Jag talar ut om livet och sakerna där omkring. Som en vind i vattnet, omöjlig att uppstå, förlöjligad innan beprövad rör jag om i livets tjärn. Med blicken mot den blåa himlen och drömmar om någonstans.
måndag, februari 02, 2009
Sådant är livet i det öppna landskapet.
Den man förlorar vinner en annan, så håll i vännen som du har kär.
Så mycket falskhet, finns det här.
- Spongen
söndag, februari 01, 2009
Lars and the real girl.
Tycker det var en riktigt trevlig film, sådär tragiskt komisk på något vis. Men budskapet är ändå mycket fint, där vänner och stadsbor alla ställer upp för att stötta denne ensamma individ och visar honom den kärlek vi alla egentligen behöver.
- Spongen
lördag, januari 31, 2009
Om att gå in i väggen.
Att tillägga så blev det inte riktigt som jag planerat. Efter Longhorn så blev det ett antal drinkar på Hotellet. Trevligt, förvisso, men ack så trött jag var på kvällens slut. Som det kanske märktes.
- Spongen
fredag, januari 30, 2009
Häcken full. Hela dagen.
Bra start på en jobbig morgon i alla fall. Efter möte med kund som kände sig litet missnöjd så har man nu häcken full hela fucking dagen med mycket att göra.
I kväll blir det lite alkohol hos en kollega som fyllt år tidigare i veckan med avslut på Texas Longhorn. Sedan ska jag nog åka hem och sova, är så fruktansvärt trött. Riktigt jobbig vecka. Men kul har det varit. Dagarna har flugit förbi, man har blivit pressad, stressad och utfrågad. Men det är kul med utmaningar, så det är bara köra på!
- Spongen
torsdag, januari 29, 2009
Föräldrar, dem är bra att ha.
Efter mycket om och men, när jag berättade för Mats att inte Jocke skulle med, så började han trilskas. Jag hade tänkt handla med mina kära föräldrar som skulle storhandla innan i närheten av mig, men tänkt skippa det för att ta en öl. Men men, med både en väldigt tveksam Mats och ingen Jocke sket jag i det hela.
Köpte således några goda Guinness och Hoegaarden på bolaget istället. Hela grejen med att jag ville ut från första början var att jag ville dricka Guinness från fat, då det är mkt godare än på burk. Nåväl. Efter litet planerade under dagen så slutade kvällen med att jag tog skjuts av mina föräldrar ut till Ekerö, drack öl och spelade GH hemma hos Mats istället. Var i ett desperat behov av umgänge av något slag också, då jag spenderade hela helgen hemma. Trevligt var det i alla fall. Även om stackarna på ön verkligen behöver komma över sin komplexa rädsla över att göra saker bortanför ön. Med hjälp av lite puppyeyes via telefon så lyckades jag få min far att köra hem mig vid kvart i elva. Stackaren lär väl vara helt död i dag på jobbet. Tihi.
- Spongen
Statistik, någon?
- Jag har fler som använder Firefox (46,55%) än Internet Explorer (43,49%).
- 81% av mina besökare använder Windows. 11% använder en Macintosh och 6% använder Linux.
- 1280x800 är den populäraste upplösningen.
- Google står för 100% av min sökmotortrafik.
- Joacims blogg står för de flesta av mina besökare som kommer via andra webbplatser. Tack, Joacim :)
- Loftgången står för mest kvalitativ trafik (baserad på genomsnittlig tid spenderad)
Så kan det se ut.
- Spongen
onsdag, januari 28, 2009
Metz drar dagens angående tråkiga uppgifter på jobbet.
det jag gör är så enformigt att jag inte tänker räkna får i framtiden då jag har svårt o somna
Låter som omväxlande, kul arbete. Haha.
- Spongen
Yatta! Fanny dedikerar...
- Spongen
He's following me ... ?
- Spongen
måndag, januari 26, 2009
Klirr i kassan?
- Spongen
söndag, januari 25, 2009
Grannen på tredje.
- Spongen
Regarding last post...
- Spongen
fredag, januari 23, 2009
Nice try God, but everyone knows you're dead. Nietzschecraft confirmed it.
- Spongen
Edit: This was just an experiment I conducted when I read a newspost on Slashdot. Read my next post if there are any questions.
Pride & Glory
Filmen handlar om ett polismord på fyra knarkspanare som blir mördade i vad som ser ut som en massaker. En av två bröder som båda är poliser, där den yngre av dem är spelad av Edward Norton blir uppmanad av deras far att ta upp jakten på mördarna. Norton jagas av demoner för någonting som hänt inom polisväsendet sedan några år tillbaka och har inte aktivt arbetat som polis sedan dess. Kommer han börja jobba som polis igen och komma över sina gamla demoner och slåss för rättvisan, eller kommer han göra det på sitt egna sätt? Vad spelar deras fader för roll i det hela, och deras systers man? Ni får väl titta på filmen och se. Jag tycker den var mycket sevärd, och ger den således fyra av fem. Motivationen är att påverkade en känslomässigt genom vissa väldigt laddade scener med en oväntad rå brutalitet jag inte väntade mig i en amerikansk film. Me likes.
- Spongen
Stefan fick lön i dag.
- Spongen
torsdag, januari 22, 2009
Proteinet är spjälkat
- Spongen
Barrack Obama, darnit!
- Spongen
onsdag, januari 21, 2009
Segmans middag.
- Spongen
tisdag, januari 20, 2009
Kläppe. Japp. Kläppe.
Your honor...
... "The earthquakes wasn't that bad. It's just that the buildings weren't designed to withstand earthquakes. Have you ever heard this explanation? Would you accept this in a court of law? "Your honor, my client didn't murder this man. His body wasn't simply... designed to withstand bullets."
Kul prick, den där Jerry Seinfeld.
- Spongen
My head aches with a terrible headache.
- Spongen
"I'm going to eat again, YES!"
- Spongen
måndag, januari 19, 2009
Pedagogiska kollegan...
- Spongen
Svengelska is the art of a higher pitching.
- Spongen
Snötäckt berg
- Spongen
söndag, januari 18, 2009
Hektisk helg with lots to do!
I lördags firades min födelsedag med god mat grillad på framsidan hos mina föräldrar tillsammans med bror och hans familj. Riktigt trevligt! Grymt god mat, som jag har med mig en bit av hem till i dag som skall intagas till middag. Nu är det IT Crowd som går varmt på TVn efter rekommendation av Joacim, insupandes Sodastreamat vatten, av den Soda Streamer jag fick i present. Weee! Ska man orka gå träna i dag? Tror fan inte det...
- Spongen
torsdag, januari 15, 2009
Jensens Craphouse, som mannen sa.
För det första tog det en och en halv timme innan vi fick vår varmrätt efter att vår förrätt burits in. Chefsvärdinnan När den väl slukats så tog det ytterligare servitriserna/servitörerna strax över en timma att ens bära bort tallrikarna eller visa något som helst intresse, och det först efter förfrågan om "ursäkta, men dessert...", eftersom jag hade valt en BBQ-meny (trerätters), då först kom "Ska jag ta undan dem där?" följt av "Ja, tack" från min sida. Fanny och Joacim, som var ute och rökte, blev oerhört förvånade över att våra tallrikar var borta (men allt annat stod kvar, brödkorgar, tomma glas etc. Reds anm.). Berättade att jag frågade om dessert och först då verkade killen ha hajat.
Chefsvärdinnan, som för övrigt tog hand om vår beställning från början, gjorde ett uselt jobb, då vi som satt där vi satt längst in, jag, Joacim, Fanny samt ett par på ett bord bredvid oss, fick i min mening rätt kass service. Inte direkt att stället var packat, så det var bara usel service. Det roliga är att till slut tog servitören hand om de bredvid oss, men gav blanka fan i oss efter en lång stunds väntan. De bredvid lättade på några suckar och näpna uttryck som "Jaha?" "Nähä" när de inte blev uppmärksammade ett flertal gånger. Inte så att de inte gick förbi, för det gjorde servitörerna, bara det att ingen verkade ens se att vi ätit klart, druckit upp eller någonting alls. Inte ens en fråga om vi ville ha något mer att dricka, trots tomma glas sedan två timmar. Det kom en person och frågade under den drygt tre timslånga vistelse vi var där, som lätt skulle ha kunnat kortats till typ en och en halv. Hm. Aja, skitsamma... Det blev ingen dricks i alla fall och allmänt sura miner vilket var väldigt trist dagen till ära. Summan var att blev en rätt kass middag både service och smakväg, då när väl maten kom in så smakade köttet ingen höjdare. Apelsinsorbeten var väl det enda som smakade sådär extra gott.
Överlag var det däremot en trevlig kväll, men det är som Joacim skrev i sin egna blogg, det var inte tack vare Jensens, utan sällskapet och samtalsämnena. Men det får väl ändå ses som en bra födelsedag, förutom den undan tryckta ångesten över att bli gammal. Tror jag lyckades väl, då Joacim skrev att jag verkade ta det bra. Tihi.
- Spongen
onsdag, januari 14, 2009
Ångest.
- Spongen
Grattis, fyrahundra!
- Spongen
tisdag, januari 13, 2009
Live.com bjuder på överraskningar!
- Spongen
Kul vi haver här på arbetet.
- Spongen
Diska borsten i maskin.
- Spongen
måndag, januari 12, 2009
I met the Fanny
- Spongen
You Can Go your own way
* Nsync
* Jennifer Lopez
* Spice Girls
* Aaron Carter
* Marie Serneholt
* Five
Låter verkligen som min musiksmak. Vem vill inte dansa på arbetstid till litet Aaron Carter?
- Spongen
söndag, januari 11, 2009
"Marcus, jag har aldrig ätit såhär mycket glidmedel förut!"
I går var jag på afterwork med jobbet som slutade i ett besök på Blue Moon Bar med Lars och hans respektive. Jag har aldrig varit med om något liknande. Stället var helt tomt. Det fanns typ som minst tjugo personer och som mest max femtion. Helt sinnessjukt! En fredag, och det är helt öde vid Stureplans krogar. Till och med Goldne Hits hade ingen kö, då vet man att det fan är dött i stan. Där brukar det alltid ringla sig en lång jävla kö med folk som är partysugna. Aldrig varit på Golden Hits själv, så jag vet inte riktigt vad som är charmen med stället... men en dag så.
Planen var i alla fall att vi skulle till Ambassadeur först, men det var bara gästlista som gällde. När inte ens fyra stureplansbrudar inte kommer in, med urringat, blonderat och tuggummi kommer in på ett klubb, då vet man att loppet är kört för oss "vanliga" :P
- Spongen
fredag, januari 09, 2009
Potatisen attackerar!
Jag hade micrat min mat som vanligt när jag ska äta min fina matlåda. När jag sedan ska dela en potatis för att kolla hur vart det var (avsmakning för att avgöra värme) så typ... sprängs potatisen i två och jag får potatis över hela mig, mina glasögon och i ögat. Fruktansvärt konstigt. Jag börjar asflabba, vilket inte riktigt övertygar mina kollegor att jag faktiskt är normal.
- Spongen
Spotify - here I come
- Spongen
torsdag, januari 08, 2009
onsdag, januari 07, 2009
Jag fick precis en present!
Jag fick precis en present av min kära kollega Anniken. En bit av en penna. Den där delen som skall hålla fast pennan i fickan, som ofta går av. Hon tyckte jag såg så ensam ut här längst bort när mina två närmsat kollegor båda två fortfarande är frånvarande från sitt arbete. Dessutom hade hon bitit på biten jag fick. Jag blir verkligen varm inombords. Och ett nytt DNA att plantera på en brottsplats om jag skulle behöva det.
- Spongen
Riktiga män...
Så ni vet.
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=79109052#pic
- Spongen
It's the first day of my life.
Så var jul och nyår avslutat. Det har trots allt varit ett gott 2008. Nytt jobb, nya vänner, gamla sorger och nya. Gamla synder och nya. Ny lägenhet, nya grannar och nya vänner. Många goda minnen i år, jag kommer inte ens ihåg några dåliga för tillfället då jag skriver detta. Jag tror 2008 var ett av de år jag utvecklats mest som människa. Jag vill göra saker för andra och inte bara för mig själv, har slutat ljuga i samma utsträckning som tidigare och gitarren har spelats på. Även elgitarren har dammats av på senare månader för en omsträngning och att bli misshandlad. En annalkande födelsedag ligger till hands, vilket tar mig till de ärofyllda tjugofem. Tjugofem år. Gammal. Jag börjar bli gammal. Riktigt gammal. Har fortfarande inte hittat kärleken, men jag tror jag varit förälskad. Inte i år, men tidigare i livet. Någon gång. Några nya låtar har det blivit av, men jag har fortfarande kvar att lära mig sjunga. Jag orkar dock inte ägna mig åt min röst, så de planerna har redan gått i stöpet innan dem kom upp. Jag har upptäckt en ny anime, läst många böcker men jag tror inte jag lärt mig någonting nämnvärt. Min brorson växer och jag tycker om att slösa tid på mina bekanta, vilket är någonting nytt för mig. Jag antar att det har att göra med att jag försöker ändra på vem jag är och hur jag uppfattar saker och ting. Kanske till det bättre, kanske inte. Tiden får utvisa. Jag orkar inte bry mig om kärleken, nu vill jag börja komma igång med träningen på allvar igen. Ta hand om mig fysiskt, men bry mig mer om andra psykiskt. Handleden är fortarande konstig av någon anledning, så det har inte blivit någon styrketräning. Motivationen föll pladask i och med att styrketräningen gjorde detsamma. Värdelöst.
- Spongen
fredag, januari 02, 2009
Nya året
Fjorton timmar sova i sträck. Thats a first. La mig klockan tio i går och gick precis upp. Vaknade förvisso klockan sju i morse, men vägrade gå upp då. Vaknade igen vid åtta, men kändes litet väl tidigt när man ändå är vaken... tre timmar till och en huvudvärk på köpet, ja, kanske dags att gå upp efter fjorton timmar i sängen? Säger väl en del om hur sliten jag var efter nyår dock.
- Spongen
måndag, december 29, 2008
Tidiga morgnar och sena eftermiddagar.
I lördags garva jag läppen av mig då en granne knackade på här kvart över tre på natten.
"Hej. Jag är typ... utelåst. Jag lånade ut mina nycklar till en tjejkompis som skulle sova över hos mig."
"Okej..."
"Ja, och så nu när jag kom hem efter jag sagt åt henne att lägga nycklarna i skorna så jag också kom in så, tja, porten är liksom... låst... och jag, heh, har inga nycklar."
"... Haha. Ok. Aja, det händer den bästa." Hämtar således mina nycklar och släpper in den stackars tjejen så hon fick komma hem och lägga sig... kanske borde bjudit in henne istället på en kopp té, som min kära granne Oskar tydligen brukar köra med? ^_^
- Spongen
lördag, december 27, 2008
Christmas time is over
I dag blir det kanske mellandagsreahandlande, om jag får arslet ur och åker in. Grejen är den att jag känner inte att jag behöver någonting, så jag vet inte vad jag skall handla... eller varför. Mer bara att man gör det "bara för att". Får väl se om Wille hör av sig och vi åker in eller inte. Personligen kan jag skippa det, men men.
- Spongen
onsdag, december 24, 2008
måndag, december 22, 2008
El presento.
- Spongen
Det där med julledigt...
- Spongen
fredag, december 19, 2008
"Where do you live?" "Uuuuh.... up north."
Nu fick innebörden på vad en av våra större chefer här inom koncernen kom in och frågade om på lunchen mycket större klarhet:
- So where is Jens?
- He's home with sick children svarar Pelle.
- Oooooh, so THATS what they call it nowadays! sa han skrattandes och gick.
En av våra IT-killar kom in nu på eftermiddagen efter han hört vårt stoj här inne, kikade in, och frågade vart Jens gömde sig.
- Nej han är hemma och vabbar.
- Jaha... haha. Ja, den stackarn fick stora koncernchefen och nån till stuva in i en taxi sent i går kväll, han blev tydligen litet kalas.
- Where do you live?
- Uuuuh.... up north!
Gotta love it.
- Spongen
I sjukdomens tecken.
- Spongen
tisdag, december 16, 2008
Wooooo!
"WOOOOOOOOOOOOHHOHOHHO HAHAHA HOOOOOOOOOOOOORAAAAAAAAAAAAA!" *dunk dunk dunk*
*skrap skrap*
...
Grannen var visst vaken med sitt jävla Playstation igen.
- Spongen
måndag, december 15, 2008
HJÄLP!
- Spongen
Sträck i handleden
- Spongen
Good morning.
Efter två mackor med ost, paprika och gurka samt en kopp citron och ingefära té känns denna morgon mycket bra än sålänge. Jag vaknade i min säng i morse utan larmet och trodde jag försovit mig. Det var ljust ute. Vad i... ? Vad fan är klockan!? Kollade... 07.20. Hmm. Snoozade om två gånger för mycket, klädde på mig och gick. Till jobbet. I dagsljus. Det brukar vara kolsvart men nu var det ljust. En konstig känsla...
- Spongen
fredag, december 12, 2008
I'm a honey-junkie
Sedan är jag såklart en honey-junkie i andra aspekter. Märkte jag inte minst sagt när jag gick till jobbet och fick följa en grymt härlig rumpa och ett par schysst ben som hörde till. Gubbsjuk? Javisst.
- Spongen
onsdag, december 10, 2008
Situation: Stockholm
- Spongen
tisdag, december 09, 2008
It's too late...
- Spongen
måndag, december 08, 2008
Inte den typen av special, farsan.
- Vad kul! Vad tycker ni då? Härligt? Ni får hälsa tillbaka (en av thaikillarna som bor där hade hälsat) :) Ni måste pröva deras special de har i restaurangen. Kommer inte ihåg namnet dock :P
Min far svarar:
- Har inte sett så mycket än men det känns som semestern börjar nu. Specialen heter nåt i stil med Lanta Lassi på engelska "Just special" 300 baht. provar den en annan dag.
För den som då inte vad vad en lanta lassi är så är det en glass-shake med gräs i. Så efter en skrattattack messar jag tillbaka:
- Det var en ny maträtt de hade när jag var där. Ta inte special i baren, det är helt fel typ av special haha. Tvinnad deg med currykyckling typ. Kommer inte ihåg.
Så kan det gå när man inte tänker sig för. Hade inte varit så lyckat om man hade fått sina föräldrar höga...
- Spongen
GAsellsheet.pdf
Träffade världens goaste unge i lördags. Han bara växer och växer, min lilla brorson. Busar, springer, visar, hoppar, spexar. En liten teaterapa när farbror kommer på besök. Han har fått ett helt eget, stort rum nu när hans föräldrar flyttat ut söder om söder. Otroligt hus de köpt. Ett suteränghus som ligger precis invid vattnet med en 26kvm stor balkong som vetter ned mot sluttningen. Kommer nog spendera några kvällar där under semestern i sommar. Måste ändå få säga att det är så underbart skönt att de bor nära mig ändå. En gammal arbetskollega får nästan aldrig träffa sin brorson eftersom de bor uppe i Norrland. Tror jag. Mitt minne suger, så jag kan ha väldigt fel, men det känns så. Kontentan var att de bodde långt bort vilket inte min bror och hans familj gör. Det är najs. Sådant gillar vi.
Efter middag, cappuccino och cigg så åkte jag till Ekerö och spenderade kvällen hos Mats med hans nyinköpa rockband worldtour eller vad det heter. Gitarr och trummor och en helkul kväll. Är fasiken litet beroendeframkallande det där spelet. Blir rätt sugen på att skaffa det själv. Rätt dumt egentligen... borde jag inte ta tag i mitt egna gitarrspelande istället för att lära mig spela låtsasgitarr på Xboxen? I helgen kanske det blir ett sådant party hemma hos mig. Skulle vara kul. Rocka loss på grannarna litet.
Mor & Far verkar ha det bra i Thailand i alla fall. De var inte imponerade av Phuket, men vem blir det? Trött utnärd turistattraktion i Thailand...
- Spongen
Pingisboll i halsen.
- Spongen
lördag, december 06, 2008
Stefan Sauk. Vilket jävla stolpskott.
Här är det riktigt bra inlägg från CUFs förbundsordförande Magnus Andersson. Saken är den litet känner jag, att det parti som kommer ställa sig mot denna lag kommer vara det parti som kommer få riktigt bra med röster av de ungdomar som är insatta i frågan om ipred-lagen. Visst, kan väl vara politiskt "fel" att fiska röster på detta sätt, om de nu skulle göra det, eller om de motsätter sig lagen helt och fullt med hjärta bakom, då vinner de mycket förtroende. Det är väldigt många ungdomar som ÄR insatta i ipred-lagen och tar en diskussion om ämnet. Vakna, politiker, och ge fan i att låta äckliga musikindustrijättar få rätten att med sina toppadvokater gå på enstaka ungdomar när de inte ens har en bra bevisning eller för den delen, försöka leka polis med ett eget vinsintresse. Helt fucking värdelöst att försöka hoppa på via IP-adresser. De byts ut lika ofta som Rocco Siegfriedi får ligga. Förstår inte ens hur man kan försöka använda det som bevisning, eller att det skulle kunna fungera som bevisning. MAC-adresser går att skriva om, ip-adresser byta ut (om man inte sitter som jag gör, på en fast ip-adress. Tough luck for me :p ) men ändå. Kanske sitter hos en granne, slangar hem en låt, skickar över. Hooray, han är körd. Visst, extremt alternativ, jag vet. Men ändå. Det känns inte bra. Jag betalar gärna. Gör som Spotify. 99:- i månaden, all världens musik ligger för dina fötter. Grymt. Det, mina damer och damer, är framtiden.
- Spongen
fredag, december 05, 2008
Digitala vänner? Twilight.
Såg filmen Twilight i går med Johan och Jocke på bio. Jag hade ganska svårt att bestämma mig för vad jag tyckte om filmen. Första halvan var jag typ... vad fan är det här? Sedan tog filmen av vid wtf-avfarten till vad nu?-avfarten och av någon anledning blev den bra. Kan inte riktigt säga när eller hur exakt vändningen kom, det liksom bara kom, smygandes. Slutet kunde man verkligen inte utröna, karaktärerna blev sköna, bitarna föll på plats och saker och ting blev... bra. De lyckades med många bra scener där atmosfären var så spänd att man kunde ta på den. En väldigt annorlunda vampyrfilm, men som jag måste få ge en stark trea av fem möjliga. Den blev som jag skrev bara bra, av någon anledning, mitt i alltihop. Tänker man tillbaka så förstår man varför karaktärerna reagerat som dem gjort och förklarat varför dem sett ut som mongon i vissa situationer. En skön rulle med en annorlunda approach. Me likes.
- Spongen
torsdag, december 04, 2008
På väg. Bort.
- Spongen
onsdag, december 03, 2008
Jag fattar ingenting.
Så ljuder Lars Winnerbäcks ord i mina öron. MP3spelaren åkte på efter att brandlarmen började tjuta och förstörde vår arbetsmiljö helt och hållet. När larmet väl ringde så kikade jag och en kollega ut och såg att flera tekniker sprang runt med jagade blickar och vi förstod snabbt att det handlade om att det blivit fel någonstans. Vaktmästaren stod med luren tryckt på örat, gastade om ett anläggningsnummer, brandbilar och en kvinna stod och tjöt om avlarmning. Härligt kaos, sådär det bara kan bli vid ett fel som detta. Efter en kvarts tjutande tröttnade jag och således åkte lurarna på. Tjutet har slutat, men Yui - Rolling Star tog över efter Lars Winnerbäck. Hm. Har en ganska intressant blandning på min mp3-spelare. Som jag för övrigt måste byta låtar på.
En intressant observering; ingen från de övriga planen kom ens ned och kollade vad som pågick. Hur hade de tänkt göra om det verkligen brann? Leva i ovisshet och hoppades på det bästa?
Nu har System of a Down börjat dåna i öronen. Ah. Härligt. En onsdagsförmiddag som börjar närma sig lunch.
- Spongen
Thailand! Here they go!
- Spongen
The Blocket is out there...
- Spongen
tisdag, december 02, 2008
It feels... good.
- Spongen
måndag, december 01, 2008
E-mail är skiten.
Från: MrSponge (xxxx@hotmail.com)
Skickat:den 1 december 2008 10:03:29
Till: Joacim (xxxx@gmail.com)
Haha, du är så dålig. Jag somnade (som vanligt nuförtiden?) till grannens härligt rytmiska dunkande. Jag tror fan att snart kommer han börja ha sex med mig i drömmarna och det skrämmer mig. Bäst att köpa hem Gevalia, för så ofta som de dunkar så lär han ramla ned på mig snart och då jävlar är det bäst att man kan bjuda på gott kaffe.
Ice keeps falling on my head.
För övrigt, KAN folk bli mer irriterande på tunnelbanan? Börjar bra med ett vagnfel så fort jag klivit på tuben. Stående tio minuter i en fullpackad vagn. Byte Fridhemsplan. Knökfullt i vagnen och folk ska av, däribland jag. Känner något/någon som trycker på väskan som hänger vid ryggslutet och "vill förbi", trots att jag ska av själv och det skulle ungefär tre fjärdedelar också. "Ursäkta?" säger en halvt irriterad röst, som om jag vore en jävla zombie som inte kan röra mig framåt tillsammans med resten av massan i detta jävla robotland, eller att hon är rädd för att inte komma av. Får ett steg framåt och jag kan faktiskt börja röra mig mot ugången då jag hör en annan röst: "Han ska nog också av här." Jag vill verkligen vända mig om och förverkliga uttrycket "...".
- Spongen
fredag, november 28, 2008
Konstig middag.
- Spongen
torsdag, november 27, 2008
Sälolja - Whats the deal?
- Spongen
The Dinner.
- Spongen
Saxat från Joacim. Jag är inte svensk.
Saxat direkt från Joacims blogg:
Eftersom Mackan - med all rätt - räknar med att detta dyker upp måste jag berätta om i går: Marcus och jag sitter utanför ett ställe (ja, ute) på Kammakargatan med varsin öl och cigarett när Robert Broberg dyker upp med kvinnligt sällskap går in på stället.
. Kolla, det är Robban Broberg, säger jag.
- Vem?
- Robert Broberg!
- Ok.. Är det någon gammal kollega eller nåt eller?
- Uhm... Nej. Artisten... Du vet, han som gjort "Öken"?
- Eh va?
- Men skojar du eller?? Målarrock? Hejda mig? Båtlåt? VATTEN??
- Vadå vatten?
- Vatten, stan är full av vatten, börjar jag sjunga medan Mackan ser ut som ett frågetecken.
- Du, den har jag aldrig hört! Utom möjligen om/när du sjungit den på fyllan.
- ... Du är fanimig inte svensk!
The Fjortisar: It's a Taj Mahal out there.
- Alltså, svenska ungdomar kan ju typ döpa sig till skitkonstiga namn.
- Ah, vadåra?
- Jo, men asså. Nån har typ döpts till Taj Mahal o en annan Hippy Hippy.
En pinsam tystnad uppstår på ca 3 sekunder.
- Men asså... Taj Mahal är ju typ en affär.
- Ah, asså, ere? Hahaha. Ja, jag vet inte. Det är typ fett konstiga namn.
Hm. Ja. Taj Mahal är ju verkligen en affär och det första man kommer tänka på. Heja, tjejer. Heja. Framtidens elit ligger i vår ungdom.
- Spongen
onsdag, november 26, 2008
Bleedy as I am. Full of blood.
- Spongen
Thailand is... no go!
Mina stackars föräldrar kommer inte iväg till Thailand än på ett tag... Tydligen har ett gäng demonstranter bestämt sig för att ta över flygplatserna i Thailand i protest mot regimen, då Thailands premiärminister skulle landa där i dag. Det har lamslagit Thailands alla flygförbindelser, så flyget till Thailand är således inställt. Eftersom jag skulle skjutsa mina föräldrar till Arlanda och hem så jobbade jag hemifrån på morgonen. Mor min ringde i morse och frågade om jag sett på nyheterna. Nej, det var ingenting jag har gjort, så hon berättade att deras flyg var inställt pga av något problem i Thailand. Som jag så skrev hade demonstranterna tagit över den nya flygplatsen i Thailand. De har två stycken, en gammal och en ny. Som jag förstått det nu i efterhand så skulle de reläa om alla planen till den gamla istället, men nu är demonstranterna på väg mot den också i hopp om att få omvärlden att få upp ögonen om hur illa folket i Thailand har det. Kul att de valde just i dag, och att premiärministern valde att flyga hem från Peru i dag... Så jävla typiskt att mina föräldrar ska råka ut för detta, då de verkligen sett fram mot denna resa. Alltid ska något hända dem när de planerar saker och ting... Så trist. Hade de åkt en dag tidigare så... De skulle ringa flygbolaget som de köpt genom och se om det fanns en lösning till det hela.
Nåja... Ramlade in på jobbet lagom till lunchtid och eftersom jag var uppe i morse så lär jag nog snart bli hungrig. Har även glömt berätta om min kära grannes bakhjulsdrivna BMW som fastnade på vår parkering i uppfarten till andra planet på vår parkering hemma. Haha. Efter en timmas jobb lyckades vi få loss bilen och han kunde åka och parkera på ett litet mer slätt ställe där det inte var lika snöigt. Stackarn... Allvädersdäck på en BMW är ingen höjdare att köra med i vinterväglag där det är halt som fan.
- Spongen
tisdag, november 25, 2008
Its the stress that does the test of a common mistake.
Efter mötet i morse hade jag tre missade samtal, varav två jag märkte och tryckte bort (ljudlöst ftw). Två från bror, ett från far. I alla fall, vi skulle väl klara upp alla detaljer med körningen till Arlanda i morgon vilket så även var fallet. Jag ska köra mina stackars föräldrar till Arlanda så de kan få åka utomlands till Thailand och njuta av sol, bad och semester medans vi slavar vidare här hemma i Sverige under kalla förhållanden. Fick således jobba hemifrån för min chef för att på ett smidigt sätt kunna slussa mina föräldrar dit för att sedan kunna åka hem, lämna bilen och ta mig till jobbet igen.
Apropå arbete så är det riktigt stressiga veckor framför sig, då vi har ett deadline arbete att passa på ett projekt som blev rappa-rappa på. Ska bli kul att köra! Stress när den är som bäst, då den sätter press på en för att frambringa ett bra resultat. Kul, men jobbigt. Vidare så ska tydligen Joacim gå på en lövemaking kurs med tre tjejer där dem ska lära honom ragga på krogen. Ser fram emot resultatet med glimten i ögat, då jag hoppas han kan lära mig mystiken kring er kvinnor som alltid är så svår att förstå.
- Spongen
måndag, november 24, 2008
TV-problem är INTE löst.
Eftersom jag är jakt på en ny TV och till slut hade bestämt mig för att 40" faktiskt är tillräckligt, så får jag av min älskvärda kollega Pelle detta tipset, då han vet att jag letar TV och ska köpa ett en Xbox till min nya, fina TV.
http://www.dustinhome.se/pd_5010198512.aspx
Tack, Pelle. Tack. Du gjorde det så JÄVLA mycket lättare nu i och med att det erbjudandet kostar en tusenlapp till, MEN jag får 6" mer TV fast ett sämre Xbox. Så nu är frågan, ska jag köpa det erbjudandet från DustinHome, eller ska jag köpa 40":aren och sedan ett Xbox 360 Premium som har inbyggd hårddisk? Tydligen kan man inte köra Xbox Live utan hårddisk eller ladda ned grejer från nätet (den är lättare att förstå) och Arcade varianten som ingår i det erbjudandet har ingen hårddisk. Fan. Jag hatar att ha sådana här lyxproblem.
- Spongen
Stockholms Lokaltrafik.
Ja, nu kommer ett klagoinlägg till. På SL. Som vanligt, med all rätt. Dubbla inställda pendeltåg, vagnfel på blå och växelproblem på gröna. Visst är det underbart? Kan förstå att saker och ting går fel, men det gör det fan hela tiden på diverse linjer. Visst, det är snökaos o skit i dag så det finns ju förståelse, men ändå. Varje dag när man ska till jobbet är det någonting. Tacka vet jag i Japan, där den genomsnittsliga tiden som deras tåg kommer för sent är sju sekunder. Det, mina vänner, är effektivitet.
Angående snön så vill jag ut och bygga en snögrotta, ha snöbollskrig och göra en ängel i en alldeles för stor overall som håller mig varm men ändå genomblöt. Mula och ha snöbollskrig. Jag vill vara barn igen. Skulle jag göra dessa saker kommer nog tvångströjan snabbare är snabbt.
- Spongen
söndag, november 23, 2008
Grannkalas.
Diskuterade en hel del Thailand om sevärdheter och dylikt, då mina föräldrar drar dit på onsdag i en månad för att fira att min mor fyller the big five-o. Ska se efter deras hur m.m. när de är borta. Det bästa med det hela blir att jag får deras bil. Mwahahahaha.
För övrigt är nog TV-frågan löst. Kommer bli en Sony KDL-40W4500. Nu ska jag bara köpa den någonstans...
- Spongen
lördag, november 22, 2008
B som i Box, B som i Bag, B som i Bag in Box.
Var faktiskt riktigt skönt ställe, förutom att vi hade ett riktigt jävla riksmongo som satt vid bordet bakom oss och försökte väl typ, starta bråk, genom att stirra på oss, göra 'grimascher' om vi skrattade, vifta med armarna i ett dåligt försök att vara lustig. En annan kille från deras bord kom fram till vårat bord och sa något i stil med: "Bry er inte om killen som stirrar. Han är bara en jävla idiot, så skit i honom, okej?" Och visst gjorde vi det. Orka hålla på att bli "provocerad" av en full jävla mupp som tror han ska slåss. Nåja... Det blev öl, margarita som bara smakade tequila (det var typ som tequila med litet grön karamellfärg i princip) och white russians. Avvecklade oss strax innan tolv då jag på hemvägen får ett desperat sms av Tony om att jag ska komma till Bishops Arms och rädda honom från hans mor som enligt honom förfriskat sig för mycket. Inte så farligt när man väl var där tyckte jag. Vill dock inte veta hur det blev efter en utgång på Garbos däremot. Jag drog hem, Tony försökte i det sista övertala mig att följa med till Garbos, men med två timmar kvar till stängning, hundra spänn inträde, en mage som krävde mat, tröttheten och segheten övervann mitt sunda förnuft att gå dit, så jag gick hem.
I kväll blir det nog grannkalas. Får se hur det artar sig, det brukar alltid spåra. På ett eller annat sätt.
- Spongen
onsdag, november 19, 2008
Magnus The Man from the Third Floor Down.
- Spongen
tisdag, november 18, 2008
Kändisar ute och far.
Här utanför kontoret vi sitter brukar det faktiskt flanera en del kändisar. Nu i dag på en liten paus ute i det varma vädret (ironi för dem som inte förstod), så spatserade Felix Herngren förbi. Åh GUD JAG BA DÖÖÖÖÖÖR! Arne Hegerfors är också han en förekommande figur, då han brukar knata förbi fönstret strax innan avslutad arbetsdag. Åh GUD JAG BA DÖÖÖÖÖR! För det ser ju mörkt ut på Kameruns avbytarbänk...
- Spongen
Dagens två roliga. So far.
Pendeln var ur funktion i morse. Igen. Ovanligt? Nej, inte speciellt. SL ska inte ha ett uns hedersnämnande för hur bedrövligt de sköter sin kommunala trafik. Nåväl. Tänkte åka tunnelbana istället men den idén var man ju inte ensam om. Stod ett pendeltåg halv på perrongen där jag bor och ur den vällde det trafikanter som tröttnat på att sitta och vänta, och alla skulle självklart till tuben. Tredje tunnelbanan kunde man klämma sig in i efter att de två föregående varit proppfullt. Det var som i Japan på morgonen med folks nunor som var tryckta mot rutorna och såg alltjämnt plågade ut. Efter en rejäl sen ankomst så ser jag dagens andra roliga. En Ford Ka med rattlås. Seriöst... Hur högt tänker man om sin lilla bil, speciellt en Ford Ka, att man sätter rattlås på den? Kanske om den var sprängfylld med kokain skulle man som biltjuv kanske försöka stjäla den, men tänka till en andra gång i och med vad han får på köpet.
Skalbagge?
Ford Ka?
måndag, november 17, 2008
Pistolen... Blinken... Gången... Insikten.
Träffade min gamla kollega Alexander som springer litet här varje måndag då han hämtar vårt material för återvinning.
"Är det här din snusdosa eller, Mackan?"
"Hah, nej, jag röker bara."
"Röker du? Säg inte att du blivit kontorsrökare!"
"Nej fan, jag har rökt länge till och från typ. Inte tal om paket om dagen, men kanske två till tre någonting."
"Jaha, ok. Aja, men vi hörs."
"Yep. Ha det!"
Formar en pistol med handen, blinkar och gör det där "chtcht"-ljudet och går vidare (oh yes, I really did that one) in på kontoret, då insikten slår mig... Vad är en kontorsrökare?
- Spongen
De La Cruz is... le fin.
Sådär... Då var kryssningen avklarad och det är ännu en undarbar måndag morgon. Faktiskt så var det en underbar morgon. Regnet har slutat falla och solen har trängt fram och gör sitt bästa för att värma våra kalla själar när vi småspringer till våra arbeten, skolan, tandläkaren eller vad vi nu skall tänkas göra en måndag morgon. Jag ryser lätt när jag kliver av pendeltåget och skuttar nedför trappan som leder till centralgången. Två stationer senare är jag på väg till jobbet och jag slås av insikten hur skönt det faktiskt är ute när rökplymerna bildas framför mitt ansikte när jag andas ut, hur vindens köld biter mig i ansiktet och framförallt i kinderna. Hade det bara varit lite nyfallen snö och som fortsätter falla, något mörkare och lampor som precis börjat tändas så är det nog ett av de få tillfällen jag faktiskt tycker om vintern. Det kan vara rätt mysigt när dessa få tillfällen uppenbarar sig och man drabbas av just den insikten.
Vidare så var kryssningen mycket trevlig. Inget direkt fylleslag (allting är förvisso relativt), men det var ingen av oss som låg och vred sig i plågor inne på toaletten och brottades med kräkmonstret. Blev dans, hopp, headbanging, hångel för vissa, flummande, skratt, springande... Ja, allt som en bra kryssning skall innehålla. Förutom de stora skandalerna. Men men... det är väl kanske bra att de inte visar sin fula nyna emellanåt?
Min bror har även han flyttat från Söder ut till sitt hus i Haninge. Ska försöka hälsa på där i helgen för att se hur dem har det. Har ju tyvärr ingen semester så det blev svårt att hjälpa till, även fast jag (otroligt nog) faktiskt ville hjälpa till. Jag har blivit en duktig människa och bättrat mig på ett flertal saker, men det är ingenting jag tänker orera om här utan det lever jag bäst med att veta om själv. Att jag försöker. Verkligen.
- Spongen
fredag, november 14, 2008
Ipred-lagen.
Det är det sämsta skit jag hört på länge. De kommer inte kunna knipa åt fildelarna. Det är som många andra skriver, folk kommer bara gömma sig bättre. Man sätter sig bakom en proxyserver någonstans som inte loggar någonting. Det kommer dyka upp otaliga metoder för att kringgå detta. Producera bättre material så kanske man skulle kunna köpa saker och ting än den vanliga skiten. Mindre artister som inte har uppbackning av stora musikföretag som bara vill honka in en jädra massa deg, kan hitta sitt genombrott tack vare internet. Genom siter som YouTube, Ubetoo samt MySpace gör att du i mycket större grad kan marknadsföra dig själv och ditt band, om du nu har ett sådant, till den grad att man kan faktiskt kan komma någonvart med bra, rätt och kvalitativ musik som du marknadsfört själv. Det lär ta tid. Det är svårt. Men skam den som ger sig. Sedan tycker jag att man borde ju egentligen betala för att ta del av en annan människas produktivitet, men det är oftast dyrt för det man får ut av det hela. Självklart är det också lättare att gå via en musikjätte och bli upptäckt på det sättet, då de sitter på så otroliga muskler, men faktum kvarstår: Det är fortfarande för dyrt med underhållning i form av musik och film. Den bästa form av underhållning och mest mervärde för pengarna är nog fanimej digitala spel. Fyrahundra kronor för någonting du kan ha kul med i flera år om det är riktigt bra. Kvalité, gott folk, kvalité. Hur många är det inte som kör Starcraft efter elva år? Fråga koreanerna... En hel nation.
- Spongen
torsdag, november 13, 2008
I morgon åker vi på böljan blå.
...
Eller hur var det nu?
- Spongen
tisdag, november 11, 2008
Det är mörkt...
Klockan är 15.51 och kommer antagligen ha passerat det när jag väl publicerar detta inlägg. Det är redan nattsvart ute och jag ser inget ljus var än jag tittar. Jag vill ha ett ljus att titta på. Kan du inte förgylla min tillvaro, mitt vackra ljus? Varför är du så långt borta? Så svår att nå, så svår att tillgå... Kom hem, mitt vackra ljus, kom hem.
- Spongen
måndag, november 10, 2008
This is what I call good news!
Det här kallar jag goda nyheter, när man lyckats bota en HIV-smittad människa genom en benmärgstransplantation vid ett försök att bota leukemi! Han har slutat tagit sina mediciner och sjukdomen har fortfarande att visa sig efter 600 dagar utan medicinering. Fantastiskt.
- Spongen
Jag talar ut...
Helgen förflöt mestadels i sängen. Försökte sova en hel del, låg och drog mig när jag väl vaknade till sena timmar. Nu är det måndag morgon och jag har lätt huvudvärk, litet yr och... ganska pigg. Kunde inte riktigt somna i går så jag är således trött. Min granne har tydligen bestämt sig för att sitta knäpptyst hela dagarna, men så fort jag ska sova, då börjar han gå omkring, dra stolar och låta så att precis när man skall somna så rycker man till och vaknar upp. Aja... Inte så att jag är bitter, men det är att han alltid lyckas så olägligt. Som i torsdags, efter jag haft migrän i två dagar och jag skall försöka sova. Det var inget pokerspelande utan playstationspelande som hade föranlett utropen, dunsen med fötterna när man antagligen missat ett nära mål och tjutandet "Wooooooh!!!!" när man antagligen gjort ett snyggt mål eller precis missat ett. Vill ju inte låta herrarna inte få ha polare hemma, men en torsdag, 04.45 hade jag tappat allt tålamod och gick upp och sa till dem. Snällt. Tror jag. Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg, för jag var så jävla trött, snurrig, ont i huvudet och bara less på att inte kunna somna. Nåja... Följden blev att jag somnade runt 05.00 på morgonen och jag var inte pigg när larmet ringde 07.30. Huvudvärken var tillbaka, fast inte riktigt i migränform, men efter litet överläggande med min chef så var det lika bra att jag stannade hemma och tog igen mig så "blir det riktigt bra på måndag" istället. Och ja, nu är det måndag, det är bättre, men inte riktigt bra. Shit happends.
- Spongen
fredag, november 07, 2008
Härligt! Vad roligt att grannen skall bedriva pokerverksamhet...
"NEEEEEEEEEJ!" "HOOOOOOOORA" "BLABLABLA"... Kom igen nu grabbar. Det är fan torsdag, klockan är mycket, HÅLL THE FUCKING KÄFT!
torsdag, november 06, 2008
Migrän...
- Spongen
tisdag, november 04, 2008
Vicky Cristina Barcelona
- Spongen
måndag, november 03, 2008
Stockholmsspelet & Little Santa yo'!
Vad har hänt i helgen då? Inte speciellt super mycket, men det blev sena sovmorgnar pga sena nätter. I fredags var jag bara hemma och tog det lugnt. Satt och snacka lite skit med Foad, segade framför datorn och avnjöt några avsnitt Family Guy, som jag för övrigt börjat älska. Lördagen fördrevs först hemma hos Johan med brädspelet Stockholmsspelet ... Vilket skitspel! Sämsta tänkbara skit jag lirat på länge! Ursäkta svenskan, men dels är jag alldeles kass på Stockholm, men det var inkonsekvent med frågeställningar, luddiga över hur de ville ha svaren och bara allmänt tråkigt. Nej, tacka vet jag spel som Trivial Pursuit, Rappakalja och Pictionary. Det är grejer det! Typ.
Söndagen spenderades efter att jag sovit till klockan två på eftermiddagen hemma hos brodern och hans familj. Till mitt försvar kan jag säga att jagk om hem klockan halv sju på söndagmorgonen. Busade med min brorson hela eftermiddagen, åkte kana, sparka boll, kasta boll, springa runt bordet... Ja, allt möjligt. Otroligt vad energi den lille killen har, men det är så underbart att se. Fick även bada litet med han vilket var riktigt kul, få plaska omkring i vattnet. Han börjar nog vänja sig litet vid mig, för jag fick t.o.m. en kram innan han skulle gå lägga sig! Meeeen jag kramade inte riktigt tillbaka, dumt nog, för jag tänkte lyfta upp honom och ge han en ordentlig kram men det ville sig inte. Nåja. Får stjäla en kram på hans nivå nästa gång istället.
Min brända knoge värker och den har börjat se konstig ut efter att jag försökte göra rent såret häromdagen. Typ.. kletigt och skit. Blä. Ska inte gräva ned mig i detaljer över hur det ser ut, men tja, det värker i alla fall och ser väl mindre smakligt ut. Men det läker. Tror jag. Det ska väl göra ont när det läker, så man vet att det läker?
- Spongen
Ammoniaklukten är tät i duggregnet
Jag tror vissa människor har dödslängtan. Cyklister i synnerhet. Jag har tagit upp fenomenet förr, men i dag var verkligen exceptionellt vad dum i hela jävla huvudet cyklister kan vara. Utanför mig finns en t-korsning som brukar vara ganska livlig på morgonen. Det är rött för ena riktningen och grönt för dem i motsatta filen. Alla bilar har stannat för dem som precis fick rött, och det börjar röra på sig i den motsatta filen, vissa ska rakt fram, vissa ska svänga. En pickis i den motsatta filen tutar vilt då en cyklist, till synes helt oberörd, passerar det röda ljuset, rakt ut i korsningen och ser HELT oberörd ut att han nästan blivit påkörd av en svängande bil som börjat tuta frenetiskt. Mållös står jag med princip hängande haka och undrar vad fan personen tänker när man gör så. Han skulle ju lika gärna kunnat fara och flugit över motorhuven, spräckt skallen och skapat ett oerhört kabalik. Men nej då. Rakt ut i korsningen utan att se sig om i full fart utan att ens se sig om, ögonen rakt stirrande framåt och inte en min rördes under hela jävla färden över korsningen. Bryr han sig så litet om livet kan han lika gärna gå hem och vässa kniven på sin handled. Idiot...
- Spongen