fredag, november 20, 2009

En fjäril tittar på mig.

I morse när jag slog upp dörren så satt en fjäril på den betongtäckta marken och tittade upp på mig. Röd, med inslag av svarta prickar. En fjäril. I november. Snart december. Vad gjorde den ute såhär mitt i den annalkande vintern? Vacker var den i alla fall, och för någon sekund fick jag ta mig tillbaka till en förfluten sommar.

Vidare till verkligheten så var pendeln sen. Som vanligt. Väl på så var det så smockat med folk att det var armbågsanarkin som styrde. Några tjejer stod som förskräckta över att en gubbe med alldeles för mycket späck på kroppen som satt och hostade glatta livet ur sig. Tjejerna muttrade om svinis och försökte täcka sina munnar. Stackarna. En tjej fick mer eller mindre panikattack och börja hyperventilera. Hoho. Sådant drama på väg in till jobbet.

// Spongen

Inga kommentarer: