måndag, oktober 26, 2009

Det verklighetsflyende jag:et

Det är verkligen en smutsig verklighet vi lever i om man tänker efter. Alla jag känner använder någon sorts av verklighetsflykt. Vi orkar helt enkelt inte leva i verkligheten på heltid. Ska det verkligen vara så?

Jag kommer inte på något scenario där vi inte använder oss av någon sorts verklighetsflykt för att "slappna av", "komma bort" eller liknande. Rik som fattig använder vi oss av det. Alkohol. LCD. Brass. Hasch. Kokain. Spel. Böcker. Film. TV. Musik (till viss grad skulle jag säga). Vilket är ditt verklighetsflyktmedel?

Jag blandar nog alkohol, film, tv (främst serier), böcker och spel. Det finns säkert fler om man ser till helheten, men det är det jag kommer på nu. Jag ville inte blanda in resor här egentligen, då man fortfarande är i "verkligheten" och inte en påhittad värld där allting är så mycket mer spännande och vi lever via ut via andras fantasier vad vi egentligen själva kanske vill med våra liv, eller få följa en annan människas "spännande" vardag. Jag skulle nog helst vilja leva i en värld där vi inte behövde fly vår egna verklighet som vi lever i utan bara få vara lyckliga. Dag ut och dag in. Men som vi vet finns inte den världen. Vi behöver alla fly verkligheten litet då och då. Sen gör vi alla det på våra egna sätt, vare sig det gäller alkohol, knark, spel, böcker, film, tv eller musik. Du kommer aldrig kunna leva i denna verklighet som finns utan att ta en paus, för då knäcks du.

Ska det verkligen behöva vara så?

Conn Iggulden - Krigets gudar

Min senaste verklighetsflykt.
Bild från Bokia.se.

// Spongen

Inga kommentarer: