fredag, juli 03, 2009

Cyklistjävlar!

Jag cyklar till jobbet mer eller mindre ganska ofta under sommaren. Det som förbryllar mig är hur jävla låg tankeverksamhet det är på mina kära cykelkollegor när man är ute. Exempel:

* Rakt ut i en fyrvägskorsning utan att kolla sidorna, det är rött.

* Cyklar man förbi gult så förstår man att de som står och väntar vid övergångsstället skall snart få grönt och kommer antagligen röra sig ut i banan. Jag hade varit förutseende och svungit ut i mitten (efter jag kollat det är fritt sidleds såklart från bilar och dylikt) för att jag vet att dem kommer göra det. Men nej, en kvinna i går hon bara trampar på efter att vi båda passerat gult, ligger kvar vid kanten och pangar nästan rakt in i en annan cyklist som sett att hon fick grönt och börjar röra sig ut mot mitten av gatan.

* Folk som inte tittar på bilförarna vid övergångsställen/cykelöverfarter. Jag skulle blivit påkörd ett otal gånger om jag inte haft mitt biltänkande när jag cyklar. Ögonkontakt med föraren. OJ! Kom det en cykel här? Ja, det gjorde det, men jag hade bromsat för jag såg att du inte sett mig. Sett många andra som bara dragit ut framför en bil som fått bromsat i panik, sen hytt med näven åt bilföraren. Idiotcyklist tänker jag då. Som bilförare försöker man kolla men man är mänsklig och kan göra fel, bara för att du har förkörsrätt eller att jag skall väja behöver jag ju inte tvinga fram en olycka?

Så trött på oansvariga cyklister. Far och flyg, idioter.

// Spongencyklisten

Inga kommentarer: