tisdag, juni 09, 2009

Original High Five på Harry B James

Jag tror jag är inne i en bra period i mitt liv. Jag har varit oerhört glad hela helgen, livet känns som att det flyter, målet för nollnio är bara två och ett halvt kilo bort. Det känns bra. Jag har träffat nya människor, lyssnat på underbart bra musik i både form av The Boss och Original High Five, så det finns inte mycket kvar att önska av livet just nu. Eller, visst finns det, men såhär bra har jag nog inte mått på väldigt, väldigt länge.

Original High Five ja... Ska/skapunk. Intressant blandning, men så jävla, jävla bra. Men med en frontman som heter Bobo Skipper ser jag inte hur dem inte ska kunna lyckas. Jag hoppas verkligen de kommer släppa en skiva eller releasa sig själva digitalt. Jag kommer köpa deras skiva, även om det skulle vara i traditionellt CD-format. Faktiskt. Man blir stolt av att känna i alla fall två av bandsmedlemmarna.

De tre första låtarna de körde var kung, den fjärde tyckte jag var något sådär. Den var bra, men jag gillade ettan, tvåan, trean och femman mer helt enkelt. Sjukt pepp och glad musik, man ville bara rycka på kroppen och vara glad och få uppleva denna örats orgasm. Nu lovordar jag rätt mycket, jag vet, men det var de värda. Positiv, glad energi och med en baskagge som slår sig in i hjärtat, en trombon som hjälper dig glömma dina tvivel, en gitarr vars rytmiska strängar spelar an varje nerv i kroppen, en klaviatur som får dig att rysa och en bas som håller jämna steg med rytmen får en att helt enkelt bara... dansa loss framför scen. Även en inbiten kontorsråtta som jag blev tvungen att skaka rumpa. Då har man lyckats med någonting, för det enda jag kunde göra var att le och vara glad. Härlig scennärvaro, en publik som även dem hjälpte till att lyfta bandet även om det var något trångt för allihopa på scen. Men det var skit samma. Jag gillar budskapet. Lev livet och var glad. Precis sådan musik världen behöver. Nu ska jag se om jag kan hitta deras texter för att förkovra mig i lyriken. Bra jobbat, min dam och mina herrar. Bra Fucking Jobbat.

// Spongen

Inga kommentarer: