måndag, februari 02, 2009

Sådant är livet i det öppna landskapet.

Sånt är livet, sånt är livet, så mycket falskhet finns det här.
Den man förlorar vinner en annan, så håll i vännen som du har kär.

Så mycket falskhet, finns det här.

- Spongen

söndag, februari 01, 2009

Lars and the real girl.

Såg en väldigt bra och vacker film precis. Lars the real girl. En kille som blir psykiskt sjuk och får för sig att en docka han beställt hem på internet är på riktigt. Det fina med filmen är med värmen den berättar historian om hur en hel by (mindre stad?) ställer upp för denne kille och tar emot hans 'flickvän' med öppna armar. Han får sedan bearbeta på sitt egna sätt och ta sig genom den psykiske kris som gjort att han behövde ett sådant stöd för att ta sig ut och agera med människor efter att han levt väldigt isolerat, men ändå inte.

Tycker det var en riktigt trevlig film, sådär tragiskt komisk på något vis. Men budskapet är ändå mycket fint, där vänner och stadsbor alla ställer upp för att stötta denne ensamma individ och visar honom den kärlek vi alla egentligen behöver.

- Spongen

lördag, januari 31, 2009

Om att gå in i väggen.

I går jag gick in i väggen. Inte psykiskt, utan fysiskt gick in i en vägg här hemma. Jag tror det var ett bra beslut att gå lägga sig efter att man gått rakt in i väggen efter en kväll ute med gänget. Antar att väggen inte ville flytta sig, vilket man kanske kan tänka sig att den gör av någon anledning när man är onykter och sjukt trött så som jag var i går, men icke. Den stod kvar. Damn wall!

Att tillägga så blev det inte riktigt som jag planerat. Efter Longhorn så blev det ett antal drinkar på Hotellet. Trevligt, förvisso, men ack så trött jag var på kvällens slut. Som det kanske märktes.

- Spongen

fredag, januari 30, 2009

Häcken full. Hela dagen.

Dagen började bra med att man mötte hon på trean som var något överbelamrad med grejer som skulle till förrådet. Fick man leka gentleman och hålla upp dörrar, som tack för mödan fick jag, förvånansvärt nog, ett "du är en ängel"-replik som tack. Inte alla gånger hon gör skäl för sitt "Fröken Elak" alias. Hon kan vara trevlig bara hon vill ;)

Bra start på en jobbig morgon i alla fall. Efter möte med kund som kände sig litet missnöjd så har man nu häcken full hela fucking dagen med mycket att göra.

I kväll blir det lite alkohol hos en kollega som fyllt år tidigare i veckan med avslut på Texas Longhorn. Sedan ska jag nog åka hem och sova, är så fruktansvärt trött. Riktigt jobbig vecka. Men kul har det varit. Dagarna har flugit förbi, man har blivit pressad, stressad och utfrågad. Men det är kul med utmaningar, så det är bara köra på!

- Spongen

torsdag, januari 29, 2009

Föräldrar, dem är bra att ha.

Försökte styra en liten after work i går som inte riktigt blev av, men ändå blev det fast på ett annat sätt. Först skulle jag träffat Mats på en öl om han orkade, men han började klaga på otrevliga busschaufförer och lät (som vanligt) gnällig på att behöva göra någonting socialt utanför Ekerös gränser. Joacim, som jag bjudit in dagen innan, hade tydligen gjort upp planer innan men glömt att han sagt att han skulle med på något vänster. Förstår inte riktigt hur det gick till, för när jag sade i tisdags på telefon att "jag och Mats ska ta en öl på Bishops och du är mer än välkommen" och får svaret "det låter som en riktigt trevlig idé" så tar man det som att "Javisst, jag kommer." Men men...

Efter mycket om och men, när jag berättade för Mats att inte Jocke skulle med, så började han trilskas. Jag hade tänkt handla med mina kära föräldrar som skulle storhandla innan i närheten av mig, men tänkt skippa det för att ta en öl. Men men, med både en väldigt tveksam Mats och ingen Jocke sket jag i det hela.

Köpte således några goda Guinness och Hoegaarden på bolaget istället. Hela grejen med att jag ville ut från första början var att jag ville dricka Guinness från fat, då det är mkt godare än på burk. Nåväl. Efter litet planerade under dagen så slutade kvällen med att jag tog skjuts av mina föräldrar ut till Ekerö, drack öl och spelade GH hemma hos Mats istället. Var i ett desperat behov av umgänge av något slag också, då jag spenderade hela helgen hemma. Trevligt var det i alla fall. Även om stackarna på ön verkligen behöver komma över sin komplexa rädsla över att göra saker bortanför ön. Med hjälp av lite puppyeyes via telefon så lyckades jag få min far att köra hem mig vid kvart i elva. Stackaren lär väl vara helt död i dag på jobbet. Tihi.

- Spongen

Statistik, någon?

Kul (?) fakta om min blogg baserat på statistik sedan en månad tillbaka:

  • Jag har fler som använder Firefox (46,55%) än Internet Explorer (43,49%).
  • 81% av mina besökare använder Windows. 11% använder en Macintosh och 6% använder Linux.
  • 1280x800 är den populäraste upplösningen.
  • Google står för 100% av min sökmotortrafik.
  • Joacims blogg står för de flesta av mina besökare som kommer via andra webbplatser. Tack, Joacim :)
  • Loftgången står för mest kvalitativ trafik (baserad på genomsnittlig tid spenderad)

Så kan det se ut.

- Spongen

Lite söm?

Underbart på Warpdrive.se
Lite söm kanske?

- Spongen

onsdag, januari 28, 2009

Metz drar dagens angående tråkiga uppgifter på jobbet.

Mats säger:
det jag gör är så enformigt att jag inte tänker räkna får i framtiden då jag har svårt o somna

Låter som omväxlande, kul arbete. Haha.

- Spongen

Yatta! Fanny dedikerar...

Måste ändå få pusha för det fina inlägg som Fanny gjorde i min ära. Om inte annat så blir jag alldeles varm i hjärtat när man tittar på de roliga bilderna från min resa till London och Dublin. Ja, så kan det se ut i mitt liv om dagarna. Dokumenterat av min kära kamrat. I bilder.

- Spongen

He's following me ... ?

I går kom samme man på tuben, trots att jag åkte hem från jobbet en timme senare. Den stora skillnaden var att man nu inte ens hörde vad han mumlade, det vara bara något litet ljud, men jag antog att han sade samma sak som dagen innan. "Peng?" Skrammel. Has. Has. "Peng?" Skrammel. Has. Has. Förföljer han mig? Omg...

- Spongen

måndag, januari 26, 2009

Klirr i kassan?

Det var en uteliggare på tunnelbanan hem i dag som tiggde om pengar. Han var handikappad på något sätt, svårt att gå och var väldigt ostadig på kryckan när han släpade sig fram genom vagnen. Att vara svårt utsatt och hela den biten, men måste man verkligen ge sig ut och tigga pengar när man är så påverkad att man bara sluddrar och klarar knappt av att gå? Visst, man tar droger, dricker, vad som för att glömma. Men... det hjälper knappas ens chanser att få några slantar av de som tycker synd och vill hjälpa. Jag ger hellre mina pengar till dem som till synes verkligen försöker, kämpar, håller sig rena. Som gubben i centralgången. Jag köper alltid Situation Stockholm av honom. Han ser ut som han varit med om mycket, det syns i ögonen. Lätt rödsprängda, litet blanka, kanske från gårdagens fylla? Men han är aldrig onykter eller påverkad när jag ser honom och han står och säljer. Han tar ett glas efter sin arbetstid, som så många andra. Problemet är att det är nog lättare att ta ett glas för mycket utan hem. Så, all cred till dig, försäljare, att du orkar kämpa vidare. Du står där varje gång jag går förbi och skall till jobbet. Morgon som kväll. En riktig knegare. Inte knatar du längs tunnelbanans korridorer, skramlar med de mynt du har i handen och sluddrar ut: "Peng?" Sedan tar du inte tre steg. Skramlar. Sluddrar. "Peng?" Tre steg. Skrammel. Sludder.

- Spongen

söndag, januari 25, 2009

Grannen på tredje.

Gick och lade mig i går strax efter ett, klockan kvart i två ringer det i telefonen. "Vad fan...?" tänker jag och tar upp mobilen. Magnus Granne. Tre minuters övertalning. Kläder, jacka, skor. Första ölen öppnas och fötterna läggs upp på bordet. En halvtimme senare kommer Victor från fyran ned. Trevlig överraskning sådär mitt i sömnen. Grannparty på trean med fyra. Ingen annan vaknade tydligen.

- Spongen

Regarding last post...

I was just wondering how much traffic one could actually "gain" or "get" from writing something that I figured would be a storm from Slashdot, and let's just say my traffic got quite the increase. No relevant traffic whatsoever, but it rocketed, and I can only deem this experiment to be a quite huge success. Funny stuff. Bad thing about it that I just assassinated the bounce rate for my blog quite a bit. But, oh, what the hell. All for the good of science :)

- Spongen

fredag, januari 23, 2009

Nice try God, but everyone knows you're dead. Nietzschecraft confirmed it.

Nice try, but everyone knows you're dead. Nietzschecraft confirmed it.

- Spongen

Edit: This was just an experiment I conducted when I read a newspost on Slashdot. Read my next post if there are any questions.

Pride & Glory

Var på bio i går med Johan och Jocke. Vi såg filmen Pride and Glory. Den var... bra. Den var rätt hård/brutal emellanåt, och det var en bra crime/drama som IMDB beskriver det.

Filmen handlar om ett polismord på fyra knarkspanare som blir mördade i vad som ser ut som en massaker. En av två bröder som båda är poliser, där den yngre av dem är spelad av Edward Norton blir uppmanad av deras far att ta upp jakten på mördarna. Norton jagas av demoner för någonting som hänt inom polisväsendet sedan några år tillbaka och har inte aktivt arbetat som polis sedan dess. Kommer han börja jobba som polis igen och komma över sina gamla demoner och slåss för rättvisan, eller kommer han göra det på sitt egna sätt? Vad spelar deras fader för roll i det hela, och deras systers man? Ni får väl titta på filmen och se. Jag tycker den var mycket sevärd, och ger den således fyra av fem. Motivationen är att påverkade en känslomässigt genom vissa väldigt laddade scener med en oväntad rå brutalitet jag inte väntade mig i en amerikansk film. Me likes.

- Spongen

Stefan fick lön i dag.

I Schweiz har man tydligen mycket lägre skatt än här. Tjugoen procent fick han i skatt. Den rackaren. Det vill jag också ha. Samt hans lön.

- Spongen

torsdag, januari 22, 2009

Proteinet är spjälkat

Köpt ett nytt proteinpulver, Whey-80 med 80% vassleprotein, från Gymgrossisten med vaniljsmak. Hade tidigare choklad. Smaken är en aning nedtonad gentemot chokladen. Rundare, lättare att dricka. Mer neutral. Lite tjockare konsistens också. Nya formulan dem verkat använda var faktiskt riktigt bra. Detta kan jag nog leva med ett tag framöver. Hooray!

- Spongen

Barrack Obama, darnit!

Inte lite folk som kom för att se Obama bli insvuren som Amerikas fyrtiofjärde president. Den mannen har en del press på sig kan jag tänka mig, inte bara det amerikanska folket som har stora förväntningar på honom. Hela världen har det, så nu får vi hoppas du kan fylla manteln, mr Obama. Titta själv på folkmassorna när han svär presidentseden här. Den fjärde bilden ger en ganska bra överblick över hur mycket folk som fyllde kvarter, efter kvarter från vita huset.

- Spongen

onsdag, januari 21, 2009

Segmans middag.

Lasagne. Från Lidl. Var faktiskt riktigt god, otroligt nog. Tyskarna kan dem. I morgon blir det väl lite mer avancerat, lövbiff med fetaost och ugnsbakade rotfrukter på en bädd av timjan och rosmarin. Saknas bara den smörslungade sparrisen, sedan är jag redo för Hells Kitchen.

- Spongen

tisdag, januari 20, 2009

Kläppe. Japp. Kläppe.

IKEA har ganska kul namn på sina saker. Som t.ex. stolen jag sitter på, den heter Kläppe. Hur jävla funky är inte det? Hittade en liten instruktionsbok för min stol och ville dela med mig. Inte så att jag sökte genom IKEAs hela katalog. Ärligt.

- Spongen

Your honor...

Angående jordbävningar och ursäkterna för dessa.

... "The earthquakes wasn't that bad. It's just that the buildings weren't designed to withstand earthquakes. Have you ever heard this explanation? Would you accept this in a court of law? "Your honor, my client didn't murder this man. His body wasn't simply... designed to withstand bullets."

Kul prick, den där Jerry Seinfeld.

- Spongen

My head aches with a terrible headache.

Vet inte varför, men tio minuter efter lunch ansattes mitt huvud av en riktigt elak huvudvärk. Någon som vill låna mitt huvud ett slag? Hoppas iprenmannens spelande kan dämpa det som gör att mitt huvud värker.

- Spongen

"I'm going to eat again, YES!"

En bra början på dagen; Stand-up i två timmar som spelas via Spotify på jobbet. Ett annat sätt man kan ha kul under arbetstid.

- Spongen

måndag, januari 19, 2009

Pedagogiska kollegan...

Min kollega berättade om ett spel där man kör motocross á la elastomania. Man skall således ta sig genom banor med en svajig motorcross utan att ramla. Nu har han och hans kamrat, som tydligen alltid käbblar om vem som är bäst när det kommer till spel, (en gammal feud dem emellan, jag har en liknande själv, min käre vän WackieMackie och hans bror gällande QW sedan gamla tider, men men). Det roliga är i alla fall att han nu sitter och ger tips och trix på hur man kan förbättra sina tider i spelet via telefon till en kamrat, där de diskuterar om det verkligen går att knäcka det sjuttonsekunders-rekord som min kollega innehar... Oerhört kul när jag hörde vad han faktiskt pratade om i telefonen efter att han fem minuter innan berättat och visat spelet som han suttit med tio timmar i sträck med. Typ... Slingshot Santa som var ganska populärt. Det ÄR kul att knäcka sina polare på meningslösa spel.

- Spongen

Svengelska is the art of a higher pitching.

Varför höjer så många svenskar tonarten i slutet av en mening när de pratar engelska, som om att varje mening avslutas som en fråga? Har inte riktigt hängt med på det, men jag har hört det ofta...

- Spongen

Snötäckt berg

Det snöar vackert ute. Små flingor som fångas av vinden och virvlar till, innan de läggs till ro på den våta asfalten, där de smälter så fort de landar. Nu vill jag sitta ute i en snöbeklädd skog. I tysthet. Ovant. Den enda värmen finns i termosen jag håller mellan mina händer, fylld med varm choklad. Det enda oljud är ljudet av vinden som leker sig fram genom grenverket. Precis så som jag vill ha det. Den enda känslan är vindens lätta smekning längst kinden. Inga tankar som stör, inga bekymmer pockar på uppmärksamheten. Under kläderna reser sig håret på ända och jag tar ett djupt andetag när jag ryser av välbehag. En djup suck, mer som en lång utandning, till följd av andetaget. Verkligheten kallar. Jag ställer mig upp, vänder om och ser inte tillbaka.

- Spongen

söndag, januari 18, 2009

Hektisk helg with lots to do!

Ja, så är nästan denna helg till övers. Det hanns med fester och firande. I fredags kom ett gäng kamrater på kalas här där vi drack för stor mängd alkohol, käbblade, skrattade och spelade Guitar Hero som vart meddraget, till grannarnas stora förtret. Tror jag i alla fall. Frågade min närsmta granne som tydligen hade somnat redan vid klockan elva och sedan inte hört ett spår. Otroligt nog egentligen, då vid ettiden så skrålades det till La Bamba för full hals. Nåväl. En trevlig kväll som ändock slutade hastigt i och med, som vanligt nuförtiden med par, att flickvännerna ville hem. Och vad gör inte de goda pojkvännerna då? De åker hem såklart. Den ene hade bil, och således slutade festen när många såg sin chans att få skjuts hem. Förutom Mats. Som troget stannade kvar och drack öl, konverserade och slog på trummorna till att somna i soffan när klockan väl passerat sista rimliga sängtimma.

I lördags firades min födelsedag med god mat grillad på framsidan hos mina föräldrar tillsammans med bror och hans familj. Riktigt trevligt! Grymt god mat, som jag har med mig en bit av hem till i dag som skall intagas till middag. Nu är det IT Crowd som går varmt på TVn efter rekommendation av Joacim, insupandes Sodastreamat vatten, av den Soda Streamer jag fick i present. Weee! Ska man orka gå träna i dag? Tror fan inte det...

- Spongen

torsdag, januari 15, 2009

Jensens Craphouse, som mannen sa.

Ja, vi tog en middag i går på Jensens för att fira undertecknad. Jag och Joacim, följt av Fanny som kom litet senare. Meeeen för att göra en lång historia kort så var det ingen höjdare och jag lär nog inte återkomma till Jensens. Folk som kom efter oss hann få in hela sin middag med förrätt, huvudrätt och efterrätt, samt att de hann t.o.m. betala innan vi fick vår mat.

För det första tog det en och en halv timme innan vi fick vår varmrätt efter att vår förrätt burits in. Chefsvärdinnan När den väl slukats så tog det ytterligare servitriserna/servitörerna strax över en timma att ens bära bort tallrikarna eller visa något som helst intresse, och det först efter förfrågan om "ursäkta, men dessert...", eftersom jag hade valt en BBQ-meny (trerätters), då först kom "Ska jag ta undan dem där?" följt av "Ja, tack" från min sida. Fanny och Joacim, som var ute och rökte, blev oerhört förvånade över att våra tallrikar var borta (men allt annat stod kvar, brödkorgar, tomma glas etc. Reds anm.). Berättade att jag frågade om dessert och först då verkade killen ha hajat.

Chefsvärdinnan, som för övrigt tog hand om vår beställning från början, gjorde ett uselt jobb, då vi som satt där vi satt längst in, jag, Joacim, Fanny samt ett par på ett bord bredvid oss, fick i min mening rätt kass service. Inte direkt att stället var packat, så det var bara usel service. Det roliga är att till slut tog servitören hand om de bredvid oss, men gav blanka fan i oss efter en lång stunds väntan. De bredvid lättade på några suckar och näpna uttryck som "Jaha?" "Nähä" när de inte blev uppmärksammade ett flertal gånger. Inte så att de inte gick förbi, för det gjorde servitörerna, bara det att ingen verkade ens se att vi ätit klart, druckit upp eller någonting alls. Inte ens en fråga om vi ville ha något mer att dricka, trots tomma glas sedan två timmar. Det kom en person och frågade under den drygt tre timslånga vistelse vi var där, som lätt skulle ha kunnat kortats till typ en och en halv. Hm. Aja, skitsamma... Det blev ingen dricks i alla fall och allmänt sura miner vilket var väldigt trist dagen till ära. Summan var att blev en rätt kass middag både service och smakväg, då när väl maten kom in så smakade köttet ingen höjdare. Apelsinsorbeten var väl det enda som smakade sådär extra gott.

Överlag var det däremot en trevlig kväll, men det är som Joacim skrev i sin egna blogg, det var inte tack vare Jensens, utan sällskapet och samtalsämnena. Men det får väl ändå ses som en bra födelsedag, förutom den undan tryckta ångesten över att bli gammal. Tror jag lyckades väl, då Joacim skrev att jag verkade ta det bra. Tihi.

- Spongen

onsdag, januari 14, 2009

Ångest.

Fan, jag har känt en konstig känsla hela dagen... kan nog mest beskrivas som ångest. Ingenting jag aktivt besväras av, men det finns en rastlöshet, tryck över bröstet och bara... känns konstigt, fel. Jag tror det har att göra med att jag fyller år, men jag vet inte. Jag tror det. Det BÖR vara det. Tror jag först nu insett hur mycket av mitt liv som egentligen redan gått, hur mycket jag inte gjort, hur mycket jag borde gjort. Insikten tar andan ur en, men samtidigt inte. Jag är glad att leva, har många kamrater som betyder otroligt mycket för mig, roliga kollegor och ett stimulerande arbete (till och från ;)), men att tänka på hur grannbarnen man sett som små knoddar är tonåringar som häver med största sannolikhet sprit, gamla barndomsvänner som blivit tjugotre, tjugofyra och tjugofem år gamla får en att känna sig... gammal. Tror jag har något slags mittlivskris. Den ska väl komma först vid trettio? Tror jag har min nu. I dag. Jobbigt värre, faktiskt :P

- Spongen

Grattis, fyrahundra!

Många saker att fira i dag. Dels är detta mitt fyrahundrade inlägg, samt att jag själv blir inte riktigt lika gammal. Tjugofem anrika år, fyller man tydligen i dag. Har redan fått två presenter. Den första var på tunnelbanan där en ruskigt söt/snygg tjej med årets bästa bakdel 2009 uppenbarar sig, och den andra fick jag nu på jobbet i form av blommor av mina kära föräldrar. Så kan det vara. Sedan har jag fått en hel del SMS också förvisso, så tack för det :) Nu ska vi se vad dagen har i sitt sköte... Fika i kväll med Fanny, Joacim och sedan kommer Alfons joina in också om jag förstod Fanny rätt.

- Spongen

tisdag, januari 13, 2009

Live.com bjuder på överraskningar!

Se själva på överraskningen Live.com erbjuder! Surfa över till Live.com och gör en sökning på "bmw 118d". Klicka därefter på 'Bilder' längst upp till vänster, så att det blir en bildsökning. Granska första bilden som visas i resultatet. Överraskning!

- Spongen

Kul vi haver här på arbetet.

Min kära finske kollega är på rundresa i Asien och skall återkomma till fredagen, så nu är stora delar av kontoret inbegripna i att hitta på bus på hennes kontorsplats tills hon kommer tillbaka. I dag går Photoshopskillsen högt hos en kollega som tydligen ska ordna ihop det med vår vaktmästare och sagda kollega. Tydligen har han fattat tycke för vår arge, risbastupiskande finska vän och nu skall det tydligen förevigas då hon inte riktigt hyser samma tycke. En fin bild där de står bredvid varandra, leendes, fabriceras för fullt. Får se om hysset är omtyckt, personligen är jag en aning osäker på det. Men men, det finns ju hjärta bakom det hela, så...

- Spongen

Diska borsten i maskin.

Thats gotta be a first. Skulle diska min matlåda och hittade inte diskborsten runt diskbänken. Hmm. *Krafsa i huvudet* Kollar under diskhon. Nix. Inte runtomkring. På micron? Nepp. Inte i... jo då. Den låg i diskmaskinen. Aldrig varit med om att man diskar en diskborste i en diskmaskin förut...

- Spongen

måndag, januari 12, 2009

I met the Fanny

Träffade Fanny och Malin i går för att avnjuta en middag på MEST på söder. Trevligt värre! Litet öl, rött kött på planka och gott sällskap, vad mer kan man begära av två vackra kvinnor som sitt bordssällskap?

- Spongen

You Can Go your own way

You Can Go your own way måste vara en av de bästa refrängerna som gjorts. Vet inte varför, men Fleetwood Macs alster "Go your own way" har en riktigt bra refräng. Mycket bra musik kommer från dem. Men, i alla fall, anledningen till inlägget är att jag tror mitt Spotify inte riktigt lärt känna mig än, då artister jag kanske tycker om enligt Spotify är:

* Nsync
* Jennifer Lopez
* Spice Girls
* Aaron Carter
* Marie Serneholt
* Five

Låter verkligen som min musiksmak. Vem vill inte dansa på arbetstid till litet Aaron Carter?

- Spongen

söndag, januari 11, 2009

"Marcus, jag har aldrig ätit såhär mycket glidmedel förut!"

"Marcus, jag har aldrig ätit såhär mycket glidmedel förut!" berättar min kära Fanny för mig över telefonen. Tydligen har hon varit på ett sådant där party med dildosar o grejer. Glidmedel kan tydligen smaka väldigt gott enligt Fanny, för hon hade tydligen ätit en del ^_^ Nåväl...

I går var jag på afterwork med jobbet som slutade i ett besök på Blue Moon Bar med Lars och hans respektive. Jag har aldrig varit med om något liknande. Stället var helt tomt. Det fanns typ som minst tjugo personer och som mest max femtion. Helt sinnessjukt! En fredag, och det är helt öde vid Stureplans krogar. Till och med Goldne Hits hade ingen kö, då vet man att det fan är dött i stan. Där brukar det alltid ringla sig en lång jävla kö med folk som är partysugna. Aldrig varit på Golden Hits själv, så jag vet inte riktigt vad som är charmen med stället... men en dag så.

Planen var i alla fall att vi skulle till Ambassadeur först, men det var bara gästlista som gällde. När inte ens fyra stureplansbrudar inte kommer in, med urringat, blonderat och tuggummi kommer in på ett klubb, då vet man att loppet är kört för oss "vanliga" :P

- Spongen

fredag, januari 09, 2009

Potatisen attackerar!

I går råkade jag utför någonting underligt under lunchen. Jag blev attackerad. Av en potatis.

Jag hade micrat min mat som vanligt när jag ska äta min fina matlåda. När jag sedan ska dela en potatis för att kolla hur vart det var (avsmakning för att avgöra värme) så typ... sprängs potatisen i två och jag får potatis över hela mig, mina glasögon och i ögat. Fruktansvärt konstigt. Jag börjar asflabba, vilket inte riktigt övertygar mina kollegor att jag faktiskt är normal.

- Spongen

Spotify - here I come

Fick precis två invites till Spotify. Måste pröva hur detta är och fungerar, det verkar grymt. En del kollegor har det på jobbet och vi kör oftast fredagsölen här på kontoret med Spotify poppandes i bakgrunden. Gratis musik med reklam var femtonde låt typ. Hur grymt som helst!

- Spongen

torsdag, januari 08, 2009

onsdag, januari 07, 2009

Jag fick precis en present!

Jag fick precis en present av min kära kollega Anniken. En bit av en penna. Den där delen som skall hålla fast pennan i fickan, som ofta går av. Hon tyckte jag såg så ensam ut här längst bort när mina två närmsat kollegor båda två fortfarande är frånvarande från sitt arbete. Dessutom hade hon bitit på biten jag fick. Jag blir verkligen varm inombords. Och ett nytt DNA att plantera på en brottsplats om jag skulle behöva det.


- Spongen

Riktiga män...

rakar pungen med vinkelslip.

Så ni vet.

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=79109052#pic

- Spongen

It's the first day of my life.

Så var jul och nyår avslutat. Det har trots allt varit ett gott 2008. Nytt jobb, nya vänner, gamla sorger och nya. Gamla synder och nya. Ny lägenhet, nya grannar och nya vänner. Många goda minnen i år, jag kommer inte ens ihåg några dåliga för tillfället då jag skriver detta. Jag tror 2008 var ett av de år jag utvecklats mest som människa. Jag vill göra saker för andra och inte bara för mig själv, har slutat ljuga i samma utsträckning som tidigare och gitarren har spelats på. Även elgitarren har dammats av på senare månader för en omsträngning och att bli misshandlad. En annalkande födelsedag ligger till hands, vilket tar mig till de ärofyllda tjugofem. Tjugofem år. Gammal. Jag börjar bli gammal. Riktigt gammal. Har fortfarande inte hittat kärleken, men jag tror jag varit förälskad. Inte i år, men tidigare i livet. Någon gång. Några nya låtar har det blivit av, men jag har fortfarande kvar att lära mig sjunga. Jag orkar dock inte ägna mig åt min röst, så de planerna har redan gått i stöpet innan dem kom upp. Jag har upptäckt en ny anime, läst många böcker men jag tror inte jag lärt mig någonting nämnvärt. Min brorson växer och jag tycker om att slösa tid på mina bekanta, vilket är någonting nytt för mig. Jag antar att det har att göra med att jag försöker ändra på vem jag är och hur jag uppfattar saker och ting. Kanske till det bättre, kanske inte. Tiden får utvisa. Jag orkar inte bry mig om kärleken, nu vill jag börja komma igång med träningen på allvar igen. Ta hand om mig fysiskt, men bry mig mer om andra psykiskt. Handleden är fortarande konstig av någon anledning, så det har inte blivit någon styrketräning. Motivationen föll pladask i och med att styrketräningen gjorde detsamma. Värdelöst.


- Spongen

fredag, januari 02, 2009

Nya året

Så var det nytt år. Blev kalas hos Jonny, Robert och till slut hos Mats. Riktigt trevligt, trots att man inte fick hångla upp någon vid tolvslaget. Nåväl. Att få göra det tre år i rad var väl att vara litet väl optimistisk kanske :)

Fjorton timmar sova i sträck. Thats a first. La mig klockan tio i går och gick precis upp. Vaknade förvisso klockan sju i morse, men vägrade gå upp då. Vaknade igen vid åtta, men kändes litet väl tidigt när man ändå är vaken... tre timmar till och en huvudvärk på köpet, ja, kanske dags att gå upp efter fjorton timmar i sängen? Säger väl en del om hur sliten jag var efter nyår dock.

- Spongen

måndag, december 29, 2008

Tidiga morgnar och sena eftermiddagar.

Lyckats vända rätt på dygnet de få dagar jag varit ledig. Första dagen lyckades jag med sänggående klockan nio och uppgång klockan tre på eftermiddagen. Hej, jag är femton år igen! Haha. Sjukt kul dock hur jävla enkelt det är att bli en nattmänniska igen. Klockan är halv tolv. Trött? Inte ett jävla dugg. Ska upp fem i morgon och åka till Arlanda och hämta mina föräldrar. Var ute i dag och ordnade med det sista i deras hus. Fyllde på alla Sodastreamflaskor, rengjorde öppna spisen och fyllde på med ved så vi kan tända den så fort vi kommer hem då det är ganska kallt där. Vattnade orkidéerna och satte på avfuktaren i källaren. Jag är en sådan duktig pojke ibland ^_^

I lördags garva jag läppen av mig då en granne knackade på här kvart över tre på natten.

"Hej. Jag är typ... utelåst. Jag lånade ut mina nycklar till en tjejkompis som skulle sova över hos mig."
"Okej..."
"Ja, och så nu när jag kom hem efter jag sagt åt henne att lägga nycklarna i skorna så jag också kom in så, tja, porten är liksom... låst... och jag, heh, har inga nycklar."
"... Haha. Ok. Aja, det händer den bästa." Hämtar således mina nycklar och släpper in den stackars tjejen så hon fick komma hem och lägga sig... kanske borde bjudit in henne istället på en kopp té, som min kära granne Oskar tydligen brukar köra med? ^_^

- Spongen

lördag, december 27, 2008

Christmas time is over

Då far julstöket över. Var hemma hos min brors familj och firade jul, som blev riktigt lyckat. Två dagar blev det då jag busade med Love och åt god mat och drack gott på kvällen. Riktigt trevlig jul faktiskt, trots att mor och far inte var med och en del traditioner inte fanns på plats. Men men, omväxling förnöjer :) I går blev det öl hos Jonny, vars mor fyllde år. Första gången jag själv var med, men tydligen var det en återkommande grej att festa hos Jonnys mama när hon fyllde år. Nåväl... Var väl trevligt det med.

I dag blir det kanske mellandagsreahandlande, om jag får arslet ur och åker in. Grejen är den att jag känner inte att jag behöver någonting, så jag vet inte vad jag skall handla... eller varför. Mer bara att man gör det "bara för att". Får väl se om Wille hör av sig och vi åker in eller inte. Personligen kan jag skippa det, men men.

- Spongen

onsdag, december 24, 2008

God Jul.

God Jul på er allihopa. Hoppas ni får en trevlig dag.

- Spongen

måndag, december 22, 2008

El presento.

Nu är alla julklappar färdighandlade i alla fall, vilket är riktigt skönt. Har bara femtioårspresenten till mor min kvar, men det ska nog bli någonting bra av det hela. Handleden har börjat kännats bättre, så i dag kanske jag kan orka masa mig iväg och träna. Vi får se... Eftersom jag inte tränat på strax över en vecka nu så har motivationen försvunnit och ersatts av att man bara kommer ihåg hur jobbigt det är att träna, svettigt, tröttsamt och jävligt. Nåväl. Man får bara gå dit, köra hårt och sedan gå hem och hoppas på att det funkar när man väl är där. Sen kanske jag ska tvätta litet i dag också... gjorde aldrig det i söndags då jag sov bort den dagen ganska rejält.

- Spongen

Det där med julledigt...

Jag har redan lyckats vända på dygnet rätt rejält. Det som krävdes var en Rock Band World Tour kväll med Wille och Mats. Till nio på morgonen. Och sova till halv fem. Hepp, and we just fucked it up good! Oj, jag känner mig sexton igen, när dygnsrytm inte var någonting man brydde sig om.

- Spongen

fredag, december 19, 2008

"Where do you live?" "Uuuuh.... up north."

I går när jag låg hemma sjuk så var det julkalas här på koncernen.

Nu fick innebörden på vad en av våra större chefer här inom koncernen kom in och frågade om på lunchen mycket större klarhet:

- So where is Jens?
- He's home with sick children svarar Pelle.
- Oooooh, so THATS what they call it nowadays! sa han skrattandes och gick.

En av våra IT-killar kom in nu på eftermiddagen efter han hört vårt stoj här inne, kikade in, och frågade vart Jens gömde sig.

- Nej han är hemma och vabbar.
- Jaha... haha. Ja, den stackarn fick stora koncernchefen och nån till stuva in i en taxi sent i går kväll, han blev tydligen litet kalas.

- Where do you live?
- Uuuuh.... up north!

Gotta love it.

- Spongen

I sjukdomens tecken.

Då var man på arbetet igen. Inte riktigt frisk, men inte riktigt sjuk. Helt knäppt, så fort jag satte foten ute (ok, fem minuter, men ändå) och var på väg till jobbet så blev jag hostig och snörvlig. Men det får man väl ta om man kommer tillbaka till jobbet innan man är frisk. Men det är skönt att ha allting undanstökat tills man går på julledigt, som jag för övrigt kommer få uppleva första gången på fem år. Förstå! Första gången på FEM ÅR jag är ledig julafton + nyårsafton. Ska bli konstigt att få uppleva julen som "alla andra". Spännande tider indeed... sedan att jag inte hittat en present till min mor som fyllde femtio i går är en annan femma. Eller julklappar klart till Love. Den lilla gullegrisen.

- Spongen

När man ändå är på muggen...

Varför inte spela lite golf samtidigt?

- Spongen

tisdag, december 16, 2008

Wooooo!

Jag sov riktigt dåligt i natt. Vaknade flera gånger, svårt att somna om, men jag vet inte varför jag vaknade hela tiden... Svaret kom halv sex i morse då en lång tirad kom:

"WOOOOOOOOOOOOHHOHOHHO HAHAHA HOOOOOOOOOOOOORAAAAAAAAAAAAA!" *dunk dunk dunk*
*skrap skrap*

...

Grannen var visst vaken med sitt jävla Playstation igen.

- Spongen

måndag, december 15, 2008

HJÄLP!

Läste precis en blogg. Tänkte: "Det var ju en rätt söt tjej...". Hon var en bisexuell shemale. Go-Go Power Spongen! Daadaadaaaadadadadaaa....

- Spongen

Sträck i handleden

Om man sträckt/överansträng handleden och det har inte gått bort efter drygt en vecka och litet till, vart vänder man sig? Min kamrat tyckte jag skulle kolla upp det. Vart gör man det? Går man till en vanlig läkare? Sjukgymnast? Vårdcentral? Akuten? Busshållplatsen?

- Spongen

Good morning.

God morgon.

Efter två mackor med ost, paprika och gurka samt en kopp citron och ingefära té känns denna morgon mycket bra än sålänge. Jag vaknade i min säng i morse utan larmet och trodde jag försovit mig. Det var ljust ute. Vad i... ? Vad fan är klockan!? Kollade... 07.20. Hmm. Snoozade om två gånger för mycket, klädde på mig och gick. Till jobbet. I dagsljus. Det brukar vara kolsvart men nu var det ljust. En konstig känsla...

- Spongen

fredag, december 12, 2008

I'm a honey-junkie

Det är sant. Jag älskar fan i mig honung. I havregrynsgröt. Té. Varmt vatten (varmavatten+honung när man är förkyld). När jag var liten tog jag och en granne ibland rostad macka med honung och litet smör. Länge sedan, men jag kommer ihåg att det var gott. Det är naturens bästa sötnignsmedel. Natures best sweetner. Mhm.

Sedan är jag såklart en honey-junkie i andra aspekter. Märkte jag inte minst sagt när jag gick till jobbet och fick följa en grymt härlig rumpa och ett par schysst ben som hörde till. Gubbsjuk? Javisst.

- Spongen

onsdag, december 10, 2008

Situation: Stockholm

Det finns en försäljare i centralgången. Han står där varje morgon och eftermiddag när jag går den vägen till och från pendeln, till och från jobbet. Jag brukar köpa tidningen Situation Stockholm av honom. Lennart tror jag han hette. Eller Janne. Kommer inte ihåg, sneglat som hastigast på hans namnskylt. Hejat, kommit fram, köpt min tidning och gått. Han har aldrig sett påverkad ut, av någonting. En aning sliten i ögonen möjligtvis, men han verkar kvick och på alerten, inte slö eller seg i ögonen, så som jag sett andra bli. Drar jag nu alla över en kam, bara för att han säljer Situation Stockholm? Är han en knarkare eller alkoholist som blivit hemlös, eller bara haft en väldig otur? I alla fall ser han någorlunda sliten ut efter vad jag kan tro är många års drickande. Känns taskigt att säga så om nu fallet inte var så, men det är känslan jag får. Nåväl. Varje månad köper jag alltid av honom. Han verkar kämpa. Han står där, som ett heltidsjobb, och det känns bra att försöka stötta honom på det lilla vis jag försöker göra. Kanske borde vara mer givmild, hej och hå, men jag gör i alla fall något. Speciellt till en herre som verkar ha kommit på fötter igen, och som alltid står där. Trogen. Kämpandes. Ska sälja sin tidning och tjäna inte litet deg. Tufft av honom, tycker jag. Därför köper jag av honom. Försäljaren i centralgången mot cityterminalen. Han står alltid där. De få gånger jag inte sett honom undrar jag alltid var han är, varför han inte är där och säljer... Det känns verkligen värt att köpa av honom då han verkligen kämpar för att få tidningarna sålda. Han står där, tillgänglig och ska kränga, som vilken knegare som helst. Åtta på morgonen, fram till sena kvällen. Antagligen med en break för lunch. Skillnaden är att hans lön antagligen kommer sporadiskt, stötvis. Därför köper jag varje månad, så han vet att det kommer in en liten slant i alla fall. Hoppas han har fler prenumeranter.

- Spongen

tisdag, december 09, 2008

It's too late...

Gött det är att bara kunna sätta i lurarna i öronen och arbeta ostört. Man kan koncentrera sig till 100% och bara köra. Aaaaah...

- Spongen

Google vet.

Googla: the answer to life the universe and everything

Svaret du får är...

- Spongen

måndag, december 08, 2008

Inte den typen av special, farsan.

Försökte förmedla till min far och mor i Thailand att de skulle pröva en speciell maträtt i restaurangen, så på ett SMS jag skrev efter jag fått reda på att de bor på ett ställe jag och brorsan båda varit på när vi varit i Thailand:

- Vad kul! Vad tycker ni då? Härligt? Ni får hälsa tillbaka (en av thaikillarna som bor där hade hälsat) :) Ni måste pröva deras special de har i restaurangen. Kommer inte ihåg namnet dock :P

Min far svarar:
- Har inte sett så mycket än men det känns som semestern börjar nu. Specialen heter nåt i stil med Lanta Lassi på engelska "Just special" 300 baht. provar den en annan dag.

För den som då inte vad vad en lanta lassi är så är det en glass-shake med gräs i. Så efter en skrattattack messar jag tillbaka:

- Det var en ny maträtt de hade när jag var där. Ta inte special i baren, det är helt fel typ av special haha. Tvinnad deg med currykyckling typ. Kommer inte ihåg.

Så kan det gå när man inte tänker sig för. Hade inte varit så lyckat om man hade fått sina föräldrar höga...

- Spongen

GAsellsheet.pdf

Kom inte på någon bra rubrik, så vad gör man? Jo, kollar random öppet dokument på taskbaren. Tadaa. Rubrik skapad.

Träffade världens goaste unge i lördags. Han bara växer och växer, min lilla brorson. Busar, springer, visar, hoppar, spexar. En liten teaterapa när farbror kommer på besök. Han har fått ett helt eget, stort rum nu när hans föräldrar flyttat ut söder om söder. Otroligt hus de köpt. Ett suteränghus som ligger precis invid vattnet med en 26kvm stor balkong som vetter ned mot sluttningen. Kommer nog spendera några kvällar där under semestern i sommar. Måste ändå få säga att det är så underbart skönt att de bor nära mig ändå. En gammal arbetskollega får nästan aldrig träffa sin brorson eftersom de bor uppe i Norrland. Tror jag. Mitt minne suger, så jag kan ha väldigt fel, men det känns så. Kontentan var att de bodde långt bort vilket inte min bror och hans familj gör. Det är najs. Sådant gillar vi.

Efter middag, cappuccino och cigg så åkte jag till Ekerö och spenderade kvällen hos Mats med hans nyinköpa rockband worldtour eller vad det heter. Gitarr och trummor och en helkul kväll. Är fasiken litet beroendeframkallande det där spelet. Blir rätt sugen på att skaffa det själv. Rätt dumt egentligen... borde jag inte ta tag i mitt egna gitarrspelande istället för att lära mig spela låtsasgitarr på Xboxen? I helgen kanske det blir ett sådant party hemma hos mig. Skulle vara kul. Rocka loss på grannarna litet.

Mor & Far verkar ha det bra i Thailand i alla fall. De var inte imponerade av Phuket, men vem blir det? Trött utnärd turistattraktion i Thailand...

- Spongen

Pingisboll i halsen.

Börjar tröttna på detta nu. Såg till att stanna inne hela helgen för att försöka råda bot på min ömmande hals. Nu i morse när jag vaknade, så kände jag att nu jeflar känns det bra. Tjugo minuter utomhus som jag behöver ha för att promenera till tunnelbana och från tunnbelbana till jobbet, så känner jag mig redan dålig i halsen igen. Hostade. Ont. Öm. River i halsen. Faaaan! Bara litet tid utomhus och halsen jävlas direkt. Trött jag blir. Sen att man sov som en skållad råtta (hur nu de sover) gör inte saken bättre.

- Spongen

lördag, december 06, 2008

Stefan Sauk. Vilket jävla stolpskott.

Man blir inte annat än mållös. Vilket jävla stolpskott till människa. Stör mig som fan på hans argumentationsteknik. Brrr. Stefan Sauk.

Här är det riktigt bra inlägg från CUFs förbundsordförande Magnus Andersson. Saken är den litet känner jag, att det parti som kommer ställa sig mot denna lag kommer vara det parti som kommer få riktigt bra med röster av de ungdomar som är insatta i frågan om ipred-lagen. Visst, kan väl vara politiskt "fel" att fiska röster på detta sätt, om de nu skulle göra det, eller om de motsätter sig lagen helt och fullt med hjärta bakom, då vinner de mycket förtroende. Det är väldigt många ungdomar som ÄR insatta i ipred-lagen och tar en diskussion om ämnet. Vakna, politiker, och ge fan i att låta äckliga musikindustrijättar få rätten att med sina toppadvokater gå på enstaka ungdomar när de inte ens har en bra bevisning eller för den delen, försöka leka polis med ett eget vinsintresse. Helt fucking värdelöst att försöka hoppa på via IP-adresser. De byts ut lika ofta som Rocco Siegfriedi får ligga. Förstår inte ens hur man kan försöka använda det som bevisning, eller att det skulle kunna fungera som bevisning. MAC-adresser går att skriva om, ip-adresser byta ut (om man inte sitter som jag gör, på en fast ip-adress. Tough luck for me :p ) men ändå. Kanske sitter hos en granne, slangar hem en låt, skickar över. Hooray, han är körd. Visst, extremt alternativ, jag vet. Men ändå. Det känns inte bra. Jag betalar gärna. Gör som Spotify. 99:- i månaden, all världens musik ligger för dina fötter. Grymt. Det, mina damer och damer, är framtiden.

- Spongen

fredag, december 05, 2008

Är man arg så är man.

Varför inte slå sönder bilen i ursinne när fogden kommer förbi?

- Spongen

Digitala vänner? Twilight.

Det är bra, denna digitala era. Man kan ta en rökpaus via telefon med sina kamrater man sedan tidigare bestämt att ta en rökpaus med via mail. Sådant gillar vi.

Såg filmen Twilight i går med Johan och Jocke på bio. Jag hade ganska svårt att bestämma mig för vad jag tyckte om filmen. Första halvan var jag typ... vad fan är det här? Sedan tog filmen av vid wtf-avfarten till vad nu?-avfarten och av någon anledning blev den bra. Kan inte riktigt säga när eller hur exakt vändningen kom, det liksom bara kom, smygandes. Slutet kunde man verkligen inte utröna, karaktärerna blev sköna, bitarna föll på plats och saker och ting blev... bra. De lyckades med många bra scener där atmosfären var så spänd att man kunde ta på den. En väldigt annorlunda vampyrfilm, men som jag måste få ge en stark trea av fem möjliga. Den blev som jag skrev bara bra, av någon anledning, mitt i alltihop. Tänker man tillbaka så förstår man varför karaktärerna reagerat som dem gjort och förklarat varför dem sett ut som mongon i vissa situationer. En skön rulle med en annorlunda approach. Me likes.

- Spongen

torsdag, december 04, 2008

På väg. Bort.

Fick ett samtal nu från min kära mor. De är på väg. De har fått boardingcards och står i Tax Free'n. Planet går 14.00 till Bangkok. Hoppas nu de kommer iväg som de skall så det inte blir något annat mongo som det så ofta brukar bli för mina stackars föräldrar. Hoppas hoppas. Den sjätte ska jag till huset för att ordna till det för dem. Fixa orkidéerna. Wee. Fick en jättefin julblomma som min mor gjort själv med julstjärna, hyacinter och något litet buskigt träd i en stor kruka. Får försöka ta hand om den, men om jag känner mig själv ger jag den en vecka. Två på sin höjd.

- Spongen

onsdag, december 03, 2008

Jag fattar ingenting.

Så ljuder Lars Winnerbäcks ord i mina öron. MP3spelaren åkte på efter att brandlarmen började tjuta och förstörde vår arbetsmiljö helt och hållet. När larmet väl ringde så kikade jag och en kollega ut och såg att flera tekniker sprang runt med jagade blickar och vi förstod snabbt att det handlade om att det blivit fel någonstans. Vaktmästaren stod med luren tryckt på örat, gastade om ett anläggningsnummer, brandbilar och en kvinna stod och tjöt om avlarmning. Härligt kaos, sådär det bara kan bli vid ett fel som detta. Efter en kvarts tjutande tröttnade jag och således åkte lurarna på. Tjutet har slutat, men Yui - Rolling Star tog över efter Lars Winnerbäck. Hm. Har en ganska intressant blandning på min mp3-spelare. Som jag för övrigt måste byta låtar på.

En intressant observering; ingen från de övriga planen kom ens ned och kollade vad som pågick. Hur hade de tänkt göra om det verkligen brann? Leva i ovisshet och hoppades på det bästa?

Nu har System of a Down börjat dåna i öronen. Ah. Härligt. En onsdagsförmiddag som börjar närma sig lunch.

- Spongen

Thailand! Here they go!

Mina stackars föräldrar verkar ha fått klartecken att åka i morgon i alla fall. Direkt till Phuket, så de slipper beröras av demonstranterna på Bangkoks flygplatser. Hoppas det går vägen. Hoppas, hoppas.

- Spongen

The Blocket is out there...

Sådär. Nu är annonsen uppe på blocket i alla fall... Får vi väl se om någon vill köpa min gamla trotjänare. La den förvisso på ett ganska högt pris men det är för att skapa litet förhandlingsutrymme. Hoppas bara någon ringer och lägger ett bud så man kan tjöta litet om priset, men framförallt att dem hämtar TVn. Så jag kan köpa min nya. Fina. Fick ju hem en box i går så nu vill man ju gärna ha nya TVn. Faktiskt. Vad materiell min blogg blivit.
- Spongen

tisdag, december 02, 2008

It feels... good.

Känns ju jävligt bra att man måste använda sin hotmail-adress för att skicka PPTX-filer till kollegor som är hemma sjuk för att mailen på jobbet har så dåligt med utrymme, så jag ville inte fylla den med ännu en .pptx skickad. Bra grejer liksom.

- Spongen

måndag, december 01, 2008

E-mail är skiten.

RE: Gut Morgen, freuderline.‏
Från: MrSponge (xxxx@hotmail.com)
Skickat:den 1 december 2008 10:03:29
Till: Joacim (xxxx@gmail.com)

Haha, du är så dålig. Jag somnade (som vanligt nuförtiden?) till grannens härligt rytmiska dunkande. Jag tror fan att snart kommer han börja ha sex med mig i drömmarna och det skrämmer mig. Bäst att köpa hem Gevalia, för så ofta som de dunkar så lär han ramla ned på mig snart och då jävlar är det bäst att man kan bjuda på gott kaffe.

Ice keeps falling on my head.

Helgen förflöt på bra. För första gången (vet inte om det är EVER, men det är en ganska ovanlig företeelse) så var jag på kalas hos min kollega, där det fanns FLER tjejer än killar. Det var fyra killar på sju tjejer eller något sådär helt crazy. Fantastiskt. Helt fantastiskt. Söndagen spenderades med Xbox, glögg, pepparkaka, russin, sötmandel och en Joacim. Gears of War två. Skall spelas klart i kväll. Roliga grejer, detta.

För övrigt, KAN folk bli mer irriterande på tunnelbanan? Börjar bra med ett vagnfel så fort jag klivit på tuben. Stående tio minuter i en fullpackad vagn. Byte Fridhemsplan. Knökfullt i vagnen och folk ska av, däribland jag. Känner något/någon som trycker på väskan som hänger vid ryggslutet och "vill förbi", trots att jag ska av själv och det skulle ungefär tre fjärdedelar också. "Ursäkta?" säger en halvt irriterad röst, som om jag vore en jävla zombie som inte kan röra mig framåt tillsammans med resten av massan i detta jävla robotland, eller att hon är rädd för att inte komma av. Får ett steg framåt och jag kan faktiskt börja röra mig mot ugången då jag hör en annan röst: "Han ska nog också av här." Jag vill verkligen vända mig om och förverkliga uttrycket "...".

- Spongen

fredag, november 28, 2008

Konstig middag.

Tror jag åt den konstigaste middagen i går. Ever. En kokt potatis, en 1/4 senapssillsburk, en halvmåne polarkaka med leverpastej och smör samt två kokta ägg. Sen att jag lagade panerad torskfilé med kokt potatis till matlåda är en annan femma.

- Spongen

torsdag, november 27, 2008

Sälolja - Whats the deal?

Det verkar tydligen ganska populärt att ha som ingångssida till min blogg, då den har en andraplats i mitt statistikverktyg. Vem fan söker egentligen på det? Dessutom ligger jag på plats 50 i Google på sökordet "sälolja". Seriöst! VEM söker på SÄLOLJA, bläddrar FEM sidor och går in på min blogg i hopp om att finna information om SÄLOLJA!? Vart är världen på väg egentligen? Tror jag måste läsa på mig om sälolja, då det onekligen verkar vara något man vill åt.

- Spongen

The Dinner.

Bjöd således mina stackars föräldrar på middag i går. God, grekisk mat. Jag åt en souvlaki, far min en moussaka och mor min tog en nötkalvfärsbiff fylld med fetaost och litet tomatsås vid sidan om. Grymt gott! Men en sak är säker, grekiskt kaffe smakade fan verkligen skit. Förvisso smakade jag ganska nära botten, så det smakade bara sump, men tror inte jag skulle uppskattat smaken annars heller. Tvi vale. Fy fan. Osv.


- Spongen

Saxat från Joacim. Jag är inte svensk.

Saxat direkt från Joacims blogg:

Eftersom Mackan - med all rätt - räknar med att detta dyker upp måste jag berätta om i går: Marcus och jag sitter utanför ett ställe (ja, ute) på Kammakargatan med varsin öl och cigarett när Robert Broberg dyker upp med kvinnligt sällskap går in på stället.

. Kolla, det är Robban Broberg, säger jag.
- Vem?
- Robert Broberg!
- Ok.. Är det någon gammal kollega eller nåt eller?
- Uhm... Nej. Artisten... Du vet, han som gjort "Öken"?
- Eh va?
- Men skojar du eller?? Målarrock? Hejda mig? Båtlåt? VATTEN??
- Vadå vatten?
- Vatten, stan är full av vatten, börjar jag sjunga medan Mackan ser ut som ett frågetecken.
- Du, den har jag aldrig hört! Utom möjligen om/när du sjungit den på fyllan.
- ... Du är fanimig inte svensk!

The Fjortisar: It's a Taj Mahal out there.

Tre små fjortisar står på tunnelbanan och diskuterar olika saker. Ett urdrag:

- Alltså, svenska ungdomar kan ju typ döpa sig till skitkonstiga namn.
- Ah, vadåra?
- Jo, men asså. Nån har typ döpts till Taj Mahal o en annan Hippy Hippy.
En pinsam tystnad uppstår på ca 3 sekunder.
- Men asså... Taj Mahal är ju typ en affär.
- Ah, asså, ere? Hahaha. Ja, jag vet inte. Det är typ fett konstiga namn.

Hm. Ja. Taj Mahal är ju verkligen en affär och det första man kommer tänka på. Heja, tjejer. Heja. Framtidens elit ligger i vår ungdom.

- Spongen

onsdag, november 26, 2008

Bleedy as I am. Full of blood.

Jag ska bjuda mina stackars föräldrar på middag i kväll i ett försök att sätta litet plåster på såren. Får bli på den grekiska restaurangen som är i närheten. Hoppas inte far min får för sig att "nu jävlar ska ungjäveln betala" och beställer något ångkokt lamm för femhundrakronor. Känns som att jag kommer bli black redan innan den nya månaden har startat... Men men, vad gör man inte för att försöka rycka upp ens föräldrar när de blivit nedslagna av så tråkiga nyheter? (Ok, inte direkt att de hamnat i depression eller något, snarare bara jag som känt att jag velat göra en fin gest för dem. Nästa gest kommer således bli ett rakt långfinger i vertikalt läge och knuten näve, men nu blir det restaurang.)

- Spongen

Som Joacim brukar säga...

Detta är det bästa som hänt världen sedan skivat bröd.

- Spongen

Thailand is... no go!

Mina stackars föräldrar kommer inte iväg till Thailand än på ett tag... Tydligen har ett gäng demonstranter bestämt sig för att ta över flygplatserna i Thailand i protest mot regimen, då Thailands premiärminister skulle landa där i dag. Det har lamslagit Thailands alla flygförbindelser, så flyget till Thailand är således inställt. Eftersom jag skulle skjutsa mina föräldrar till Arlanda och hem så jobbade jag hemifrån på morgonen. Mor min ringde i morse och frågade om jag sett på nyheterna. Nej, det var ingenting jag har gjort, så hon berättade att deras flyg var inställt pga av något problem i Thailand. Som jag så skrev hade demonstranterna tagit över den nya flygplatsen i Thailand. De har två stycken, en gammal och en ny. Som jag förstått det nu i efterhand så skulle de reläa om alla planen till den gamla istället, men nu är demonstranterna på väg mot den också i hopp om att få omvärlden att få upp ögonen om hur illa folket i Thailand har det. Kul att de valde just i dag, och att premiärministern valde att flyga hem från Peru i dag... Så jävla typiskt att mina föräldrar ska råka ut för detta, då de verkligen sett fram mot denna resa. Alltid ska något hända dem när de planerar saker och ting... Så trist. Hade de åkt en dag tidigare så... De skulle ringa flygbolaget som de köpt genom och se om det fanns en lösning till det hela.

Nåja... Ramlade in på jobbet lagom till lunchtid och eftersom jag var uppe i morse så lär jag nog snart bli hungrig. Har även glömt berätta om min kära grannes bakhjulsdrivna BMW som fastnade på vår parkering i uppfarten till andra planet på vår parkering hemma. Haha. Efter en timmas jobb lyckades vi få loss bilen och han kunde åka och parkera på ett litet mer slätt ställe där det inte var lika snöigt. Stackarn... Allvädersdäck på en BMW är ingen höjdare att köra med i vinterväglag där det är halt som fan.

- Spongen

tisdag, november 25, 2008

Its the stress that does the test of a common mistake.

Efter mötet i morse hade jag tre missade samtal, varav två jag märkte och tryckte bort (ljudlöst ftw). Två från bror, ett från far. I alla fall, vi skulle väl klara upp alla detaljer med körningen till Arlanda i morgon vilket så även var fallet. Jag ska köra mina stackars föräldrar till Arlanda så de kan få åka utomlands till Thailand och njuta av sol, bad och semester medans vi slavar vidare här hemma i Sverige under kalla förhållanden. Fick således jobba hemifrån för min chef för att på ett smidigt sätt kunna slussa mina föräldrar dit för att sedan kunna åka hem, lämna bilen och ta mig till jobbet igen.

Apropå arbete så är det riktigt stressiga veckor framför sig, då vi har ett deadline arbete att passa på ett projekt som blev rappa-rappa på. Ska bli kul att köra! Stress när den är som bäst, då den sätter press på en för att frambringa ett bra resultat. Kul, men jobbigt. Vidare så ska tydligen Joacim gå på en lövemaking kurs med tre tjejer där dem ska lära honom ragga på krogen. Ser fram emot resultatet med glimten i ögat, då jag hoppas han kan lära mig mystiken kring er kvinnor som alltid är så svår att förstå.

- Spongen

måndag, november 24, 2008

TV-problem är INTE löst.

Eftersom jag är jakt på en ny TV och till slut hade bestämt mig för att 40" faktiskt är tillräckligt, så får jag av min älskvärda kollega Pelle detta tipset, då han vet att jag letar TV och ska köpa ett en Xbox till min nya, fina TV.

http://www.dustinhome.se/pd_5010198512.aspx

Tack, Pelle. Tack. Du gjorde det så JÄVLA mycket lättare nu i och med att det erbjudandet kostar en tusenlapp till, MEN jag får 6" mer TV fast ett sämre Xbox. Så nu är frågan, ska jag köpa det erbjudandet från DustinHome, eller ska jag köpa 40":aren och sedan ett Xbox 360 Premium som har inbyggd hårddisk? Tydligen kan man inte köra Xbox Live utan hårddisk eller ladda ned grejer från nätet (den är lättare att förstå) och Arcade varianten som ingår i det erbjudandet har ingen hårddisk. Fan. Jag hatar att ha sådana här lyxproblem.

- Spongen

Stockholms Lokaltrafik.

Ja, nu kommer ett klagoinlägg till. På SL. Som vanligt, med all rätt. Dubbla inställda pendeltåg, vagnfel på blå och växelproblem på gröna. Visst är det underbart? Kan förstå att saker och ting går fel, men det gör det fan hela tiden på diverse linjer. Visst, det är snökaos o skit i dag så det finns ju förståelse, men ändå. Varje dag när man ska till jobbet är det någonting. Tacka vet jag i Japan, där den genomsnittsliga tiden som deras tåg kommer för sent är sju sekunder. Det, mina vänner, är effektivitet.

Angående snön så vill jag ut och bygga en snögrotta, ha snöbollskrig och göra en ängel i en alldeles för stor overall som håller mig varm men ändå genomblöt. Mula och ha snöbollskrig. Jag vill vara barn igen. Skulle jag göra dessa saker kommer nog tvångströjan snabbare är snabbt.

- Spongen

söndag, november 23, 2008

Grannkalas.

Spårade, som vanligt. Nja, inte så farligt, förutom för min egen del. Tror jag passerade dig Joacim med en hästlängd angående sämsthet. Du somnade i fotöljen efter en hård arbetsdag, jag somnade på golvet på min egna toalett efter en hård kvälls supa. Vad som är värst vet jag inte... men det summerar ganska väl hur kvällen fortlöpte. Vaknade i morse med en grym huvudvärk av att brorsan SMSade mig vid tolvtiden. Vid två någonting tog jag bussen ut till Ekerö och träffade där hela familjen, med bror, fru och deras underbara son Love. Han är bara för go den lilla godbiten. Ropar efter mig hela tiden också eftersom han lärt sig mitt namn. "Macus!" Awww :D

Diskuterade en hel del Thailand om sevärdheter och dylikt, då mina föräldrar drar dit på onsdag i en månad för att fira att min mor fyller the big five-o. Ska se efter deras hur m.m. när de är borta. Det bästa med det hela blir att jag får deras bil. Mwahahahaha.

För övrigt är nog TV-frågan löst. Kommer bli en Sony KDL-40W4500. Nu ska jag bara köpa den någonstans...

- Spongen

lördag, november 22, 2008

B som i Box, B som i Bag, B som i Bag in Box.

After work i går. Igen. Som vanligt, är jag nästan frestad att skriva. Riktigt trevligt är det faktiskt att vara ute med mina kära kollegor. Fredagen vart i synnerhet en riktigt bra fredag. Långlunch med mina två kollegor av kvinnligt kön smo skulle köpa skor, vilket slutade i att jag inköpte mig ett par mörka skor från Hush Puppies som var lite rebatterade. Ganska fult att det blev jag som i slutändan köpte ett par skor eftersom jag inte ens var intresserad av att handla något, men se så det kan gå. Sedan vid fyratiden började vi hoppa loss. Hemmagjorda turkiskpepparshots (en kvarting vodka och en påse turkisk peppar), bag in box samt en guinness till mig som tjejerna var söta nog att köpa när de var i väg och handlade proviant, son en liten present. Vi småpratade och stojade fram till åttatiden då vi rörde oss vidare till the Saddle and the Sabre, ett ställe på tegnérgatan.

Var faktiskt riktigt skönt ställe, förutom att vi hade ett riktigt jävla riksmongo som satt vid bordet bakom oss och försökte väl typ, starta bråk, genom att stirra på oss, göra 'grimascher' om vi skrattade, vifta med armarna i ett dåligt försök att vara lustig. En annan kille från deras bord kom fram till vårat bord och sa något i stil med: "Bry er inte om killen som stirrar. Han är bara en jävla idiot, så skit i honom, okej?" Och visst gjorde vi det. Orka hålla på att bli "provocerad" av en full jävla mupp som tror han ska slåss. Nåja... Det blev öl, margarita som bara smakade tequila (det var typ som tequila med litet grön karamellfärg i princip) och white russians. Avvecklade oss strax innan tolv då jag på hemvägen får ett desperat sms av Tony om att jag ska komma till Bishops Arms och rädda honom från hans mor som enligt honom förfriskat sig för mycket. Inte så farligt när man väl var där tyckte jag. Vill dock inte veta hur det blev efter en utgång på Garbos däremot. Jag drog hem, Tony försökte i det sista övertala mig att följa med till Garbos, men med två timmar kvar till stängning, hundra spänn inträde, en mage som krävde mat, tröttheten och segheten övervann mitt sunda förnuft att gå dit, så jag gick hem.

I kväll blir det nog grannkalas. Får se hur det artar sig, det brukar alltid spåra. På ett eller annat sätt.

- Spongen

onsdag, november 19, 2008

Magnus The Man from the Third Floor Down.

Träffade min käre granne häromdagen. Det ska tydligen bli kalas här på loftgången på lördag. Kul. Jag ska lätt dit. Hoppas det blir bra. Men det blir det alltid med Magnus i fören. Den tjyven. I dag tränades det, jobbades det, skrattades och snöades. Årets första snö (för min del) var blöt, kall och blåsig. Brr.



- Spongen

tisdag, november 18, 2008

Kändisar ute och far.

Här utanför kontoret vi sitter brukar det faktiskt flanera en del kändisar. Nu i dag på en liten paus ute i det varma vädret (ironi för dem som inte förstod), så spatserade Felix Herngren förbi. Åh GUD JAG BA DÖÖÖÖÖÖR! Arne Hegerfors är också han en förekommande figur, då han brukar knata förbi fönstret strax innan avslutad arbetsdag. Åh GUD JAG BA DÖÖÖÖÖR! För det ser ju mörkt ut på Kameruns avbytarbänk...


- Spongen

Dagens två roliga. So far.

Pendeln var ur funktion i morse. Igen. Ovanligt? Nej, inte speciellt. SL ska inte ha ett uns hedersnämnande för hur bedrövligt de sköter sin kommunala trafik. Nåväl. Tänkte åka tunnelbana istället men den idén var man ju inte ensam om. Stod ett pendeltåg halv på perrongen där jag bor och ur den vällde det trafikanter som tröttnat på att sitta och vänta, och alla skulle självklart till tuben. Tredje tunnelbanan kunde man klämma sig in i efter att de två föregående varit proppfullt. Det var som i Japan på morgonen med folks nunor som var tryckta mot rutorna och såg alltjämnt plågade ut. Efter en rejäl sen ankomst så ser jag dagens andra roliga. En Ford Ka med rattlås. Seriöst... Hur högt tänker man om sin lilla bil, speciellt en Ford Ka, att man sätter rattlås på den? Kanske om den var sprängfylld med kokain skulle man som biltjuv kanske försöka stjäla den, men tänka till en andra gång i och med vad han får på köpet.

Skalbagge?

Skalbagge?

Ford Ka?

Ford Ka?

måndag, november 17, 2008

Pistolen... Blinken... Gången... Insikten.

Träffade min gamla kollega Alexander som springer litet här varje måndag då han hämtar vårt material för återvinning.

"Är det här din snusdosa eller, Mackan?"
"Hah, nej, jag röker bara."
"Röker du? Säg inte att du blivit kontorsrökare!"
"Nej fan, jag har rökt länge till och från typ. Inte tal om paket om dagen, men kanske två till tre någonting."
"Jaha, ok. Aja, men vi hörs."
"Yep. Ha det!"

Formar en pistol med handen, blinkar och gör det där "chtcht"-ljudet och går vidare (oh yes, I really did that one) in på kontoret, då insikten slår mig... Vad är en kontorsrökare?

- Spongen

De La Cruz is... le fin.

Sådär... Då var kryssningen avklarad och det är ännu en undarbar måndag morgon. Faktiskt så var det en underbar morgon. Regnet har slutat falla och solen har trängt fram och gör sitt bästa för att värma våra kalla själar när vi småspringer till våra arbeten, skolan, tandläkaren eller vad vi nu skall tänkas göra en måndag morgon. Jag ryser lätt när jag kliver av pendeltåget och skuttar nedför trappan som leder till centralgången. Två stationer senare är jag på väg till jobbet och jag slås av insikten hur skönt det faktiskt är ute när rökplymerna bildas framför mitt ansikte när jag andas ut, hur vindens köld biter mig i ansiktet och framförallt i kinderna. Hade det bara varit lite nyfallen snö och som fortsätter falla, något mörkare och lampor som precis börjat tändas så är det nog ett av de få tillfällen jag faktiskt tycker om vintern. Det kan vara rätt mysigt när dessa få tillfällen uppenbarar sig och man drabbas av just den insikten.


Vidare så var kryssningen mycket trevlig. Inget direkt fylleslag (allting är förvisso relativt), men det var ingen av oss som låg och vred sig i plågor inne på toaletten och brottades med kräkmonstret. Blev dans, hopp, headbanging, hångel för vissa, flummande, skratt, springande... Ja, allt som en bra kryssning skall innehålla. Förutom de stora skandalerna. Men men... det är väl kanske bra att de inte visar sin fula nyna emellanåt?


Min bror har även han flyttat från Söder ut till sitt hus i Haninge. Ska försöka hälsa på där i helgen för att se hur dem har det. Har ju tyvärr ingen semester så det blev svårt att hjälpa till, även fast jag (otroligt nog) faktiskt ville hjälpa till. Jag har blivit en duktig människa och bättrat mig på ett flertal saker, men det är ingenting jag tänker orera om här utan det lever jag bäst med att veta om själv. Att jag försöker. Verkligen.


- Spongen

fredag, november 14, 2008

Ipred-lagen.

Det är det sämsta skit jag hört på länge. De kommer inte kunna knipa åt fildelarna. Det är som många andra skriver, folk kommer bara gömma sig bättre. Man sätter sig bakom en proxyserver någonstans som inte loggar någonting. Det kommer dyka upp otaliga metoder för att kringgå detta. Producera bättre material så kanske man skulle kunna köpa saker och ting än den vanliga skiten. Mindre artister som inte har uppbackning av stora musikföretag som bara vill honka in en jädra massa deg, kan hitta sitt genombrott tack vare internet. Genom siter som YouTube, Ubetoo samt MySpace gör att du i mycket större grad kan marknadsföra dig själv och ditt band, om du nu har ett sådant, till den grad att man kan faktiskt kan komma någonvart med bra, rätt och kvalitativ musik som du marknadsfört själv. Det lär ta tid. Det är svårt. Men skam den som ger sig. Sedan tycker jag att man borde ju egentligen betala för att ta del av en annan människas produktivitet, men det är oftast dyrt för det man får ut av det hela. Självklart är det också lättare att gå via en musikjätte och bli upptäckt på det sättet, då de sitter på så otroliga muskler, men faktum kvarstår: Det är fortfarande för dyrt med underhållning i form av musik och film. Den bästa form av underhållning och mest mervärde för pengarna är nog fanimej digitala spel. Fyrahundra kronor för någonting du kan ha kul med i flera år om det är riktigt bra. Kvalité, gott folk, kvalité. Hur många är det inte som kör Starcraft efter elva år? Fråga koreanerna... En hel nation.


- Spongen

torsdag, november 13, 2008

I morgon åker vi på böljan blå.

Ska på de la cruise i morgon med några gamla arbetskamrater och några av deras kamrater. Väskan är packad, sminket undanlagt och behån framtagen. Entré: Miss M!

...

Eller hur var det nu?

- Spongen

tisdag, november 11, 2008

Det är mörkt...

Klockan är 15.51 och kommer antagligen ha passerat det när jag väl publicerar detta inlägg. Det är redan nattsvart ute och jag ser inget ljus var än jag tittar. Jag vill ha ett ljus att titta på. Kan du inte förgylla min tillvaro, mitt vackra ljus? Varför är du så långt borta? Så svår att nå, så svår att tillgå... Kom hem, mitt vackra ljus, kom hem.


- Spongen

måndag, november 10, 2008

This is what I call good news!

Det här kallar jag goda nyheter, när man lyckats bota en HIV-smittad människa genom en benmärgstransplantation vid ett försök att bota leukemi! Han har slutat tagit sina mediciner och sjukdomen har fortfarande att visa sig efter 600 dagar utan medicinering. Fantastiskt.


- Spongen

Jag talar ut...

Helgen förflöt mestadels i sängen. Försökte sova en hel del, låg och drog mig när jag väl vaknade till sena timmar. Nu är det måndag morgon och jag har lätt huvudvärk, litet yr och... ganska pigg. Kunde inte riktigt somna i går så jag är således trött. Min granne har tydligen bestämt sig för att sitta knäpptyst hela dagarna, men så fort jag ska sova, då börjar han gå omkring, dra stolar och låta så att precis när man skall somna så rycker man till och vaknar upp. Aja... Inte så att jag är bitter, men det är att han alltid lyckas så olägligt. Som i torsdags, efter jag haft migrän i två dagar och jag skall försöka sova. Det var inget pokerspelande utan playstationspelande som hade föranlett utropen, dunsen med fötterna när man antagligen missat ett nära mål och tjutandet "Wooooooh!!!!" när man antagligen gjort ett snyggt mål eller precis missat ett. Vill ju inte låta herrarna inte få ha polare hemma, men en torsdag, 04.45 hade jag tappat allt tålamod och gick upp och sa till dem. Snällt. Tror jag. Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg, för jag var så jävla trött, snurrig, ont i huvudet och bara less på att inte kunna somna. Nåja... Följden blev att jag somnade runt 05.00 på morgonen och jag var inte pigg när larmet ringde 07.30. Huvudvärken var tillbaka, fast inte riktigt i migränform, men efter litet överläggande med min chef så var det lika bra att jag stannade hemma och tog igen mig så "blir det riktigt bra på måndag" istället. Och ja, nu är det måndag, det är bättre, men inte riktigt bra. Shit happends.


- Spongen

fredag, november 07, 2008

Härligt! Vad roligt att grannen skall bedriva pokerverksamhet...

mitt i fucking natten.

"NEEEEEEEEEJ!" "HOOOOOOOORA" "BLABLABLA"... Kom igen nu grabbar. Det är fan torsdag, klockan är mycket, HÅLL THE FUCKING KÄFT!

torsdag, november 06, 2008

Migrän...

suger verkligen dinkelfrö. Vaknade med en riktig ond och mör skalle i går, var tvungen att vara hemma från jobbet... känns bättre i dag, men inte tillräckligt för att man ska sitta och vara yr, känna varje pulsslag i huvudet och försöka koncentrera sig på statistik. Kommer bara röra ihop det och få det fel eller något annat... dumt. Får se till att vila ordentligt i dag så kan man nog gå tillbaka i morgon. Thank god for zie pills!

- Spongen

tisdag, november 04, 2008

Vicky Cristina Barcelona

Såg precis Vicky Cristina Barcelona på bio med Joacim, Cristopher och Per. Hade inga förväntningar på filmen, utan det blev mer ett infall på att jag följde med. Kan säga att jag inte är besviken över att jag följde med, för filmen var verkligen kanon! Långt över förväntningarna! Woody Allen har skapat en härligt atmosfärisk film med intressanta, bra karaktärer som lever ett sannerligen intressant liv och har en härlig syn på livet. I sommar kommer nog många plan gå till Spanien med hopp om att få uppleva någonting liknande... Jag självs kulle inte tacka nej till att få sitta i en prunkande trädgård, uppleva ett gott vin tillsammans med en gitarr, en god diskussion och bara... vara. Leva livet. Det är inte ofta jag känner så, men den filmen förmedlade en riktigt härlig känsla trots allt kaotiskt som hände i personernas tillvaro. En stark 4 / 5.

- Spongen

måndag, november 03, 2008

Stockholmsspelet & Little Santa yo'!

Vad har hänt i helgen då? Inte speciellt super mycket, men det blev sena sovmorgnar pga sena nätter. I fredags var jag bara hemma och tog det lugnt. Satt och snacka lite skit med Foad, segade framför datorn och avnjöt några avsnitt Family Guy, som jag för övrigt börjat älska. Lördagen fördrevs först hemma hos Johan med brädspelet Stockholmsspelet ... Vilket skitspel! Sämsta tänkbara skit jag lirat på länge! Ursäkta svenskan, men dels är jag alldeles kass på Stockholm, men det var inkonsekvent med frågeställningar, luddiga över hur de ville ha svaren och bara allmänt tråkigt. Nej, tacka vet jag spel som Trivial Pursuit, Rappakalja och Pictionary. Det är grejer det! Typ.


Söndagen spenderades efter att jag sovit till klockan två på eftermiddagen hemma hos brodern och hans familj. Till mitt försvar kan jag säga att jagk om hem klockan halv sju på söndagmorgonen. Busade med min brorson hela eftermiddagen, åkte kana, sparka boll, kasta boll, springa runt bordet... Ja, allt möjligt. Otroligt vad energi den lille killen har, men det är så underbart att se. Fick även bada litet med han vilket var riktigt kul, få plaska omkring i vattnet. Han börjar nog vänja sig litet vid mig, för jag fick t.o.m. en kram innan han skulle gå lägga sig! Meeeen jag kramade inte riktigt tillbaka, dumt nog, för jag tänkte lyfta upp honom och ge han en ordentlig kram men det ville sig inte. Nåja. Får stjäla en kram på hans nivå nästa gång istället.


Min brända knoge värker och den har börjat se konstig ut efter att jag försökte göra rent såret häromdagen. Typ.. kletigt och skit. Blä. Ska inte gräva ned mig i detaljer över hur det ser ut, men tja, det värker i alla fall och ser väl mindre smakligt ut. Men det läker. Tror jag. Det ska väl göra ont när det läker, så man vet att det läker?


- Spongen

Ammoniaklukten är tät i duggregnet

Jag tror vissa människor har dödslängtan. Cyklister i synnerhet. Jag har tagit upp fenomenet förr, men i dag var verkligen exceptionellt vad dum i hela jävla huvudet cyklister kan vara. Utanför mig finns en t-korsning som brukar vara ganska livlig på morgonen. Det är rött för ena riktningen och grönt för dem i motsatta filen. Alla bilar har stannat för dem som precis fick rött, och det börjar röra på sig i den motsatta filen, vissa ska rakt fram, vissa ska svänga. En pickis i den motsatta filen tutar vilt då en cyklist, till synes helt oberörd, passerar det röda ljuset, rakt ut i korsningen och ser HELT oberörd ut att han nästan blivit påkörd av en svängande bil som börjat tuta frenetiskt. Mållös står jag med princip hängande haka och undrar vad fan personen tänker när man gör så. Han skulle ju lika gärna kunnat fara och flugit över motorhuven, spräckt skallen och skapat ett oerhört kabalik. Men nej då. Rakt ut i korsningen utan att se sig om i full fart utan att ens se sig om, ögonen rakt stirrande framåt och inte en min rördes under hela jävla färden över korsningen. Bryr han sig så litet om livet kan han lika gärna gå hem och vässa kniven på sin handled. Idiot...


- Spongen