måndag, juli 28, 2008

Dublin in all its glory.

Dublin... En riktigt Underbar stad. Att sitta i en riktig irländsk pub och lyssna på musiken från detta land samt att dricka en Guinness direkt från fat, korrekt upphälld och allt är en obeskrivlig känsla. Det är någonting jag skulle kunna göra varje kväll utan större problem. Det är inte bara musiken, ölen och stadens charm som bet på mig. Alla gamla kulturarv de har besparat. Christ Church, Book of Kells m.m. för att nämna några, Temple Bar området... Folk är trevliga (för det mesta ^^) och man navigerar lätt runt stadens snåriga alléer, broar och torg. Att få se Book of Kells som är en bok daterad ända tillbaka till 800-talet var ganska häftigt. Men även, för mig som inte är troende på gud, så var Christ Church ganska häftig att se ändå. Byggd någon gång på 1200-talet är det en magnifik byggnad med mycket historia, min ateism till trots. Guinness Storehouse var ju ett givet besök. Ett annat besök som inte var riktigt planerat var Jameson destilleriet. Vi såg bara en skylt från LUAS Röda linjen (en markgående tunnelbana typ) vid Smithfield; Jameson Whiskey Distillery. Givet att gå dit! Väl där fick man en ordentlig genomgång av hur whiskeyn framställs, skillnaden mellan irländsk och skotsk whiskey samt även ett provsmak av deras trippel destillerade whiskey. Den var inte så dum faktiskt, men jag föredrar nog skotsk om jag måste välja, då den rökiga smaken är det som faller mig ... i smaken. Överlag är jag ruskigt nöjd med resan, då jag inte hade några förväntningar så blev allt bara så bra. Guinness, Irish Coffee, Bulmers... Ja, allt var bara kanon. Hotellet vi var på var otroligt bra, Tallaght Cross Hotel. Förvisså låg hotellet ca 45 min från Dublin, men för den servicen, priset, rummet och trevliga hotellbaren så var det bara så värt det. Riktigt fint, kan rekommendera det till alla!


Vi hittade vårt stammishak, Vat House Bar i Temple Bar distriktet. Vi spenderade tre kvällar i rad där med att intaga tidigare nämnda drycker. De gjorde riktigt grymma Irish Coffee's där. Fan... att sitta och skriva om allting gör ju att man verkligen vill komma tillbaka dit och få sitta där i Vat House och bara... vara. Mmmm.... Försökte dricka en Guinness häromdagen, men det var verkligen som Alexander sa, att dricka Svensk Guinness smakar skit. Tyvärr är det sant :( Jag är jätteledsen över det, då jag inte druckit så mycket Guinness innan, men i Dublin var det fan svårt att låta bli. Men men... Life goes on to treat you like its bitch, so take control over it and smack that bitch up.


- Spongen

Inga kommentarer: