onsdag, oktober 22, 2008

Hur gör djur gällande grammatik och stavning?

Jag har funderat en del gällande särskrivningar och andra grammatiska regler. Hur skriver man egentligen ord som 'hursomhelst', 'överhuvudtaget', 'ikväll', 'idag', 'imorgon'? Alla är "rätt" då man använder sig av båda formerna och i tal- och skriftspråk, men vad är egentligen Rätt? Jag vet faktiskt inte, och efter en del sökande efter svar har jag fått en del olika svar och teorier, men ingen verkar veta eller kan säga att: "Såhär ska det banne mig vara." Jag har helt enkelt beslutat mig för att försöka särskilja de ord jag själv känner är rätt för mig utifrån vissa saker jag läst på nätet, hur tillförlitliga dessa källor är varierar, men man får fatta ett beslut utifrån det man anser är vettigt och känns logiskt. Som en person skrev, så skriver du inte 'ijul' eller 'ipåsk', därav tänker jag inte längre skriva idag, ikväll, imorgon, utan skriver i dag, i morgon och i kväll. De andra orden är litet knepigare i mina ögon, då överhuvudtaget, när man säger det, "låter" som det skall sitta ihop och bör således inte särskrivas. Svenska reglerna är mig väldigt luddiga och jag är absolut ingen expert och kan ingenting egentligen, men jag har inget minne av att svenskläraren ber mig skriva isär dessa ord eller sätta ihop dem då båda anses rätt? Men för att klargöra mitt ställningstagande i denna ytterst viktiga fråga, särskriver jag numer i dag, i morgon och i kväll (vilket kommer bli riktigt svårt då jag skrivit ihop dessa ord förr) men låter överhuvudtaget sitta ihop, men kommer använda båda formerna av hur som helst, då det är så omständigt att särskriva just detta ord :)


- Spongen

2 kommentarer:

Jocke sa...

Och för att förvirra ännu mer:
Jag brukar skriva "sådär" och "så här".
Jag vet inte varför, det känns bara bra, trots att det är ganska inkonsekvent.

Dessutom stavas det inte "omständigt" utan "omständligt" vilket är helt bananas, men ändock sant.

MrSponge sa...

Haha. Ja, kommer från tyskans "umstendlich" tydligen. Jävla fula grejer vårt språk håller på med...