onsdag, september 03, 2008

Google Chrome is hier!

Google Chrome är nu släppt till allas förtret! Död åt alla andra browsers, Google tar över! Nja, vi får väl se. Min kollega sitter och testar denna nya browser och det första som hände var att hela fönstret låste sig pga ett javascript. Men det löste sig efter någon minut då programmet kom igång igen. Vid en första anblick kan jag väl säga att APIn ser litet ... tafatt ut? Får man säga så? Menyn lär vara saknad av många som fanns i den fina menyraden. Däremot tror jag att många kommer nog vänja sig, däribland jag med att använda browsern. Kommer det bli en ny standard? Vem vet? Jag kommer i alla fall att pröva deras browser Chrome, men jag kan inte lova att jag kommer älska den. Gillar dock sättet den är uppbyggd på och tanken är god. Vi får helt enkelt låta tiden utvisa när, var och hur om Google Chrome slår eller inte. Men med Google's mått av framgång hitintills så kommer de nog göra ett bra jobb här också.


Key features of Google Chrome:


* Designed to be clean and fast, with improved speed and responsiveness
* Keeps each tab in an isolated "sandbox" to prevent one tab from crashing another and provide improved protection from rogue sites
* Has a more powerful JavaScript engine, V8, to power the next generation of web applications that aren't even possible in today's browsers
* Currently available for Windows only (Mac and Linux versions are in the works)
* Open source (includes components from Apple's WebKit and Mozilla's Firefox)

På svenska kan man väl säga;

- En ruta för allt
- Sidan Ny flik
- Programgenvägar
- Dynamiska flikar
- Kraschstyrning
- Inkognitoläge
- Säker bläddring
- Bokmärken på ett ögonblick
- Importera inställningar
- Enklare filnedladdning

Läs mer om Google Chrome features här.


- Spongen

Inga kommentarer: