tisdag, oktober 28, 2008

Hemfärd är lika med senfärd.

I går när jag skulle åka hem så tog jag tunnelbanans gröna linje till Fridhemsplan. Väl där skulle jag åka vidare med blåa mot Hjulsta. Kommer ned och ser att nästa tåg är Hjulsta. Det står ingen tid, utan bara *** som det ibland gör när tåget är i ankommande men det är mellan två stationer. Väntar fint bland allt folk. Det ser ut som att många stått och väntat på ett tåg, då det är ovanligt mycket folk på perrongen. Tåget kommer, jag kliver på... En station... Två... Tre... Nästa: Solna Centrum. "Vad i helv...?" Tydligen kom det ett Akalla tåg istället för ett Hjulsta. Jag hade bara kollat en gång på nästa ankommande tåg på skylten, men det hade kommit ett till Akalla och inte Hjulsta. Klev av Solna C och svor tyst för mig själv, tittade på när nästa tåg mot Kunsgtrådgården gick: 5 minuter. Fuck... Aja, jag åker upp och kollar om några bussar går. 112 om två minuter, hållplats L. Vart fan är hpl L? Springer ut bland bussarna, irrar omkring... A, B, D, E, F... G... Vart fan är L!? Hittar den inte, springer tillbaka in och kollar om jag kan hitta någon information om hållplatsernas lägen, men någon sådan fanns inte att finna. Fuck. Klockan är 17.30. 17.32 går en 509:a, från hpl A. Den vet jag i alla fall vart fan den är... ser bussen komma in vid station och jag springer dit och hinner precis med. Aaah... Jävligt gött att ändå få skjuts ända fram till dörren. Sengången vart inte så dum ändå... så nästa gång jag åker hem, kommer jag inte bry mig om ifall det är Hjulsta eller Akalla som kommer, utan det är bara kliva på och köra. Bussfärden hem var riktigt bekväm.


Väl hemma väntades tvätt. Fixade den, ringde Foad och åkte dit och hälsade på. Han fick vara min levande GPS så jag hittade dit. Småpratade lite om ditten och datten. Kom hem och skulle ordna tvätten, så hör jag ett rop inifrån närmsta grannen. Tittar in genom fönstret, så sitter mina två närmsta grannar vid köksbordet och småsnackar. Där får jag veta att hon ordnat med lite bullar och skulle bjuda in oss för en liten fika, men så hade jag dragit, Oscar var bortflugen och Fredrik hade inte kommit hem. Tihi. Tack men nej tack för bullarna, litet småprat sedan gick jag ned och fixade tvätten. Kom i säng vid "skaplig" tid men kunde inte somna, som vanligt.


- Spongen

Inga kommentarer: