söndag, januari 21, 2007

I natt jag drömde något som, jag aldrig drömt förut...

Vaknade idag runt elva tiden med ett svagt minne av någonting jag drömde. Riktigt konstig dröm, som jag tänkt dela med mig av.

För det första så sov jag och Fanny bredvid varandra i min säng. Detta var då på Linvägen, där jag inte ens bor kvar. I nästa ögonblick var hon borta, jag antar att hon sov i någon annans säng. Det var så känslan infann sig tillsammans med en känsla av tomhet. Efter detta läser jag plötsligt ett SMS från Veronica, där hon hade skrivit i någonting i stil med: "Men om du älskar sik", sedan stod det någonting mer som jag inte kommer ihåg, men det avslutades med "kan du för fan inte skylla på Gunnar." Min gamla Nokiatelefon fick äran att vara med. Nokiatelefonen försvann, för att ersättas av en slags cirkelformad plastgrej, med fyra små stålstänger som höll ihop den på kanske två cm tjocka i diameter. Den hade en display i mitten. Själv grejen kanske tio cm bred, åtta cm hög, och hade fyra skarpa hörn där stålstängerna satt och höll den ihop. På denna sak så var bokstäver från SMSet ditklistrade, och jag funderade i drömmen på vad det kunde betyda, Smset alltså. Mitt i allt detta fanns ett brev från Schenker & Parcel adresserat till H&M. Det var en utskrift som vi har på jobbet, från den tid jag arbetade i kassan, där man ser vilka paket kommer och vart dem ska. På där, stod det två frågor från en Mimmi M, som avslutade brevet med just signaturen Mimmi M. Hon hade frågat någonting i stil med (* betyder att jag inte kom ihåg vad det stod)
hej h&m! ******** mimmi m
1., Vad ska jag göra för att han älskar? (Något sådant, väldigt diffust)
2., ******* ska jag berätta?
mimmi m

Efter detta läste jag SMSet från Veronica på det sätt jag beskrev innan.

Alltså, jag förstår inte mycket av denna dröm. Ska försöka spekulera lite i vad det kan betyda för min egen del. För det första drömde jag om mig och Fanny, och att vi sov bredvid varandra. I nästa andetag var hon försvunnen, och känslan av att ha förlorat henne för alltid. Jag ville dra en tung suck, men fick inse fakta att hon var borta. Ensamhet igen, som det alltid är och känns som det kommer vara. Är det en längtan efter någon att få dela sin säng med, eller bara att jag saknar Fanny och om jag inte träffar henne mer så kommer jag förlora henne? Är det så min lilla hjärna tolkar det?
Sedan, så vad fan har Gunnar L med allting att göra? Jag har aldrig skyllt något på Gunnar L såvitt jag kan komma ihåg. Veronica för den delen tror jag inte ens hon vet vem det är. Denna del av drömmen är högst diffus...
Den om Mimmi och H&M tror jag är att hon skrev ett insändarbrev om hur hon ska göra med en kille på sitt jobb. Nu när jag tänker på det kommer jag ihåg mer, och det var just det. Hon undrade hur hon skulle göra med en kille på sitt jobb hon älskade. Någonting åt det hållet, nedspaltat till två frågor. Jag tror t.o.m. att det handlade om mig, även fast inte just mitt namn stod med i insändaren, men det var så min hjärna ville att jag skulle uppfatta det. Är det något slags rop om att jag också vill få ett insändarbrev om mig själv, eller bara det faktum att en tjej kanske skulle älska mig men hon visste inte hur hon skulle agera? Jag antar att Mimmi M är Mimmi från ICA, för det är den enda Mimmi jag känner. Nåja, om man bortser från Mimmi från gymnasiet, men det var Mimmi på ICA jag tänkte på när jag väl vaknat om vem det kunde varit. Hon heter ju inte ens någonting med M i efternamn, såvitt jag vet. Drömmen slutade med att jag försökte lösa gåtan med plastgrejen, när far min väckte mig för att han skulle ställa in surroundljudet nere i vardagsrummet. Tack för den, din jävel. Jag hade kanske löst gåtan och fått svaret på livets alla gåtor, men icke. Surroundljudet skulle testas. Nåja, du kan ju inte veta att jag låg och drömde. Intressant värre...

- Spongen

Inga kommentarer: