många bra scener där atmosfären var så spänd att man kunde ta på den. En väldigt annorlunda vampyrfilm, men som jag måste få ge en stark trea av fem möjliga. Den blev som jag skrev bara bra, av någon anledning, mitt i alltihop. Tänker man tillbaka så förstår man varför karaktärerna reagerat som dem gjort och förklarat varför dem sett ut som mongon i vissa situationer. En skön rulle med en annorlunda approach. Me likes.

- Spongen

torsdag, december 04, 2008

På väg. Bort.

Fick ett samtal nu från min kära mor. De är på väg. De har fått boardingcards och står i Tax Free'n. Planet går 14.00 till Bangkok. Hoppas nu de kommer iväg som de skall så det inte blir något annat mongo som det så ofta brukar bli för mina stackars föräldrar. Hoppas hoppas. Den sjätte ska jag till huset för att ordna till det för dem. Fixa orkidéerna. Wee. Fick en jättefin julblomma som min mor gjort själv med julstjärna, hyacinter och något litet buskigt träd i en stor kruka. Får försöka ta hand om den, men om jag känner mig själv ger jag den en vecka. Två på sin höjd.

- Spongen

onsdag, december 03, 2008

Jag fattar ingenting.

Så ljuder Lars Winnerbäcks ord i mina öron. MP3spelaren åkte på efter att brandlarmen började tjuta och förstörde vår arbetsmiljö helt och hållet. När larmet väl ringde så kikade jag och en kollega ut och såg att flera tekniker sprang runt med jagade blickar och vi förstod snabbt att det handlade om att det blivit fel någonstans. Vaktmästaren stod med luren tryckt på örat, gastade om ett anläggningsnummer, brandbilar och en kvinna stod och tjöt om avlarmning. Härligt kaos, sådär det bara kan bli vid ett fel som detta. Efter en kvarts tjutande tröttnade jag och således åkte lurarna på. Tjutet har slutat, men Yui - Rolling Star tog över efter Lars Winnerbäck. Hm. Har en ganska intressant blandning på min mp3-spelare. Som jag för övrigt måste byta låtar på.

En intressant observering; ingen från de övriga planen kom ens ned och kollade vad som pågick. Hur hade de tänkt göra om det verkligen brann? Leva i ovisshet och hoppades på det bästa?

Nu har System of a Down börjat dåna i öronen. Ah. Härligt. En onsdagsförmiddag som börjar närma sig lunch.

- Spongen

Thailand! Here they go!

Mina stackars föräldrar verkar ha fått klartecken att åka i morgon i alla fall. Direkt till Phuket, så de slipper beröras av demonstranterna på Bangkoks flygplatser. Hoppas det går vägen. Hoppas, hoppas.

- Spongen

The Blocket is out there...

Sådär. Nu är annonsen uppe på blocket i alla fall... Får vi väl se om någon vill köpa min gamla trotjänare. La den förvisso på ett ganska högt pris men det är för att skapa litet förhandlingsutrymme. Hoppas bara någon ringer och lägger ett bud så man kan tjöta litet om priset, men framförallt att dem hämtar TVn. Så jag kan köpa min nya. Fina. Fick ju hem en box i går så nu vill man ju gärna ha nya TVn. Faktiskt. Vad materiell min blogg blivit.
- Spongen

tisdag, december 02, 2008

It feels... good.

Känns ju jävligt bra att man måste använda sin hotmail-adress för att skicka PPTX-filer till kollegor som är hemma sjuk för att mailen på jobbet har så dåligt med utrymme, så jag ville inte fylla den med ännu en .pptx skickad. Bra grejer liksom.

- Spongen

måndag, december 01, 2008

E-mail är skiten.

RE: Gut Morgen, freuderline.‏
Från: MrSponge (xxxx@hotmail.com)
Skickat:den 1 december 2008 10:03:29
Till: Joacim (xxxx@gmail.com)

Haha, du är så dålig. Jag somnade (som vanligt nuförtiden?) till grannens härligt rytmiska dunkande. Jag tror fan att snart kommer han börja ha sex med mig i drömmarna och det skrämmer mig. Bäst att köpa hem Gevalia, för så ofta som de dunkar så lär han ramla ned på mig snart och då jävlar är det bäst att man kan bjuda på gott kaffe.

Ice keeps falling on my head.

Helgen förflöt på bra. För första gången (vet inte om det är EVER, men det är en ganska ovanlig företeelse) så var jag på kalas hos min kollega, där det fanns FLER tjejer än killar. Det var fyra killar på sju tjejer eller något sådär helt crazy. Fantastiskt. Helt fantastiskt. Söndagen spenderades med Xbox, glögg, pepparkaka, russin, sötmandel och en Joacim. Gears of War två. Skall spelas klart i kväll. Roliga grejer, detta.

För övrigt, KAN folk bli mer irriterande på tunnelbanan? Börjar bra med ett vagnfel så fort jag klivit på tuben. Stående tio minuter i en fullpackad vagn. Byte Fridhemsplan. Knökfullt i vagnen och folk ska av, däribland jag. Känner något/någon som trycker på väskan som hänger vid ryggslutet och "vill förbi", trots att jag ska av själv och det skulle ungefär tre fjärdedelar också. "Ursäkta?" säger en halvt irriterad röst, som om jag vore en jävla zombie som inte kan röra mig framåt tillsammans med resten av massan i detta jävla robotland, eller att hon är rädd för att inte komma av. Får ett steg framåt och jag kan faktiskt börja röra mig mot ugången då jag hör en annan röst: "Han ska nog också av här." Jag vill verkligen vända mig om och förverkliga uttrycket "...".

- Spongen

fredag, november 28, 2008

Konstig middag.

Tror jag åt den konstigaste middagen i går. Ever. En kokt potatis, en 1/4 senapssillsburk, en halvmåne polarkaka med leverpastej och smör samt två kokta ägg. Sen att jag lagade panerad torskfilé med kokt potatis till matlåda är en annan femma.

- Spongen

torsdag, november 27, 2008

Sälolja - Whats the deal?

Det verkar tydligen ganska populärt att ha som ingångssida till min blogg, då den har en andraplats i mitt statistikverktyg. Vem fan söker egentligen på det? Dessutom ligger jag på plats 50 i Google på sökordet "sälolja". Seriöst! VEM söker på SÄLOLJA, bläddrar FEM sidor och går in på min blogg i hopp om att finna information om SÄLOLJA!? Vart är världen på väg egentligen? Tror jag måste läsa på mig om sälolja, då det onekligen verkar vara något man vill åt.

- Spongen

The Dinner.

Bjöd således mina stackars föräldrar på middag i går. God, grekisk mat. Jag åt en souvlaki, far min en moussaka och mor min tog en nötkalvfärsbiff fylld med fetaost och litet tomatsås vid sidan om. Grymt gott! Men en sak är säker, grekiskt kaffe smakade fan verkligen skit. Förvisso smakade jag ganska nära botten, så det smakade bara sump, men tror inte jag skulle uppskattat smaken annars heller. Tvi vale. Fy fan. Osv.


- Spongen

Saxat från Joacim. Jag är inte svensk.

Saxat direkt från Joacims blogg:

Eftersom Mackan - med all rätt - räknar med att detta dyker upp måste jag berätta om i går: Marcus och jag sitter utanför ett ställe (ja, ute) på Kammakargatan med varsin öl och cigarett när Robert Broberg dyker upp med kvinnligt sällskap går in på stället.

. Kolla, det är Robban Broberg, säger jag.
- Vem?
- Robert Broberg!
- Ok.. Är det någon gammal kollega eller nåt eller?
- Uhm... Nej. Artisten... Du vet, han som gjort "Öken"?
- Eh va?
- Men skojar du eller?? Målarrock? Hejda mig? Båtlåt? VATTEN??
- Vadå vatten?
- Vatten, stan är full av vatten, börjar jag sjunga medan Mackan ser ut som ett frågetecken.
- Du, den har jag aldrig hört! Utom möjligen om/när du sjungit den på fyllan.
- ... Du är fanimig inte svensk!

The Fjortisar: It's a Taj Mahal out there.

Tre små fjortisar står på tunnelbanan och diskuterar olika saker. Ett urdrag:

- Alltså, svenska ungdomar kan ju typ döpa sig till skitkonstiga namn.
- Ah, vadåra?
- Jo, men asså. Nån har typ döpts till Taj Mahal o en annan Hippy Hippy.
En pinsam tystnad uppstår på ca 3 sekunder.
- Men asså... Taj Mahal är ju typ en affär.
- Ah, asså, ere? Hahaha. Ja, jag vet inte. Det är typ fett konstiga namn.

Hm. Ja. Taj Mahal är ju verkligen en affär och det första man kommer tänka på. Heja, tjejer. Heja. Framtidens elit ligger i vår ungdom.

- Spongen

onsdag, november 26, 2008

Bleedy as I am. Full of blood.

Jag ska bjuda mina stackars föräldrar på middag i kväll i ett försök att sätta litet plåster på såren. Får bli på den grekiska restaurangen som är i närheten. Hoppas inte far min får för sig att "nu jävlar ska ungjäveln betala" och beställer något ångkokt lamm för femhundrakronor. Känns som att jag kommer bli black redan innan den nya månaden har startat... Men men, vad gör man inte för att försöka rycka upp ens föräldrar när de blivit nedslagna av så tråkiga nyheter? (Ok, inte direkt att de hamnat i depression eller något, snarare bara jag som känt att jag velat göra en fin gest för dem. Nästa gest kommer således bli ett rakt långfinger i vertikalt läge och knuten näve, men nu blir det restaurang.)

- Spongen

Som Joacim brukar säga...

Detta är det bästa som hänt världen sedan skivat bröd.

- Spongen

Thailand is... no go!

Mina stackars föräldrar kommer inte iväg till Thailand än på ett tag... Tydligen har ett gäng demonstranter bestämt sig för att ta över flygplatserna i Thailand i protest mot regimen, då Thailands premiärminister skulle landa där i dag. Det har lamslagit Thailands alla flygförbindelser, så flyget till Thailand är således inställt. Eftersom jag skulle skjutsa mina föräldrar till Arlanda och hem så jobbade jag hemifrån på morgonen. Mor min ringde i morse och frågade om jag sett på nyheterna. Nej, det var ingenting jag har gjort, så hon berättade att deras flyg var inställt pga av något problem i Thailand. Som jag så skrev hade demonstranterna tagit över den nya flygplatsen i Thailand. De har två stycken, en gammal och en ny. Som jag förstått det nu i efterhand så skulle de reläa om alla planen till den gamla istället, men nu är demonstranterna på väg mot den också i hopp om att få omvärlden att få upp ögonen om hur illa folket i Thailand har det. Kul att de valde just i dag, och att premiärministern valde att flyga hem från Peru i dag... Så jävla typiskt att mina föräldrar ska råka ut för detta, då de verkligen sett fram mot denna resa. Alltid ska något hända dem när de planerar saker och ting... Så trist. Hade de åkt en dag tidigare så... De skulle ringa flygbolaget som de köpt genom och se om det fanns en lösning till det hela.

Nåja... Ramlade in på jobbet lagom till lunchtid och eftersom jag var uppe i morse så lär jag nog snart bli hungrig. Har även glömt berätta om min kära grannes bakhjulsdrivna BMW som fastnade på vår parkering i uppfarten till andra planet på vår parkering hemma. Haha. Efter en timmas jobb lyckades vi få loss bilen och han kunde åka och parkera på ett litet mer slätt ställe där det inte var lika snöigt. Stackarn... Allvädersdäck på en BMW är ingen höjdare att köra med i vinterväglag där det är halt som fan.

- Spongen

tisdag, november 25, 2008

Its the stress that does the test of a common mistake.

Efter mötet i morse hade jag tre missade samtal, varav två jag märkte och tryckte bort (ljudlöst ftw). Två från bror, ett från far. I alla fall, vi skulle väl klara upp alla detaljer med körningen till Arlanda i morgon vilket så även var fallet. Jag ska köra mina stackars föräldrar till Arlanda så de kan få åka utomlands till Thailand och njuta av sol, bad och semester medans vi slavar vidare här hemma i Sverige under kalla förhållanden. Fick således jobba hemifrån för min chef för att på ett smidigt sätt kunna slussa mina föräldrar dit för att sedan kunna åka hem, lämna bilen och ta mig till jobbet igen.

Apropå arbete så är det riktigt stressiga veckor framför sig, då vi har ett deadline arbete att passa på ett projekt som blev rappa-rappa på. Ska bli kul att köra! Stress när den är som bäst, då den sätter press på en för att frambringa ett bra resultat. Kul, men jobbigt. Vidare så ska tydligen Joacim gå på en lövemaking kurs med tre tjejer där dem ska lära honom ragga på krogen. Ser fram emot resultatet med glimten i ögat, då jag hoppas han kan lära mig mystiken kring er kvinnor som alltid är så svår att förstå.

- Spongen

måndag, november 24, 2008

TV-problem är INTE löst.

Eftersom jag är jakt på en ny TV och till slut hade bestämt mig för att 40" faktiskt är tillräckligt, så får jag av min älskvärda kollega Pelle detta tipset, då han vet att jag letar TV och ska köpa ett en Xbox till min nya, fina TV.

http://www.dustinhome.se/pd_5010198512.aspx

Tack, Pelle. Tack. Du gjorde det så JÄVLA mycket lättare nu i och med att det erbjudandet kostar en tusenlapp till, MEN jag får 6" mer TV fast ett sämre Xbox. Så nu är frågan, ska jag köpa det erbjudandet från DustinHome, eller ska jag köpa 40":aren och sedan ett Xbox 360 Premium som har inbyggd hårddisk? Tydligen kan man inte köra Xbox Live utan hårddisk eller ladda ned grejer från nätet (den är lättare att förstå) och Arcade varianten som ingår i det erbjudandet har ingen hårddisk. Fan. Jag hatar att ha sådana här lyxproblem.

- Spongen

Stockholms Lokaltrafik.

Ja, nu kommer ett klagoinlägg till. På SL. Som vanligt, med all rätt. Dubbla inställda pendeltåg, vagnfel på blå och växelproblem på gröna. Visst är det underbart? Kan förstå att saker och ting går fel, men det gör det fan hela tiden på diverse linjer. Visst, det är snökaos o skit i dag så det finns ju förståelse, men ändå. Varje dag när man ska till jobbet är det någonting. Tacka vet jag i Japan, där den genomsnittsliga tiden som deras tåg kommer för sent är sju sekunder. Det, mina vänner, är effektivitet.

Angående snön så vill jag ut och bygga en snögrotta, ha snöbollskrig och göra en ängel i en alldeles för stor overall som håller mig varm men ändå genomblöt. Mula och ha snöbollskrig. Jag vill vara barn igen. Skulle jag göra dessa saker kommer nog tvångströjan snabbare är snabbt.

- Spongen

söndag, november 23, 2008

Grannkalas.

Spårade, som vanligt. Nja, inte så farligt, förutom för min egen del. Tror jag passerade dig Joacim med en hästlängd angående sämsthet. Du somnade i fotöljen efter en hård arbetsdag, jag somnade på golvet på min egna toalett efter en hård kvälls supa. Vad som är värst vet jag inte... men det summerar ganska väl hur kvällen fortlöpte. Vaknade i morse med en grym huvudvärk av att brorsan SMSade mig vid tolvtiden. Vid två någonting tog jag bussen ut till Ekerö och träffade där hela familjen, med bror, fru och deras underbara son Love. Han är bara för go den lilla godbiten. Ropar efter mig hela tiden också eftersom han lärt sig mitt namn. "Macus!" Awww :D

Diskuterade en hel del Thailand om sevärdheter och dylikt, då mina föräldrar drar dit på onsdag i en månad för att fira att min mor fyller the big five-o. Ska se efter deras hur m.m. när de är borta. Det bästa med det hela blir att jag får deras bil. Mwahahahaha.

För övrigt är nog TV-frågan löst. Kommer bli en Sony KDL-40W4500. Nu ska jag bara köpa den någonstans...

- Spongen

lördag, november 22, 2008

B som i Box, B som i Bag, B som i Bag in Box.

After work i går. Igen. Som vanligt, är jag nästan frestad att skriva. Riktigt trevligt är det faktiskt att vara ute med mina kära kollegor. Fredagen vart i synnerhet en riktigt bra fredag. Långlunch med mina två kollegor av kvinnligt kön smo skulle köpa skor, vilket slutade i att jag inköpte mig ett par mörka skor från Hush Puppies som var lite rebatterade. Ganska fult att det blev jag som i slutändan köpte ett par skor eftersom jag inte ens var intresserad av att handla något, men se så det kan gå. Sedan vid fyratiden började vi hoppa loss. Hemmagjorda turkiskpepparshots (en kvarting vodka och en påse turkisk peppar), bag in box samt en guinness till mig som tjejerna var söta nog att köpa när de var i väg och handlade proviant, son en liten present. Vi småpratade och stojade fram till åttatiden då vi rörde oss vidare till the Saddle and the Sabre, ett ställe på tegnérgatan.

Var faktiskt riktigt skönt ställe, förutom att vi hade ett riktigt jävla riksmongo som satt vid bordet bakom oss och försökte väl typ, starta bråk, genom att stirra på oss, göra 'grimascher' om vi skrattade, vifta med armarna i ett dåligt försök att vara lustig. En annan kille från deras bord kom fram till vårat bord och sa något i stil med: "Bry er inte om killen som stirrar. Han är bara en jävla idiot, så skit i honom, okej?" Och visst gjorde vi det. Orka hålla på att bli "provocerad" av en full jävla mupp som tror han ska slåss. Nåja... Det blev öl, margarita som bara smakade tequila (det var typ som tequila med litet grön karamellfärg i princip) och white russians. Avvecklade oss strax innan tolv då jag på hemvägen får ett desperat sms av Tony om att jag ska komma till Bishops Arms och rädda honom från hans mor som enligt honom förfriskat sig för mycket. Inte så farligt när man väl var där tyckte jag. Vill dock inte veta hur det blev efter en utgång på Garbos däremot. Jag drog hem, Tony försökte i det sista övertala mig att följa med till Garbos, men med två timmar kvar till stängning, hundra spänn inträde, en mage som krävde mat, tröttheten och segheten övervann mitt sunda förnuft att gå dit, så jag gick hem.

I kväll blir det nog grannkalas. Får se hur det artar sig, det brukar alltid spåra. På ett eller annat sätt.

- Spongen

onsdag, november 19, 2008

Magnus The Man from the Third Floor Down.

Träffade min käre granne häromdagen. Det ska tydligen bli kalas här på loftgången på lördag. Kul. Jag ska lätt dit. Hoppas det blir bra. Men det blir det alltid med Magnus i fören. Den tjyven. I dag tränades det, jobbades det, skrattades och snöades. Årets första snö (för min del) var blöt, kall och blåsig. Brr.



- Spongen

tisdag, november 18, 2008

Kändisar ute och far.

Här utanför kontoret vi sitter brukar det faktiskt flanera en del kändisar. Nu i dag på en liten paus ute i det varma vädret (ironi för dem som inte förstod), så spatserade Felix Herngren förbi. Åh GUD JAG BA DÖÖÖÖÖÖR! Arne Hegerfors är också han en förekommande figur, då han brukar knata förbi fönstret strax innan avslutad arbetsdag. Åh GUD JAG BA DÖÖÖÖÖR! För det ser ju mörkt ut på Kameruns avbytarbänk...


- Spongen

Dagens två roliga. So far.

Pendeln var ur funktion i morse. Igen. Ovanligt? Nej, inte speciellt. SL ska inte ha ett uns hedersnämnande för hur bedrövligt de sköter sin kommunala trafik. Nåväl. Tänkte åka tunnelbana istället men den idén var man ju inte ensam om. Stod ett pendeltåg halv på perrongen där jag bor och ur den vällde det trafikanter som tröttnat på att sitta och vänta, och alla skulle självklart till tuben. Tredje tunnelbanan kunde man klämma sig in i efter att de två föregående varit proppfullt. Det var som i Japan på morgonen med folks nunor som var tryckta mot rutorna och såg alltjämnt plågade ut. Efter en rejäl sen ankomst så ser jag dagens andra roliga. En Ford Ka med rattlås. Seriöst... Hur högt tänker man om sin lilla bil, speciellt en Ford Ka, att man sätter rattlås på den? Kanske om den var sprängfylld med kokain skulle man som biltjuv kanske försöka stjäla den, men tänka till en andra gång i och med vad han får på köpet.

Skalbagge?

Skalbagge?

Ford Ka?

Ford Ka?

måndag, november 17, 2008

Pistolen... Blinken... Gången... Insikten.

Träffade min gamla kollega Alexander som springer litet här varje måndag då han hämtar vårt material för återvinning.

"Är det här din snusdosa eller, Mackan?"
"Hah, nej, jag röker bara."
"Röker du? Säg inte att du blivit kontorsrökare!"
"Nej fan, jag har rökt länge till och från typ. Inte tal om paket om dagen, men kanske två till tre någonting."
"Jaha, ok. Aja, men vi hörs."
"Yep. Ha det!"

Formar en pistol med handen, blinkar och gör det där "chtcht"-ljudet och går vidare (oh yes, I really did that one) in på kontoret, då insikten slår mig... Vad är en kontorsrökare?

- Spongen

De La Cruz is... le fin.

Sådär... Då var kryssningen avklarad och det är ännu en undarbar måndag morgon. Faktiskt så var det en underbar morgon. Regnet har slutat falla och solen har trängt fram och gör sitt bästa för att värma våra kalla själar när vi småspringer till våra arbeten, skolan, tandläkaren eller vad vi nu skall tänkas göra en måndag morgon. Jag ryser lätt när jag kliver av pendeltåget och skuttar nedför trappan som leder till centralgången. Två stationer senare är jag på väg till jobbet och jag slås av insikten hur skönt det faktiskt är ute när rökplymerna bildas framför mitt ansikte när jag andas ut, hur vindens köld biter mig i ansiktet och framförallt i kinderna. Hade det bara varit lite nyfallen snö och som fortsätter falla, något mörkare och lampor som precis börjat tändas så är det nog ett av de få tillfällen jag faktiskt tycker om vintern. Det kan vara rätt mysigt när dessa få tillfällen uppenbarar sig och man drabbas av just den insikten.


Vidare så var kryssningen mycket trevlig. Inget direkt fylleslag (allting är förvisso relativt), men det var ingen av oss som låg och vred sig i plågor inne på toaletten och brottades med kräkmonstret. Blev dans, hopp, headbanging, hångel för vissa, flummande, skratt, springande... Ja, allt som en bra kryssning skall innehålla. Förutom de stora skandalerna. Men men... det är väl kanske bra att de inte visar sin fula nyna emellanåt?


Min bror har även han flyttat från Söder ut till sitt hus i Haninge. Ska försöka hälsa på där i helgen för att se hur dem har det. Har ju tyvärr ingen semester så det blev svårt att hjälpa till, även fast jag (otroligt nog) faktiskt ville hjälpa till. Jag har blivit en duktig människa och bättrat mig på ett flertal saker, men det är ingenting jag tänker orera om här utan det lever jag bäst med att veta om själv. Att jag försöker. Verkligen.


- Spongen

fredag, november 14, 2008

Ipred-lagen.

Det är det sämsta skit jag hört på länge. De kommer inte kunna knipa åt fildelarna. Det är som många andra skriver, folk kommer bara gömma sig bättre. Man sätter sig bakom en proxyserver någonstans som inte loggar någonting. Det kommer dyka upp otaliga metoder för att kringgå detta. Producera bättre material så kanske man skulle kunna köpa saker och ting än den vanliga skiten. Mindre artister som inte har uppbackning av stora musikföretag som bara vill honka in en jädra massa deg, kan hitta sitt genombrott tack vare internet. Genom siter som YouTube, Ubetoo samt MySpace gör att du i mycket större grad kan marknadsföra dig själv och ditt band, om du nu har ett sådant, till den grad att man kan faktiskt kan komma någonvart med bra, rätt och kvalitativ musik som du marknadsfört själv. Det lär ta tid. Det är svårt. Men skam den som ger sig. Sedan tycker jag att man borde ju egentligen betala för att ta del av en annan människas produktivitet, men det är oftast dyrt för det man får ut av det hela. Självklart är det också lättare att gå via en musikjätte och bli upptäckt på det sättet, då de sitter på så otroliga muskler, men faktum kvarstår: Det är fortfarande för dyrt med underhållning i form av musik och film. Den bästa form av underhållning och mest mervärde för pengarna är nog fanimej digitala spel. Fyrahundra kronor för någonting du kan ha kul med i flera år om det är riktigt bra. Kvalité, gott folk, kvalité. Hur många är det inte som kör Starcraft efter elva år? Fråga koreanerna... En hel nation.


- Spongen

torsdag, november 13, 2008

I morgon åker vi på böljan blå.

Ska på de la cruise i morgon med några gamla arbetskamrater och några av deras kamrater. Väskan är packad, sminket undanlagt och behån framtagen. Entré: Miss M!

...

Eller hur var det nu?

- Spongen

tisdag, november 11, 2008

Det är mörkt...

Klockan är 15.51 och kommer antagligen ha passerat det när jag väl publicerar detta inlägg. Det är redan nattsvart ute och jag ser inget ljus var än jag tittar. Jag vill ha ett ljus att titta på. Kan du inte förgylla min tillvaro, mitt vackra ljus? Varför är du så långt borta? Så svår att nå, så svår att tillgå... Kom hem, mitt vackra ljus, kom hem.


- Spongen

måndag, november 10, 2008

This is what I call good news!

Det här kallar jag goda nyheter, när man lyckats bota en HIV-smittad människa genom en benmärgstransplantation vid ett försök att bota leukemi! Han har slutat tagit sina mediciner och sjukdomen har fortfarande att visa sig efter 600 dagar utan medicinering. Fantastiskt.


- Spongen

Jag talar ut...

Helgen förflöt mestadels i sängen. Försökte sova en hel del, låg och drog mig när jag väl vaknade till sena timmar. Nu är det måndag morgon och jag har lätt huvudvärk, litet yr och... ganska pigg. Kunde inte riktigt somna i går så jag är således trött. Min granne har tydligen bestämt sig för att sitta knäpptyst hela dagarna, men så fort jag ska sova, då börjar han gå omkring, dra stolar och låta så att precis när man skall somna så rycker man till och vaknar upp. Aja... Inte så att jag är bitter, men det är att han alltid lyckas så olägligt. Som i torsdags, efter jag haft migrän i två dagar och jag skall försöka sova. Det var inget pokerspelande utan playstationspelande som hade föranlett utropen, dunsen med fötterna när man antagligen missat ett nära mål och tjutandet "Wooooooh!!!!" när man antagligen gjort ett snyggt mål eller precis missat ett. Vill ju inte låta herrarna inte få ha polare hemma, men en torsdag, 04.45 hade jag tappat allt tålamod och gick upp och sa till dem. Snällt. Tror jag. Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg, för jag var så jävla trött, snurrig, ont i huvudet och bara less på att inte kunna somna. Nåja... Följden blev att jag somnade runt 05.00 på morgonen och jag var inte pigg när larmet ringde 07.30. Huvudvärken var tillbaka, fast inte riktigt i migränform, men efter litet överläggande med min chef så var det lika bra att jag stannade hemma och tog igen mig så "blir det riktigt bra på måndag" istället. Och ja, nu är det måndag, det är bättre, men inte riktigt bra. Shit happends.


- Spongen

fredag, november 07, 2008

Härligt! Vad roligt att grannen skall bedriva pokerverksamhet...

mitt i fucking natten.

"NEEEEEEEEEJ!" "HOOOOOOOORA" "BLABLABLA"... Kom igen nu grabbar. Det är fan torsdag, klockan är mycket, HÅLL THE FUCKING KÄFT!

torsdag, november 06, 2008

Migrän...

suger verkligen dinkelfrö. Vaknade med en riktig ond och mör skalle i går, var tvungen att vara hemma från jobbet... känns bättre i dag, men inte tillräckligt för att man ska sitta och vara yr, känna varje pulsslag i huvudet och försöka koncentrera sig på statistik. Kommer bara röra ihop det och få det fel eller något annat... dumt. Får se till att vila ordentligt i dag så kan man nog gå tillbaka i morgon. Thank god for zie pills!

- Spongen

tisdag, november 04, 2008

Vicky Cristina Barcelona

Såg precis Vicky Cristina Barcelona på bio med Joacim, Cristopher och Per. Hade inga förväntningar på filmen, utan det blev mer ett infall på att jag följde med. Kan säga att jag inte är besviken över att jag följde med, för filmen var verkligen kanon! Långt över förväntningarna! Woody Allen har skapat en härligt atmosfärisk film med intressanta, bra karaktärer som lever ett sannerligen intressant liv och har en härlig syn på livet. I sommar kommer nog många plan gå till Spanien med hopp om att få uppleva någonting liknande... Jag självs kulle inte tacka nej till att få sitta i en prunkande trädgård, uppleva ett gott vin tillsammans med en gitarr, en god diskussion och bara... vara. Leva livet. Det är inte ofta jag känner så, men den filmen förmedlade en riktigt härlig känsla trots allt kaotiskt som hände i personernas tillvaro. En stark 4 / 5.

- Spongen

måndag, november 03, 2008

Stockholmsspelet & Little Santa yo'!

Vad har hänt i helgen då? Inte speciellt super mycket, men det blev sena sovmorgnar pga sena nätter. I fredags var jag bara hemma och tog det lugnt. Satt och snacka lite skit med Foad, segade framför datorn och avnjöt några avsnitt Family Guy, som jag för övrigt börjat älska. Lördagen fördrevs först hemma hos Johan med brädspelet Stockholmsspelet ... Vilket skitspel! Sämsta tänkbara skit jag lirat på länge! Ursäkta svenskan, men dels är jag alldeles kass på Stockholm, men det var inkonsekvent med frågeställningar, luddiga över hur de ville ha svaren och bara allmänt tråkigt. Nej, tacka vet jag spel som Trivial Pursuit, Rappakalja och Pictionary. Det är grejer det! Typ.


Söndagen spenderades efter att jag sovit till klockan två på eftermiddagen hemma hos brodern och hans familj. Till mitt försvar kan jag säga att jagk om hem klockan halv sju på söndagmorgonen. Busade med min brorson hela eftermiddagen, åkte kana, sparka boll, kasta boll, springa runt bordet... Ja, allt möjligt. Otroligt vad energi den lille killen har, men det är så underbart att se. Fick även bada litet med han vilket var riktigt kul, få plaska omkring i vattnet. Han börjar nog vänja sig litet vid mig, för jag fick t.o.m. en kram innan han skulle gå lägga sig! Meeeen jag kramade inte riktigt tillbaka, dumt nog, för jag tänkte lyfta upp honom och ge han en ordentlig kram men det ville sig inte. Nåja. Får stjäla en kram på hans nivå nästa gång istället.


Min brända knoge värker och den har börjat se konstig ut efter att jag försökte göra rent såret häromdagen. Typ.. kletigt och skit. Blä. Ska inte gräva ned mig i detaljer över hur det ser ut, men tja, det värker i alla fall och ser väl mindre smakligt ut. Men det läker. Tror jag. Det ska väl göra ont när det läker, så man vet att det läker?


- Spongen

Ammoniaklukten är tät i duggregnet

Jag tror vissa människor har dödslängtan. Cyklister i synnerhet. Jag har tagit upp fenomenet förr, men i dag var verkligen exceptionellt vad dum i hela jävla huvudet cyklister kan vara. Utanför mig finns en t-korsning som brukar vara ganska livlig på morgonen. Det är rött för ena riktningen och grönt för dem i motsatta filen. Alla bilar har stannat för dem som precis fick rött, och det börjar röra på sig i den motsatta filen, vissa ska rakt fram, vissa ska svänga. En pickis i den motsatta filen tutar vilt då en cyklist, till synes helt oberörd, passerar det röda ljuset, rakt ut i korsningen och ser HELT oberörd ut att han nästan blivit påkörd av en svängande bil som börjat tuta frenetiskt. Mållös står jag med princip hängande haka och undrar vad fan personen tänker när man gör så. Han skulle ju lika gärna kunnat fara och flugit över motorhuven, spräckt skallen och skapat ett oerhört kabalik. Men nej då. Rakt ut i korsningen utan att se sig om i full fart utan att ens se sig om, ögonen rakt stirrande framåt och inte en min rördes under hela jävla färden över korsningen. Bryr han sig så litet om livet kan han lika gärna gå hem och vässa kniven på sin handled. Idiot...


- Spongen

fredag, oktober 31, 2008

Drunken bastard

Hade en liten kul run-in med en alkoholiserad människa vid spärrarna upp till pendeln där jag bor. Herren kom rökandes med en cigarill, svängande fram och tillbaka till synes väldigt onykter. Han närmar sig spärrarna, grymtar och låter som om han inte vet vad det är för tingest som står framför honom. Han närmar sig och jag kikar på med spänning av hur han kommer tackla hindret. Först försöker han bara gå rakt genom, men fastnar således. Han stapplar bakåt, ser frågande ut och går fram till spärren och rycker i grejen man snurrar runt för att gå genom. Ser hur han tänker: "Ja just fan, det är en sån här... men jag har sett folk göra såhär" när han sträcker fram foten och försöker stå på ett ben när han försöker föra in foten på andra sidan för att aktivera utpasseringsmekanismen, vilket är ganska svårt att göra om man är så berusad som han. Följelsevis stapplar han till igen för att hålla balansen efter att graciöst har fört fram ena foten under själva pinnen, rätar sig upp och kliar sig i mustaschen, puffar till på sin cigarill och börjar till synes bli irriterad. Lite ovigt lyfter han benet prövande för att se om man inte kan klättra över den... Hell, even I can't do that. Bråttom som jag har svänger jag upp mitt busskort, kör den i spärren och knatar förbi. Väntar fyra, fem minuter innan pendeln kommer in på station. Herren med lite för mycket förfriskningar har fortfarande inte dykt upp, jag småskrattar för mig själv och inser att han nog helt enkelt blev besegrad av den listiga spärren.


- Spongen

torsdag, oktober 30, 2008

Drygare än en grön diskmedelsflaska...

... känner jag mig just nu. Vet inte riktigt vad det är. Är bara så jävla bitter. Snäser av folk inte behövs snäsas av. Otrevlig mot dem som inte behöver det... Fan. Fan. Fan. HORAKUKFITTAKNULL. Sådär. Bli av med litet barnsligt ska det nog bli bättre ska du se. FITTA. Oj...



- Spongen

Bränt kött luktar inte gott.

Speciellt inte efter man kört upp handen i taket på ugnen. Har ett fint, härligt sår på min högra fuck you-knoge. Yeey! Det ser kul ut i profil. Som en dalsänka. Mitt på knogen. Tihi.

- Spongen

onsdag, oktober 29, 2008

Pojken som kallades Det

Jag läste precis ut en bok som heter "Pojken som kallades Det". Fy fan alltså... Otroligt sjuk, hemsk uppväxt. En morsa som brakar ihop psykiskt och skyller allt på ett av sina barn och utsätter honom för helt osannolika grejer. Typ.. ammoniak och klorin i en stor hink som hon låser in honom i badrummet med som tortyrmetod. Riktigt läsvärd. Första boken av tre, så ska fortsätta när jag kommer hem. En sann berättelse om en pojkes var existens inte ens var berättigad, han var Det.


- Spongen

tisdag, oktober 28, 2008

Hemfärd är lika med senfärd.

I går när jag skulle åka hem så tog jag tunnelbanans gröna linje till Fridhemsplan. Väl där skulle jag åka vidare med blåa mot Hjulsta. Kommer ned och ser att nästa tåg är Hjulsta. Det står ingen tid, utan bara *** som det ibland gör när tåget är i ankommande men det är mellan två stationer. Väntar fint bland allt folk. Det ser ut som att många stått och väntat på ett tåg, då det är ovanligt mycket folk på perrongen. Tåget kommer, jag kliver på... En station... Två... Tre... Nästa: Solna Centrum. "Vad i helv...?" Tydligen kom det ett Akalla tåg istället för ett Hjulsta. Jag hade bara kollat en gång på nästa ankommande tåg på skylten, men det hade kommit ett till Akalla och inte Hjulsta. Klev av Solna C och svor tyst för mig själv, tittade på när nästa tåg mot Kunsgtrådgården gick: 5 minuter. Fuck... Aja, jag åker upp och kollar om några bussar går. 112 om två minuter, hållplats L. Vart fan är hpl L? Springer ut bland bussarna, irrar omkring... A, B, D, E, F... G... Vart fan är L!? Hittar den inte, springer tillbaka in och kollar om jag kan hitta någon information om hållplatsernas lägen, men någon sådan fanns inte att finna. Fuck. Klockan är 17.30. 17.32 går en 509:a, från hpl A. Den vet jag i alla fall vart fan den är... ser bussen komma in vid station och jag springer dit och hinner precis med. Aaah... Jävligt gött att ändå få skjuts ända fram till dörren. Sengången vart inte så dum ändå... så nästa gång jag åker hem, kommer jag inte bry mig om ifall det är Hjulsta eller Akalla som kommer, utan det är bara kliva på och köra. Bussfärden hem var riktigt bekväm.


Väl hemma väntades tvätt. Fixade den, ringde Foad och åkte dit och hälsade på. Han fick vara min levande GPS så jag hittade dit. Småpratade lite om ditten och datten. Kom hem och skulle ordna tvätten, så hör jag ett rop inifrån närmsta grannen. Tittar in genom fönstret, så sitter mina två närmsta grannar vid köksbordet och småsnackar. Där får jag veta att hon ordnat med lite bullar och skulle bjuda in oss för en liten fika, men så hade jag dragit, Oscar var bortflugen och Fredrik hade inte kommit hem. Tihi. Tack men nej tack för bullarna, litet småprat sedan gick jag ned och fixade tvätten. Kom i säng vid "skaplig" tid men kunde inte somna, som vanligt.


- Spongen

måndag, oktober 27, 2008

Vi sitter här i venten...

Inte i går man hörde Basshunters gamla goding "Vi sitter här i venten och spelar lite DOTA" som bara dras igång på radion när man sitter på kontoret. Nåja, efter en sådan lysande morgon kan man ju inte vara annat än glad. Eller? Nja. Vaknade med huvudvärk och lätt illamående i morse så det var ingen höjdare. Meeeen livet går vidare.


Helgen har faktiskt den varit väldigt angenäm och trevlig. Var i fredags hemma hos min gamla kollega Annelie efter mycket om och men. Vart en del guitar hero, mycket prat och mycket trevligt. Tack för det!


Lördagens kväll spenderades hemma hos Mats med Wille, Snuppan, Björn & Christian. Det gamla vanliga men det var bövelen sjukt kul pga Mats lillebror som fick ett skrattanfall som hette duga, Björns anekdoter från Family Guy och Krabbe's inlägg om ditten och datten. En trevlig kväll helt enkelt. På dagen och under eftermiddagen firade vi min pappa som fyllde år. Vi var hemma hos herr och fru Hallin den yngre generationen. Love har lärt sig känna igen mig nu och han uttalade mitt namn klockrent (fast i två stavelser) som fick mitt bröst att svälla av stolthet. Frågar man "Var är Marcus?" så pekar han på en själv och säger "MaCus!" Awww, min lilla Love =) Får vara lite skadeglad i att han kan säga mitt namn jättebra medan farmor och farfar väntar på sig. Japp. Så är det. :D


Blev inte så mycket skrivet som jag kanske velat, men jag har helt enkelt inte haft lust/ork/vilja att skriva på senaste tiden, då jag haft mycket annat att göra. Så, ja, detta får komma i andra hand :P


- Spongen

torsdag, oktober 23, 2008

Politiskt inkorrekt.. men ack så roligt.

Nyligen rullade det förbi sex stycken herrar i rullstol. Inget fel i det, förutom det faktum att de har en gående ledare med sig som har en gul skyddsväst. En sådan väst som skall lysa upp och varna folk för att t.ex. barn är i närheten eller andra uppmärksammande saker. Nu till grejen; dessa herrar var alla fullt normala (om man får använda ett sådant uttryck) och verkade inte ha någon slags cp-skada eller dylikt som gör att de blir tvungna att åka rullstol, utöver det förhinder de själva hade såklart. Notera hur jag försöker nämna mig ett känsligt ämne på ett fint sätt... Nåväl. Detta undgick inte oss glada på kontoret utan vi var ju tvungna att skämta om det. "The Wheelchair gang is out!" "Run ... Roll away!" "Hämta niiiven och pyspunka!" "Dem är nyligen utsläppta från kåken..." "Ni skulle se dem i nedförsbackar. Jävlar vad det går undan!" osv osv.


Ja, ni kan bara tänka er. För jag menar, varför behöver herrarna som var ute och tog en härlig prom... åktur en vacker höstförmiddag en ledare i form av en skolpatrulls-liknande person?


- Spongen

onsdag, oktober 22, 2008

Hur gör djur gällande grammatik och stavning?

Jag har funderat en del gällande särskrivningar och andra grammatiska regler. Hur skriver man egentligen ord som 'hursomhelst', 'överhuvudtaget', 'ikväll', 'idag', 'imorgon'? Alla är "rätt" då man använder sig av båda formerna och i tal- och skriftspråk, men vad är egentligen Rätt? Jag vet faktiskt inte, och efter en del sökande efter svar har jag fått en del olika svar och teorier, men ingen verkar veta eller kan säga att: "Såhär ska det banne mig vara." Jag har helt enkelt beslutat mig för att försöka särskilja de ord jag själv känner är rätt för mig utifrån vissa saker jag läst på nätet, hur tillförlitliga dessa källor är varierar, men man får fatta ett beslut utifrån det man anser är vettigt och känns logiskt. Som en person skrev, så skriver du inte 'ijul' eller 'ipåsk', därav tänker jag inte längre skriva idag, ikväll, imorgon, utan skriver i dag, i morgon och i kväll. De andra orden är litet knepigare i mina ögon, då överhuvudtaget, när man säger det, "låter" som det skall sitta ihop och bör således inte särskrivas. Svenska reglerna är mig väldigt luddiga och jag är absolut ingen expert och kan ingenting egentligen, men jag har inget minne av att svenskläraren ber mig skriva isär dessa ord eller sätta ihop dem då båda anses rätt? Men för att klargöra mitt ställningstagande i denna ytterst viktiga fråga, särskriver jag numer i dag, i morgon och i kväll (vilket kommer bli riktigt svårt då jag skrivit ihop dessa ord förr) men låter överhuvudtaget sitta ihop, men kommer använda båda formerna av hur som helst, då det är så omständigt att särskriva just detta ord :)


- Spongen

måndag, oktober 20, 2008

Sorg...

Det där med sorg är en svår sak. I ett blogginlägg jag läste, som jag inte kom ihåg var jag hittade det, hänvisade till Ludmillas blogg som är skriven av en mor som förlorat sin dotter när denne begått självmord och hur omgivningen runtomkring bl.a. har betett sig kring den familj som drabbats av detta olyckliga öde. Väldigt intressant läsning. Det måste vara fruktansvärt jobbigt att vara med om någonting som detta, speciellt som förälder, att man överlever sitt barn. Jag hoppas sannerligen att den dag jag får en knodd, att denne skall behöva vara den som ser mig bli gammal och sakta tyna bort, inte tvärtom, vare sig det är sjukdom, hastigt avlägsnad från livet eller hur det nu kan te sig. Att ge en tid att få veta, en tidsfrist så man hinner säga adjö. Det är nog det som smärtar mest, alla outsagda saker man egentligen ville få sagt.


Det kan i sig vara smärtsamt att se sina föräldrar bli gamla och skröpliga, men även i deras egna situation förstå hur det måste kännas att bli gammal. Att inte känna igen sitt ansikte i spegeln och undra var den person jag en gång i livet kände så väl tagit vägen? Sådana saker... Det är likadant med mig själv. Jag blir redan nu förundrad över mig själv i spegeln. Vem är egentligen detta Jag, som till synes ser med mina egna ögon, som ser i spegeln när jag ser? Är det Jag, Jag ser? Är det den Jag vill vara? Jag undrar Jag undrar det, vad framtiden har i beredskap åt oss alla?


- Spongen

Tii-san!

Hon är för söt, vår Tii. Den arge, oberäkneliga finskan som inte spottar över spilld mjölk. Hon gick på bio i går. Själv. Det hör man inte ofta så länge. "Varför gick du själv?" "Man sitter ju ändå bara där i mörkret och är tyst och säger ingenting." Jo... kanske det. Ganska ovanligt att höra dock att man gått själv på bio.


- Spongen

torsdag, oktober 16, 2008

Sök på enkel engelska.

En väldigt bra, lättförstådd video över hur just du kan förbättra ditt sökande efter information på t.ex. Google


- Spongen

onsdag, oktober 15, 2008

Kakorna tar över!

Kakorna tar över världen! Nä, men ett intressant fenomen jag inte hade en aning om. Undrar vad någon uppfinningsrik programmerare kan göra för kul virus eller annan malicious programvara av det... Läs mer om Adobe Flash Cookies.


- Spongen

tisdag, oktober 14, 2008

Barnvagnar...

Bara för att ni kör en barnvagn betyder det inte att ni kan bete er hur jävla cp som helst och köra över folk och sedan se sura när man inte hinner flytta sig i tid för personen i fråga inte såg att en barnvagn kom körandes i nittio kilometer i timmen, för att sedan göra bredställ och förvänta sig komma på tåget som är helt knökfull som det är. Stackarn blir påkörd bakifrån, sen påputtad för att han skall flytta sig och ge plats åt helgedomen som är en barnvagn. Söta barn i all ära, men fan i helvete för dumma jävla föräldrar. Beter sig som gamla kärringar som inte vet bättre och klagar på att det var bättre förr. Vad tänker även farsan som är med en pansarvagn till barnvagn ute i rusningstid på pendel/tunnelbana med en dubbelsitsig barnvagn, med två ungar som slår allt inom räckhåll? Samma sak där... Putt... putt... bistert ansiktsuttryck när folk inte hinner flytta sig i tid utan blir påkörda och ungarna som skriker för att de råkade få en hand på sig då barnvagnen bestämt ska fram, trots folkmassan, och hinner se surt på personen som råkade komma åt barnet.

- Spongen

Vad handlade det där om?

Ibland på morgnarna blir jag bara så trött. Pendeltåget man skall med hinns inte med. Det efter blir inställt, och mellan dessa två tåg står det på skylten Stockholm C och man väntar tålmodigt... När tåget väl kommer till perrongen, ja då är det ett intercity tåg som det är inte är någon påstigning på. Vad i helvete? Varför skriva att ett tåg avgår till Stockholm C om det inte ens är påstigning? Kan de inte skriva EP för Ej Påstigning eller något liknande så man slipper stå som ett fån och vänta på ett tåg man inte får gå på? Idiotiskt och irriterande... I alla fall. Missat pendeltåg, väntandes på ett tåg som inte gick till centralen och sedan ett inställt fick det bli gamla goda hederliga tuben. Med ett riktigt gammalt tåg så att det där gamla hederliga kändes verkligen gammalt och hederligt. Med en arg tunnelbanechaufför som stänger dörrnarna utan att säga någonting i högtalarna innan folk hunnit gått på, så de fastnar och får panik i blicken innan de blir indragna av en kamrat, ja, det lyste ju upp morgonen en aning.


- Spongen

måndag, oktober 13, 2008

Kvinnor.

Nyligen öppnade ett *Äkta make-supervaruhus* där kvinnor kan gå och välja en make bland många unga män. Det består av 5 våningar, där männens positiva egenskaper ökar ju högre upp man kommer. Den enda regeln är att när du öppnat dörren till en våning, måste du välja en man från den våningen. Om du går upp en våning kan du inte gå tillbaka förutom att lämna varuhuset och aldrig komma tillbaka igen. Ett par väninnor gick till varuhuset för att hitta varsin make.

Första våningen:
På dörren stod en skylt:
Dessa män har jobb och älskar barn.
Kvinnorna läste skylten och en av dom sa,
Det är ju bättre än att vara arbetslös och hata barn, men jag undrar vad som finns på nästa våning.

Andra Våningen:
På skylten stod det:
Dessa män har välbetalda jobb, älskar barn och ser
extremt bra ut.
Hm, men vad finns på nästa våning? sa den ena damen.

Tredje våningen:
På dörren stod det:
Dessa män har välbetalda jobb, ser extreamt bra ut, älskar barn och hjälper till i hemmet.
Oh, mycket frestande, men det finns ju en våning till sa kvinnorna.

Fjärde våningen:
På skylten stod det:
Dessa män har välbetalda jobb, ser extremt bra ut, älskar barn, hjälper till hemma och är väldigt romantiska.
"Oj", utbrast kvinnorna högt, tänk bara vad som måste finnas på nästa våning!

Femte våningen:
På skylten stod det:
Den här våningen är tom och finns bara till för att bevisa att kvinnor är helt jävla omöjliga att
behaga. Utgången finns till vänster, hoppas ni ramlar i trapporna.

- Spongen

fredag, oktober 10, 2008

Fan... alltså... jag vill.

Jag vill skriva en ny, meningsfull sång som handlar om hur vacker du är. Jag vill spela in ett album, spela på en klubb, lära mig sjunga. Jag vill ut och dyka och resa, göra ingenting men samtidigt allting. Hitta en flickvän att dela sina bördor, få ta din sorg och vända till glädje, se min sorg vändas till glädje. Jag vill äga en ny bil som kan imponera på de som låter sig imponeras. Jag vill ha ytliga ting men samtidigt hitta den djupare meningen. Ha en cigarett i mungipan utan att behöva bry sig. Jag vill ha en bit av en kaka men samtidigt äta den hel. Sympatisk, hjärtlig öppen och ren är något jag försöker vara, men slutar i arg, olustig och obekväm. Lätt till ett leende och ett hjärligt skratt, men aldrig har jag tid för det jag verkligen vill och det som alltid skall till. Du var vackrare än sången, och jag önskar att jag skrev den.


- Spongen

onsdag, oktober 08, 2008

Njuta bör man, annars dör man. Men bara lite tidigare än alla andra.

Jag lever av innebörden att man bör njuta av sitt liv, då livet är kort. Men om man inte kan njuta av att vara med sig själv, hur kan man då njuta av livet?

Jag måste nog försöka komma ur min mani. Ju mer seriös jag Försöker vara, desto mer känner jag mig tvungen att fuska med allting. Cigaretter, öl, läsk, godis och andra glykosbomber slinker tyvärr ned för jag är en sådan nazist mot mig själv på dagarna, men sedan när kvällningen kommer och suget suger tag i en (årets ordvits) så finner jag mig själv med att äta en näve popcorn från det som blev kvar från helgen. Det dåliga samvetet rinner inte av mig utan jag blir deprimerad över att jag inte lyckas ordna upp vikten såsom jag en gång haft det och beskyller min fallande motivation på mig själv. Jag blir förbannad över att jag tog den där näven med popcorn, som innehåller säkerligen hela 35kcal, och bannar mig själv för att jag inte körde tre extra reps på passet häromdagen. Ändå så tränar jag så hårt, i alla fall enligt mina egna ögon, men ingenting verkar hända. Jag våndas för att det inte hjälper, ångesten blir ännu större eftersom inget händer och jag fuskar. Det är otroligt töntiga fusk, som en knäckemacka med litet aromat på. Köpt hem en drös frukt som jag kan frossa i, dra av tre satsumas i en följd. Patetiskt egentligen... värre vore det väl om jag tryckte i mig glass var dag och drog en chokladkaka? Det skulle i alla fall förklara att ingenting händer. Tre styrketräningspass i veckan, joggning till och från gymmet varje gång, kanske ett 20 minuters pass efter avslutat träningspass. Cyklar till jobbet så ofta jag kan, men ingenting händer. Om jag ändå bara fick skylla på att jag fuskade som fan och ändå gick upp i vikt, det skulle vara så lätt och skönt att få en förklaring. Jag Orkar verkligen inte lägga på mer träning. Jag vill ha den fritid jag får över. Men, då skulle jag bli förbannad IGEN för att jag inte tog tillfället i akt och tränade hårdare. Det är svårt med motivationen eftersom jag inte ser några resultat och vikten smyger sig uppåt och själva profilen fortsätter som förr. Kurvan var på väg nedåt ett tag, men nu har den börjat peka uppåt. Jag känner mig slö, tjock och äcklig när jag tittar i spegeln. Varför orkar jag inte träna mer? Träna mer, din idiot, säger jag till mig. Det är enda sättet att gå ned i vikt. Fortsätt håll din diet på ca 2500 - 2700 kcal om dagen (exkl. knäckemackan / satsumasen / apelsinen på kvällen) och träna. Ös på! Kör hårt! Kom igen! Kom igen! Meeeeen motivationen biter inte på mig lika bra som förr...


- Spongen

Frånvaromästarens nuna är här igen!

Kommer inte på någonting vettigt att skriva förutom att jag kommit i kontakt med två tjejer från gymnasiet jag gick på. Den ene kom ihåg mig, den andre kom inte ihåg mig. Den ene hade jag fattat tycke för en gång i tiden, den andre inte. Den ene flippar burgare, den andre springer på grönan om sommarna. Varför skriver jag allt detta? Jag såg den ene av dem på grönan i somras men jag hann aldrig säga hej. Tur var väl det, för hon hade ändå inte kommit ihåg mig.


- Spongen

måndag, oktober 06, 2008

Google Webmaster Tools

Sitter och leker runt litet med Google Webmaster Tools för att se vad det kan användas till och hur det kan hjälpa mig i mitt arbete. Använder min egen blogg som försökskanin. Kände mig tvungen att kommentera de roliga sökorden som folk har sökt på när min blogg har synts på. Som exempel hittar vi guldkorn som "mörkt bajs". "Sälolja" är en annan tidsenlig klassiker som inte går av för hackor. (fis|fiser|fes) "tajta jeans" är dock en ny personlig favorit. Kul att man blir associerad med så bra ord! "Stringtrosor xxx" är någonting som jag kanske borde satsa på? Tydligen hamnade jag på plats ett där vid tillfället den visades... haha.


- Spongen

fredag, oktober 03, 2008

Tyvärr, kära kollegor...

Ni blir nog tvungna att dras med mig då jag från och med idag klarat av min provanställning och får fortsätta arbeta med det jag gör! Känns sjukt skönt att slippa ha det lilla gnaget som infunnit sig, även om allting känts bra så är det skönt att få det svart på vitt att man faktiskt inte behöver gå samla pantburkar i soptunnor inom en snar framtid. Wee :-)


- Spongen

torsdag, oktober 02, 2008

"Det här är nog inte så svårt, det har jag sett på TV."

Det var Pelle som yttrade de goda orden när han knäckte ett ägg och skulle påbörja efterrätten. Äppeltiramisu. Mm... Gårdagen bjöds det på "Mys och kul" med jobbet. Vi var till en italiensk deli-affär på Odengatan som hade kvällskurser i matlagning för företag. Man lagar sin egen mat som man sedan äter med hjälp från deras köksmästare. Måste få säga att kvällen blev riktigt lyckad. Vi delades in i tre olika grupper där en stod för mellanrätten, en för huvudrätten och en för dessert. Förrätten, om ni nu undrar vart den var, så bjöds det på massa goda ostar, korvar, skinka, balsamico i alla dess former, salami, prosciutto och lite annat smått och gott. Tyvärr åt man sig nästan proppmätt på förrätten... Jag har aldrig vart mycket för ostar och sådant, men herre jävlar vad gott det var att äta riktig ost med de tillbehör som det skall ätas! Frossade gott gjorde vi allihopa. Nåväl. Vidare till själva matlagningen. Jag, mr Wick samt nya killen som skall börja hos oss efter nästa vecka fick huvudrätten. Hela menyn bestod av:

  • Mellanrätt: Skummad chevré med cannolini, fylld med färskost och valnötter.

  • Huvudrätt: Ankbröstfilé med rostade rotfrukter på en bädd av timjan, ruccola & rosmarin

  • Efterrätt: Äppeltiramisu. En tiramusi med äppelkräm och inslag av äppelkaka.

Alla började köra igång. Det vispades och stektes, karamelliserades och skyddes, kokades och maldes, bakades och svettades. Mellan varven slank en klunk öl ned medans man svettig vid spisen kollade så att rödvinssåsen vi gjorde inte brände fast, att ankbröstfiléernas undersida var lagom gyllenbrun och att ugnen var på rätt temperatur. Så småningom blev alla mer eller mindre klara, så vi blev förpassade in i "kundcentret" där vi allihop fick förrätten serverad som jag skrev om litet tidigare. Sedan gick vi ned i själva matsalen där ena gruppen efter den andra fick gå upp och lägga en sista touch på sin maträtt. Mellanrätten serverades och alla njöt. Maten ackompanjerades med vin anpassat till maträtten i sig. Vitt till mellanrätten, rött till huvudrätten och litet sött bubbel till efterrätten. Huvudrätten blev en succé i och med att ankbröstet som vi så vackert gjort i ordning med att först steka en gyllenbryn yta för att sedan low-tempa inne i ugnen på 95 grader till ca 56-58 innertemperatur på filén. Låt köttet vila så att köttsaften tas tillvara på innan man skär upp den. Tack vare Eriks smidiga rörelser med såsen och upplägget av rotfrukterna blev presentationen även den kanon. Jag själv fick upp ögonen för anka och allt var bara gudomligt gott. Kul att få lära sig lite tips och tricks! Efterrätten kom även den in med pompa och ståt. Sällan har jag ätit en sådan god tiramisu som då. Bra jobbat, mina herrar. Alla maträtter var en explosion i smaker, färg och form. Ett stort tack till allihopa för en riktigt trevlig kväll. Att avsluta på storstad med en guinness och småprat in till sena timman var rena fröjden. Kul initiativ att göra en sådan här sak istället för att bli instuvade i ett rum med en oändlig mängd alkohol. Inte lika många skandaler, men mycket trevligt.


- Spongen

måndag, september 29, 2008

The öl and whiskey-mässa.

Öl- och whiskeymässan gick av stapeln för första gången i helgen. Inte mässan, utan att gå på mässan för min egen del. Vi kom dit ganska sent, strax efter fem, vilket var synd då jag gärna hade strosat mer och fått en chans att prata med utställarna om alla de olika sorterna man prövade. Lärdom till nästa år. Väl där tycker jag att det var riktigt trevligt att ändå strosa omkring och dricka öl, titta på alla människor och liksom bara vara. Hittade ingen favorit sådär, men de godaste som jag kommer ihåg var The Red Seal samt ett amerikanskt veteöl. En av de roliga sakerna var att man fick lära sig hur olika mina och mina kamraters smaklökar är. Någonting som Mats t.ex. tyckte var grymt god tyckte jag själv inte alls om osv. Kul att få se hur olika man egentligen är.


- sPoNgEn