torsdag, september 25, 2008

Finanskrisbonanza

Den här finanskrisen i Amerika. Vad är grejen? Det är helt sjukt! Vad händer om ett av de största länders ekonomiska situation bara skulle kollapsa? All handel som sker med dollarn, importering, exportering, råvaror, olja? Hur kommer världsekonomin kunna hantera en sådan kris? Otroligt att det ens kan hända... vilka effekter subprime-lånen gav och att de två stora bankerna kvar i Amerika gått från att vara fria investment banker till att bli traditionella banker för att säkra sig själv och lägga sig under riksbankens beskyddande vingar? Ja... det är intressanta tider i businessvärlden. Jag har aldrig brytt mig om mina fonder och de aktier som finns, inte följt börsen eller varit mån om den. Men nu, för första gången i mitt liv har jag fått upp ögonen. Det är en ny spännande värld som jag finner intressant att läsa och sätta mig in i, så det ska bli intressant att se vad som händer. Bush höll ett tal och lämnade förslag (snarare ett krav) på att för säkerställa den amerikanska ekonomin så behövs 700 miljarder dollar ... Svenska folket flyr Swedbank på grund av sina investeringar i den omkullvälta investmentbanken Lehman Brothers och de rykten som sipprar om deras försämrade ekonomin. Min egna situation so far är att jag är med i Swedbank, har en summa placerade hos deras fonder och jag ser min ränta stiga mot oanade höjder. Jag behöver nog ta ett snack med min handläggare för att se över finanserna och placera om mina fonder. Framtiden känns inte ljus.


- Spongen

Inga kommentarer: