tisdag, maj 26, 2009

Ska du rösta i EU-valet?

Jag saxar detta rakt av från Rösta på Piratpartiet? av Jonathan Rieder Lundkvist.

""Rösta inte på Piratpartiet, det är en bortkastad röst" får jag ofta höra ute på stan. Bortkastad på vilket sätt då frågar jag. Att rösta är att använda en demokratisk rättighet och detta görs utefter din vision om hur du vill att samhället ska vara. Den som säger att det du ska rösta på är en bortkastad röst respekterar inte ditt val av Parti. Den personen anser att din åsikt är värdelös och att du borde välja något av de politiskt korrekta förmyndarpartierna från Sveriges Riksdag.

Det har skett mygel med valsedlar, partierna får stora bidrag, de får mer mediautrymme och TV-tid och ändå så måste man dra till med något så urbota fånigt som att säga att det är en bortkastad röst ! En Röst kan aldrig vara bortkastad. Jag skulle kunna säga att en bortkastad röst är en röst på ett parti där man inte vet vad de kommer kompromissa bort men det säger jag inte. Jag respekterar erat val av politiskt parti och vad ni röstar på. Det enda jag begär i gengäld är att ni respekterar mitt - oavsett vilken valsedel jag lägger i röstlådan.

Med min icke-bortkastade röst vill jag deklarera att min åsikt är att jag vill ha ett EU fritt från lobbyister (aktivister är alltid välkomna), ett EU som står för öppenhet och demokrati utan tvång och att integritets, demokrati och människorättsfrågor aldrig ska kompromissas bort.

EU-Valet pågår just nu. Gå och rösta du med. Det är enkelt och tar inte mer än fem minuter."

Hur ofta har jag själv inte fått höra det? För att han redan skriver det så väl, så printar jag ut det han skriver eftersom jag ändå skulle skrivit likadant ^^

// Spongen

Inga kommentarer: